Vågar jag vandra under Älgjakten?

Om nu läkare inte förstår körkort eller jaktlicenser, så får man väl konstruera ett mer sammansatt test. Förarprov, teorikomplettering, hälso- och synundersökning vart 5:e år efter 70 års ålder t ex Och nåt motsvarande för jaktlicens.

Precis som Mezzner verkar ha begripit så är jag inte ute efter att hänga jägare i allmänhet. Jag är ute efter att begränsa uppenbart olämpliga människors deltagande i aktiviteter som kan skada och döda andra. Och jakt och bilar är två områden där det skulle vara möjligt, samtidigt som det t ex är nästan omöjligt att komma åt hustru- och barnmisshandel i hemmet, där vi inte har någon insyn och inte något "körkort".
 
Sedan kanske vi ska fundera över "den utbildade jägaren". Jag känner inte jättemånga människor som tagit jägarexamen. De är högt räknat ett tiotal. Av dessa har tre genomgått en "utbildning" och "prov" som är rena skämtet.

Två av dem (som iofs tog gick samma kurs) fick, utöver de ganska simpla grejerna i kurslitteraturen, också lära sig hur man kommer undan med tjuvjakt. Nä, jag skojar inte. Läraren skröt om hur han skjutit rovfågel på den gamla goda tiden, när de var nästan utdöda i Sverige till följd av kvicksilver, PCB och DDT.

Den tredje fick hjälp på examen ("Hmm...du kanske vill fundera över det där svaret...ja, nu ser det bättre ut!") och dessutom skjuta om när han inte träffade med hagelbrakarn i första omgången ("Det där var ju bara en provomgång, eller hur?")

Och nej. Jag skojar inte.

Det är klart att dessa utbildningar inte är representativa. Men det finns ett uppenbart problem i att Jägareförbundet både har blivit tilldelade att sköta utbildningen av jägare, samtidigt som de är oroade över att nyrekryteringen är dålig. Det är som om bilskolorna också skulle sköta körkortsprovet.
 
Sedan kanske vi ska fundera över "den utbildade jägaren". Jag känner inte jättemånga människor som tagit jägarexamen. De är högt räknat ett tiotal. Av dessa har tre genomgått en "utbildning" och "prov" som är rena skämtet.

Två av dem (som iofs tog gick samma kurs) fick, utöver de ganska simpla grejerna i kurslitteraturen, också lära sig hur man kommer undan med tjuvjakt. Nä, jag skojar inte. Läraren skröt om hur han skjutit rovfågel på den gamla goda tiden, när de var nästan utdöda i Sverige till följd av kvicksilver, PCB och DDT.

Den tredje fick hjälp på examen ("Hmm...du kanske vill fundera över det där svaret...ja, nu ser det bättre ut!") och dessutom skjuta om när han inte träffade med hagelbrakarn i första omgången ("Det där var ju bara en provomgång, eller hur?")

Och nej. Jag skojar inte.

Det är klart att dessa utbildningar inte är representativa. Men det finns ett uppenbart problem i att Jägareförbundet både har blivit tilldelade att sköta utbildningen av jägare, samtidigt som de är oroade över att nyrekryteringen är dålig. Det är som om bilskolorna också skulle sköta körkortsprovet.

men spöket.. detta är isolerade händelser, jag kan dra liknande historier om läkarutbildningar runt om i världen som är godkända i sverige men det är helt ointressant eftersom det är just isolerade händelser, man sätter automatvapen på värnpliktiga med ytterst tveksam utbildning och skickar dom till andra länder att göra delvis polisiära uppgifter, det finns och kommer alltid att finns fusk och idioter.. den utbildning som jägarförbundet tagit fram till jägarexamen med teoretisk och praktisk del är bra, kanske den bästa i världen.
 
den utbildning som jägarförbundet tagit fram till jägarexamen med teoretisk och praktisk del är bra, kanske den bästa i världen.
...och jag skulle önska att denna eminenta utbildning - precis som jag skulle önska om vår eminenta körkortsutbildning - följdes upp med regelbundna kontroller, gärna av en oberoende institution, dvs inte av nåt jägarförbund.
 
Jo, men Patric. För det första skrev jag

"Det är klart att dessa utbildningar inte är representativa. Men det finns ett uppenbart problem i att Jägareförbundet både har blivit tilldelade att sköta utbildningen av jägare, samtidigt som de är oroade över att nyrekryteringen är dålig. Det är som om bilskolorna också skulle sköta körkortsprovet."

Men även med hänsyn tagen till att det statistiska underlaget (mitt tiotal bekanta som tagit jägarexamen medan jag känt dem) naturligtvis inte håller sträck som vetenskapligt underlag, är det ändå en indikation på att kontrollen av de som utbildar och examinerar jägare är undermålig.

Och återigen (att detta ska vara så svårt att förstå): Att jag ser problem med (en del) jakt och (en del) jägare och tycker att dessa problem är ytterligt problematiska (även om de inte är väldigt utbredda) eftersom jägare, med lagen i ryggen, får tillgång till vapen, har stor påverkan på faunan och, genom intresseorganisationerna, (delar av) miljöpolitiken, betyder INTE att jag är emot vare sig jägare eller jakt. Inte på något sätt.

Däremot opponerar jag mig starkt mot illa skött jakt och dåliga jägare. Dessutom delar jag inte vissa jägares synsätt, som är att de, i egenskap av jägare, har större rätt till skogen och större rätt till synpunkter på vilvården än vi andra.

Dessutom tycker jag att det borde ställas högre krav i jägarutbildningen. Kunskapskraven imponerar inte (jo, jag har faktiskt läst litteraturen).
 
Jo, men Patric. För det första skrev jag

"Det är klart att dessa utbildningar inte är representativa. Men det finns ett uppenbart problem i att Jägareförbundet både har blivit tilldelade att sköta utbildningen av jägare, samtidigt som de är oroade över att nyrekryteringen är dålig. Det är som om bilskolorna också skulle sköta körkortsprovet."

Men även med hänsyn tagen till att det statistiska underlaget (mitt tiotal bekanta som tagit jägarexamen medan jag känt dem) naturligtvis inte håller sträck som vetenskapligt underlag, är det ändå en indikation på att kontrollen av de som utbildar och examinerar jägare är undermålig.

jägarutbildningen har gått från att vara obefintlig, till att på en ganska kort tid revideras ungefär vart annat år med tillägg och förändringar. Precis som jag skrev så har det alltid funnits, kommer alltid att finnas rötägg. jag ser inte problemet med att jägarförbundet är ansvarig över utbildningen, dock är det fortfarande inte jägarförbundet som utverkar vapenlicenser utan endast ett intyg om att personen ifråga har grundläggande kunskap om jakt och dess ämne, Polisen är den myndighet som utverkar licenser mao, polisen sätter vapen i händerna på folk..

polisen utbildar poliser, militären utbildar militärer och jägarförbundet utbildar jägare, dom som har kunskapen sköter utbildningen. polisen åker inte till någon tredjepartsmyndighet för att "skriva upp", samma med militären..

Och återigen (att detta ska vara så svårt att förstå): Att jag ser problem med (en del) jakt och (en del) jägare och tycker att dessa problem är ytterligt problematiska (även om de inte är väldigt utbredda) eftersom jägare, med lagen i ryggen, får tillgång till vapen, har stor påverkan på faunan och, genom intresseorganisationerna, (delar av) miljöpolitiken, betyder INTE att jag är emot vare sig jägare eller jakt. Inte på något sätt.

det har ingen påstått, kanske lite paranoid?

Däremot opponerar jag mig starkt mot illa skött jakt och dåliga jägare. Dessutom delar jag inte vissa jägares synsätt, som är att de, i egenskap av jägare, har större rätt till skogen och större rätt till synpunkter på vilvården än vi andra.

jag gillar inte heller dåliga jägare och jag vill att mycket förändras.. MEN jägarna har inte större rätt till synpunkter, dom har dock större möjlighet att påverka eftersom dom ofta är markägare och man hör nästan på namnet att dom äger marken och därmed har större ansvar och rätt att påverka på sin mark än den som inte äger marken.

Dessutom tycker jag att det borde ställas högre krav i jägarutbildningen. Kunskapskraven imponerar inte (jo, jag har faktiskt läst litteraturen).

jag vet inte vad du förväntar dig att en jägare behöver veta men det är din åsikt och den har du rätt till, min åsikt är att du svamlar i nattmössan och inte vet vad du pratar om.
 
måste faktiskt hålla med lillspöket om att kursmaterialet till Jägarexamen är trams och jag har inte ens läst boken (varenda ord alltså) ;) Fast jag har ett bättre förslag om att genomföra ett kurssystem som är påbyggnadsbart med riktiga fördjupningar som gäller för viltvård där man verkar som jägare, istället för det veliga duttande där man skall kunna lite svammel om precis allt. Å andra sidan kanske det inte är så bra heller, finns för mycket folk i skogarna som läst mycket och står helt handfallna när man skall översätta teori i praktik.

(kunde hålla mig)
 
I fjällen torde det vara säkrare än nere i skogen. Generellt bättre sikt, mindre folk som jagar och dessutom glesare mellan älgarna. Dock får man räkna med att huka för någon skjutglad småviltsjagande individ av okänd nationallitet, beväpnad med hagelsprakare samt pekhund och som inte sett en fågel på en vecka...
 
Jag förväntar mig framför allt att kunskapskraven ska vara såpass stora att man faktiskt måste plugga för att kunna ta jägarexamen. Det handlar om att sätta ribban såpass högt att idioterna inte kommer igenom. Ur det perspektivet är inte kunskapsarten av störst vikt. Det är kunskapsmassan och dess komplexitet som är viktigast.

Sedan tycker jag naturligtvis att det är betydligt viktigare att jägare har kunskap om etologi och ekologi än att de har kunskaper om, säg, statistisk analys. Så höjer man kunskapskraven är det förstås inom biologi det ska ske. Ja, kanske klassisk fysisk också, men tanke på kulbanor och dylikt.

Men som sagt. Det handlar främst om att höja tröskeln på ett sådant sätt att bara de ambitiösa kommer igenom.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
backu Nordvästra Rapadalen, vågar jag? Fjällvandring 6
Hanna86 Vågar man ge sig ut? Fjällvandring 32
P.D Vågar man lämna tältet ? Fjällvandring 24
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
oldtimer Är det bara jag som är ointresserad av Kebnekaise? Fjällvandring 62
RikCar Vilket kök skall jag ta med? Fjällvandring 10
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
persson2345 Skall jag kasserna kängorna? Fjällvandring 1
afajl ⚠️ Kommer jag frysa? Fjällvandring 14
Christoffer Hedman Var ska jag vandra i år? Fjällvandring 9
mkruse Idétorka på var jag ska vandra i mitten augusti Fjällvandring 5
Filip G Jag vill lära mig mer, men hur? Fjällvandring 15
Linneaa Kan jag vandra kungsleden? Fjällvandring 65
NikitaBa Har Hillebrant tält, behöver jag köpa skyddsgolv? Fjällvandring 10
spillevink villrådig om vart jag ska vandra Fjällvandring 0
Måns S Vilken sovsäck skall jag välja? Fjällvandring 19
aady1327 Kan jag tälta i alingsås? Fjällvandring 6
Sverker G Överraskad av regn, hur gör man/ni/jag då? Fjällvandring 32
Malle_27 Jag och min kusin ska vandra i fjällen i Norge i höst har ni tips på var? Fjällvandring 3
andy69 Vad har jag fångat på bilden? Fjällvandring 8
MadeleineN Hjälp! Någon som sitter på nattåget mot Kiruna och kan ta emot en grej jag glömt?! Fjällvandring 1
Grangfors Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor. Fjällvandring 9
ssjostedt Var ska jag vandra? Fjällvandring 16
nemorosa Är jag knäpp? Om ryggsäcksstorlek Fjällvandring 96
majjen Ska jag ta med mig fiskeprylar till fjälls? Fjällvandring 15
mnen Var ska jag vandra? Fjällvandring 4
Daniel.s Var ska jag? Fjällvandring 4
markusbacka Allvarligt, 25 kg personlig packning, orkar jag det? Fjällvandring 54
Lina-Arvid Var ska jag ensamvandra i sommar? Fjällvandring 4
Jan Söderström Jag var på Kebnekaises sydtopp i veckan! Fjällvandring 15
AndSand Abisko-Nikkaluokta – var lämnar jag bilen smidigast? Fjällvandring 8
lina__85__hotmail.com Vilken sorts jacka behöver jag? Fjällvandring 10
Hoztic Varför har jag börjat få blåsor/skavsår? Fjällvandring 9
2691 Är det Jämtlandstriangeln jag ska vandra ?? Fjällvandring 7
resomaja I år tänker jag bannemig inte frysa Fjällvandring 7
desireman Vilken sovsäck ska jag köpa? (kebnekaise området) Fjällvandring 7
mThureson Väder moln jag känner igen men ändå inte? Fjällvandring 1
flygare69 Hur tar jag mig till Anjans fjällstation?? Fjällvandring 7
Vandersex Jag vill ut och vandra imorgon, vart ska jag? Fjällvandring 7
hfw Jotumheimen - var var jag ? Fjällvandring 2
staffanp Tåg från Göteborg rakt ut på fjället - vart åker jag då? Fjällvandring 15
jimmy! Var köper jag min sko? Fjällvandring 2
englad Jag vill gå i högfjällsmiljö Fjällvandring 4
fson Hinner jag med tåget Kiruna-Ritsem? Fjällvandring 2
freke07 Jag behöver hjälp med val av ryggsäck! Fjällvandring 20
mmattias ett problem jag har med känger Fjällvandring 3
Kamvandrare me´skavssår Packlista - 7 dygns sommartur - jag har vägt klart! Fjällvandring 129
stinaL Jämtlandstriangeln,var kan jag få tag i ledbeskrivning Fjällvandring 7
diluruf Vilken kängtyp ska jag välja? Fjällvandring 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.