Vågar man ge sig ut?

Hej!
Jag är helt grön på det här med vandring. Men nu i sommar så ska jag och killen på tältsemester i norge, och vi tänkte även ta någon 3-4 dagstur i fjällen någonstans.

Men hur 17 börjar man? Jag som annars springer runt på stan i platå och shoppar på fritiden. Jag kan inget om vandring och nu är jag skiträdd för att jag kommer dö ute i vildmarken pga att jag ej är förberedd. =)

Vi har i alla fall införskaffat oss ett lätt litet tält (1 kg) och lättpresenning. Sen har vi inget mer. Vad kan man tänkas behöva? Kan man släpa med sig två stora sovsäckar eller måste man införskaffa sig mindre sovsäckar (såna där mini-mini som jag har sett på intersport)?
När det gäller kläder? Vad ska man ha på sig på den norska fjällen i juli? Kortbyxor?
Kan man dricka vilket bäcksvatten som helst?
Hur mycket orkar jag bära i ryggsäcken, (kilon). Jag är rätt kort och väger bara 48kg, och har aldrig vandrat tidigare.

Några tips på vandringsturer? Vi vill gärna se fjordar och berg.

Shit, jag låter ju som en liten blond tjej som inte kan någonting.
Shit, det är nog sant också!

/hjälp Hanna
 
Ett glatt humör!!!

Hejsan!

Att vandra på sommarfjället är inte sådär väldigt märkvärdigt. De riktigt viktiga sakerna är ett bra regnställ, bekväma skor eller kängor som man inte får skavsår av och ett glatt humör. Framför allt det senaste! Vad det gäller kläder klarar man sig i princip med vanliga träningskläder, men det är ju givetvis bekvämare med ett par vandringsbyxor. Hoppa bara över allt med bomull i, det torkar aldrig! Sen är det naturligtvis smart att både ta med sig den varma tröjan och shortsen. Vädret i fjällen kan vara allt från 0-gradigt och regn (även om +10 och regn är klart vanligare) till +25 och steksol.

Ska ni bo i tält, vilket det verkar som ni planerat, är även liggunderlag, någon form av kök och en sovsäck som klarar temperaturer runt 0 grader ett måste. Alternativet är naturligtvis att bo i stuga, vilket det finns gott om i de populära fjällområderna både i Norge och i Sverige. Ett
tipps är att även om ni väljer att bo i tält se till att gå i ett område med gott om stugor. Då kan ni alltid välja stugalternativet om ni känner er allt för blöta och eländiga efter ett par dagar.

Vattnet i Skandinavien går de flesta fall hur bra som helst att dricka. Grundregeln är är vattnet klart och rinner går det att dricka. Det man bör hoppa över är att dricka stillastående vatten ifrån vattenpölar och går ni i Norge kan ni även stöta på bäckar med glaciärvatten, som är fyllt med silt (typ lerigt), som det kan vara bra att avstå ifrån. Men vattnet kommer inte vara något problem, fina klara bäckar finns precis över allt.

Hur mycket du orkar bära går inte att svara på, men en gammal tumregel från amerikanska armen säger att man inte "ska" bära mer 30% av sin kroppsvikt = 14 kg för din del. Men det bästa är att fylla ryggsäcken med din del av packningen och prova, t.ex i närmaste 5 km spår.

/ Stefan
 
Av myggor finns det många

bäst skyddar man sig mot dem och solexem med heltäckande klädsel....Rulla upp och zippa ner heter reglermekanismerna. Regeln i kläder ta med dig vad du vill bära på en gång, sluta där!
Ha det så kul!
 
Jotunheimen

Rekommenderar att åka till Jotunheimen som första tur - bra kommunikation, alltid nära till civilisationen och mycket spektakulära toppar att bestiga. Exempelvis Hurrungane kan omöjligtvis bli misslyckat så länge vädret är ok. Tar bara 3-4h att åka från Oslo om jag inte minns fel.
 
Det går utmärkt att lära sig allt om friluftliv själv och via böcker men om ni är intresserade av att vara ute och vill komma igång snabbt är en kurs en bra start. Kolla med STF eller friluftsfrämjandet om de har något. Ska ni till Norge undersök möjligheterna till en kurs där.
 
Beträffande toppar så är det kanske inte det första jag skulle rekommendera den här personen. Jag håller med den andre skribenten om att jämtlandstrianglen är en alldeles utmärkt början, och Sylarna är ju faktiskt ganska mäktiga.
Om man vill tälta så finns det ju dessutom gott om stugor att ta in på om man ledsnar på tältet eller om det blir skitväder.
 
Everest på stadium har riktigt billiga sovsäckar de duger bra hela sommaren och kostar inte mer än 300 spänn. Om ni är två duger vilken sovsäck som helst - blir det kallt kan man alltid dela sovsäck :)

Angående vattnet så vill jag lägga till detaljen från föregående att undvika att dricka ur stora breda vattendrag där det är större risk för kontaminerat vatten - småbäckar är säkrare.

Det går utmärkt att bara sticka iväg och lära sig på egen hand också utan böcker och kurser. Fast några få enkla forumtips är väl alltid fint, någon rymdforskning är det i alla fall inte frågan om :)

Angående utrustningen - låt inte dyr utrustning sätta stopp för turen iaf. Nästan allt går bra att använda - sånt ni redan har och använder i stan. Köpa funktion/bekvämlighet kan man alltid göra senare. Compeed brukar kunna vara skönt att ha med sig.

Henrik: varför inte toppar? Det uppskattas ju av de flesta - jag tycker i alla fall att det är roligast och absolut att rekommendera så man får en fantastisk första upplevelse!
 
Stressa inte!

Som nån tidigare skrev, ett glatt humör är a och o på en första tur. Lämna hemma alla krav om att prestera eller uppnå nåt, och kom till ro med att turen nog kommer präglas av en del "trial and error".. Så kom i håg att ha tolerans för varandras skavsår och eventuellt trötta humör. :)

Alla får ont och har problem med utrustningen, trixet är att göra något åt det på en gång (om man inte är måånga och kör ett fast pausschema, men det är inte en sån tur ni ska på nu) och ta sig tid till att förebygga för eventuella problem. (Låt inte bli att sätta på förebyggande skavsårstejp på hälen på morgonen bara för att partnern vill stressa på!)

Ta mat- eller vilerast på en gång, när nån av er nämner det. Då är det oftast redan hög tid för rast. Använd 5 (maks) minuter på att hitta en "bra" rastplats (i lä osv).. den där kullen som bara är 10 minuter undan som det "säkert" är lä bakom, visar sig ofta vara en halvtimme bort.. och då har det redan börjat regna..

Lägg inte för långa dagsdistanser, tänk 15 km.

Låt inte för höga prestationskrav eller sura miner förstöra förstaintrykket av fjällen! Fjällen kommer vara där i måånga år, och det är bara bra att ha godbitar kvar att komma tilbaka till!

Lycka till

/Avundsjuk på era nyupptäckarupplevelser
 
Jag vill tillägga eftersom ni inte varit på fjället tidigare. Minikravet för att kunna göra toppturer, exempelvis Galdöpiggen som är högsta berget i skandinavien är att man har två ben. Om man bara kan uppfylla det kravet (mycket möjligt att det går utan två ben också) så borde det gå bra att gå upp på toppen - fast med varierande tidsåtgång beroende på kondition etc :)
 
Det gör det absolut, är det fint väder är en lagom topptur oftast mycket uppskattat!
Däremot, och utan att känna den här personen och beroende på vilken topp, så har man ingen erfarenhet av uteliv överhuvudtaget och kanske inte heller vet hur man reagerar vid trötthet, pissigt väder så skulle jag vara försiktigt med att rekommendera det. Jag har sett personer som är fullt fungerande hemma halvt om halvt bryta ihop vid vanligt regn och rusk i fjällvärlden.

Man ska givetvis inte måla fan på väggen, men som ( kanske långvarigt) friluftsintresserad tror jag att man ibland har mer koll än vad man man tror och underskattar att nybörjare ofta inte har mycket till referensramar.
Eller blev jag för paternalistisk nu?

Henrik: varför inte toppar? Det uppskattas ju av de flesta - jag tycker i alla fall att det är roligast och absolut att rekommendera så man får en fantastisk första upplevelse!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
P.D Vågar man lämna tältet ? Fjällvandring 24
backu Nordvästra Rapadalen, vågar jag? Fjällvandring 6
elisabeth12344 Vågar jag vandra under Älgjakten? Fjällvandring 136
fonkymon Hur når man högfjäll i Sverige? Fjällvandring 13
Tobbe C Försvunnen man Kebnekaise / Nikkaluokta Fjällvandring 16
Consultra Fjällstationsvandring (Helags-Sylarna) i september - vill man ha med tarp? Fjällvandring 16
Christoffer S Regnkläder - Vattenpelare och vad man kan behöva tänka på Fjällvandring 13
Lappkattfot Ställen där man kan hitta någon att vandra med? Fjällvandring 4
packåsna Kan man förlita sig på STFs platsgaranti Fjällvandring 10
H.P Ska man köpa vandringsbyxor? Fjällvandring 17
veni Hjälp, vilka berg ser man? Fjällvandring 3
stormfrog Tandövala, Hur kommer man dit?! Fjällvandring 4
stenblock Kan man lära sig uppskatta vandra ensam? Fjällvandring 46
KulvertTur Teusajaure - Vakkotavare, hinner man till bussen? Fjällvandring 2
veni Hur kommer man från Kiruna till Kvikkjokk på en söndag? Fjällvandring 6
ulfbn Låptåvagge - kan man gå på södra sidan? Fjällvandring 6
shiloh Man drunknade i Sarek Fjällvandring 11
Copperhill Vart hittar man dom finaste utsiktspunkterna i Åre? Fjällvandring 5
stenblock Hur ofta är man med om att folk blir sura när de måste dela fjällstuga? Fjällvandring 32
Bikehikehanna Samåkning eller hur man tar sig mellan Duved och Storulvån? Fjällvandring 6
helenab1 Vilken led ska man välja? Fjällvandring 2
mariaa Ett eller två objektiv - vilket ska man välja? Fjällvandring 28
lokatten Padjelanta kan man köpa mat längs vägen? Fjällvandring 3
Sverker G Överraskad av regn, hur gör man/ni/jag då? Fjällvandring 32
uldall Sulitjelma - hur tar man sig dit? Fjällvandring 1
monterey Man fast på glaciär i Abisko Fjällvandring 2
patrikiden Hur mycket T-röd skall man ta med sig för en vecka? Fjällvandring 24
Giant Hur skickar man ryggsäck och annat till vandringsmålet? Fjällvandring 8
Elinpotatis Klövjeväskor till hund - får man vad man betalar för? Fjällvandring 10
Akleja Efterlyser man från Padjelanta/Stalo 1/8 Fjällvandring 0
avslutad150115 Hardangervidda, dagsturer. Vart ska man bo? Fjällvandring 2
adamoscarson Hur långt kan man komma från Luleå på en helg? Fjällvandring 3
Stinats Vart vandrar man 3 dagar i början av maj? Fjällvandring 5
niklaz Man med benbrott fast i fjällen (Vålådalen 23 nov) Fjällvandring 2
Ad.Finem Platser man bör besöka i Sverige Fjällvandring 10
jotho Hur tar man sig lämpligast från Kattuvuoma till Kiruna eller Abisko? Fjällvandring 3
knolpak Butiken i Kebnekaise fjällstation - Kan man lita på att det inte är slut på hyllorna? Fjällvandring 4
markusbacka Smidig lösning för dagsutflykt när man ska spara på vikt Fjällvandring 14
Asessorsson Saker man kan tillverka själv. Fjällvandring 2
nmr när kan man senast vandra nikka - abisko? Fjällvandring 13
MaddeM Något enskilt ställe man kan vandra dagsturer med hund? Fjällvandring 4
desireman Hur ska man tänka vid åska i fjällen, tälta? Fjällvandring 2
TruckerLeffe vilka fjäll tar man sig lättast till från stockholm? Fjällvandring 6
Patrik_L Måste man gå ner i Kårsavagge? Fjällvandring 1
skogsfia Hur tar man sig till Tåssåsen utan bil? Fjällvandring 2
desireman Får man göra upp eld i ex. kebnekaise området eller sarek? Fjällvandring 44
norgeklättraren Kan man dricka vattnet i norge? Fjällvandring 7
Ainon Kan man ta sig mellan pyramiden och knivkammen? Fjällvandring 2
Picea Om man inte har tält och sovsäckar med... Fjällvandring 6
serenade Vad kan man hitta på i Hemavan? Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.