Vågar jag vandra under Älgjakten?

Om frågan/ ämnet inte handlar om någon hetsjakt mot jakt/jägare så är det enkla svaret:
Nej, det finns ingen risk med att vandra under älgjaktstider men för att underlätta för ev. jägare att se dig så ta gärna på dig något färgglatt.
 
Att oroa sig

för rätt sak är viktigt.
Bristande kunskap gör att de flesta oroar sig för fel saker. Att hitta relevans i vad man oroar sig för innebär att man måste skaffa sig information och granska den kritiskt.
Exponering innebär inte automatiskt större risk. En massa andra faktorer spelar in. De flesta av dessa kan du som individ inte påverka....
Syns man, går på kända leder och är man extra rädd om att synas väl, kanske tom en liten väl synlig flagga i signalfärg, ytterligare ett eller flera sätt att säkerställa att man inte ofrivilligt blir felaktigt bedömd vara en älg. Älgakliv bör tex undvikas under jaktsäsonten ;-).
//J
 
Jag tycker väl att man kan ha färgglada kläder på sig - det skadar liksom inte. Men att det skulle behövas är ju egentligen osannolikt eller skrämmande (beroende på vilken attityd man väljer...).

Jägaren ska ju förstås se, inte bara att det är en älg (eller råbock eller whatever), utan även att alla andra förutsättningar, t ex exakt var på den helt rätta sortens byte man kan placera skottet, för att skjuta stämmer - innan han ens stoppar fingret i varbygeln.
Med tanke på vad som krävs innan man trycker av så är ju en del vådaskott som förekommit fullkomligt ofattbara. Jag tror att just det gör folk oroliga och fundersamma.

Om man ville bedriva hetsjakt på jägare, så kanske man skulle efterlysa statistik på antalet bommar, antalet djur av fel sort som fälls osv.

Fast frågan var ju enkelt ställd. Vågar man gå ut i skogen under jakten?

Personligen har jag aldrig tvekat och det finns förstås en stor majoritet av jägarna som är helt och fullt säkra både för folk och fä (dvs fä som inte får fällas).

Det märkliga är bara att de förekommer sådana fullkomliga stolpskott, man tycker ju att jaktkamrater osv borde ha koll på vilka som inte borde bära vapen. Det är dock en helt annan fråga.
 
Alltså måste man fråga sig hur stor risken är att bli skjuten om man råkar knalla in i ett älgjaktsområde inom skotthåll från en jägare. Då blir genas riskfaktorn mycket högre.


trams, risken är i princip obefinftlig..

det handlar inte bara om denna tråden, det handlar om att varje jävla år som jakten startar så är det fullkomligt livsfarligt i skogarna.. men sammtidigt är det bra, dom som ser det som en stor risk är så omdömmes lösa att dom gör bäst att hålla sig ifrån skogen..

sen håller visst jämförelsen med trafiken, i skogen finns få dårar med vapen, i stan finns massor med dårar med bilar, i centrala stockholm så har du helt säkert dessutom fler handeldvapen än i skogen under jakt..
 
Det finns inga älgar ovanför trädgränsen.
Åjo. Jag har själv stött på älg vid två olika tillfällen, visserligen i närheten av björkskogen, men definitivt ovanför trädgränsen. Om någon bläddrar bland mina foton här på Utsidan så hittar ni en bild "Björnspillning?". Det visade sig vara "sommar-älg" i videt rejält ovanför trädgränsen.
Ovanför bergsstupen väster om Latnjavagge (Guoblatjårro?) såg personer vid forskningsstationen en stor älgtjur i silhuett för ett antal år sedan.
Möjligen är det sista en skröna, men inte resten. ;)

HåkanF
 
Problemet med att ta ett tvärsnitt av befolkningen är just att man får med ett antal utan omdöme etc, men att sätta vapen i händerna på ett tvärsnitt är kanske inte helt begåvat.

OK, utan att nämna några namn:

Träffade i professionen en man som ville kolla synen, han såg lite dåligt, kunde t ex inte läsa längre, och skyltar vid vägen var helt nollkoll. Sista halvåret hade han slutat köra bil, frugan fick ta över den biten. Visst var han jägare också, älg och toppfågel, eftersom "man har ju kikaren, och då blir det ju liksom lättare att se".

Vid undersökningen såg karln 0.2 på ena ögat och 0.3 på det andra, gråstarr vilket innebär att ingen lins (inte ens en kikare...) kan få upp synen, det är som att ha pakettejp över ögonen. 0.2 och 0.3 är lång, långt ifrån minimikravet för att få köra bil.

När jag försiktigt frågade så jakade han att han jagat toppfågel sista vintern också, månaderna innan jag såg honom.

"Sköt du på nån fågel?" frågade jag.
-Ja.
"Träffade du då?"
-Nej. Inte i vinter.

Tror väl fan.
 
Träffade i professionen en man som ville kolla synen, han såg lite dåligt, kunde t ex inte läsa längre, och skyltar vid vägen var helt nollkoll. Sista halvåret hade han slutat köra bil, frugan fick ta över den biten. Visst var han jägare också, älg och toppfågel, eftersom "man har ju kikaren, och då blir det ju liksom lättare att se".

När jag försiktigt frågade så jakade han att han jagat toppfågel sista vintern också, månaderna innan jag såg honom.

"Sköt du på nån fågel?" frågade jag.
-Ja.
"Träffade du då?"
-Nej. Inte i vinter.

Tror väl fan.


Det kan också vara så som jag har erfarenhet av.
Jag har jagat älg på ett ställe i Sveriges långa land och vi hade gänget 75+ som var med.
Dessa stod vid bilen med bössan, några gick ett par meter in i skogen och flera av dem hade inte ens ammunition med sig. MEN dom var med på älgjakten.

Det finns folk som är med för det stora nöjet att träffa folk och berätta om den stora älgen dom såg och liknande. Och visst pratar dom om att dom skjuter och hade chansen men hann inte.....men dom pratar inte högt om att dom inte hade skott med sig till bössan :)
 
Det kan också vara så som jag har erfarenhet av.
Jag har jagat älg på ett ställe i Sveriges långa land och vi hade gänget 75+ som var med.
Dessa stod vid bilen med bössan, några gick ett par meter in i skogen och flera av dem hade inte ens ammunition med sig. MEN dom var med på älgjakten.

Det finns folk som är med för det stora nöjet att träffa folk och berätta om den stora älgen dom såg och liknande. Och visst pratar dom om att dom skjuter och hade chansen men hann inte.....men dom pratar inte högt om att dom inte hade skott med sig till bössan :)

Onekligen charmerande!
 
Det kan också vara så som jag har erfarenhet av.
Jag har jagat älg på ett ställe i Sveriges långa land och vi hade gänget 75+ som var med.
Dessa stod vid bilen med bössan, några gick ett par meter in i skogen och flera av dem hade inte ens ammunition med sig. MEN dom var med på älgjakten.

Det finns folk som är med för det stora nöjet att träffa folk och berätta om den stora älgen dom såg och liknande. Och visst pratar dom om att dom skjuter och hade chansen men hann inte.....men dom pratar inte högt om att dom inte hade skott med sig till bössan :)
Ja... så länge man LÄMNAR patronerna hemma och inte GLÖMMER dem pga sin progredierande demens så...

Och vem vet, kanske var det därför han aldrig träffade nån fågel sista vintern, han hade missat att ladda. Eller stoppat patronerna i kakburken, hällt fil i kaffebryggaren och stoppat bilnyckeln i hatten...
 
jag förstår inte det här fjanteriet, denna hetsjakt mot jägarkåren.. jägarna är ett axplock ur sammhället, en hel del bra människor, en del riktigt bra och några idioter.. att tramsa med trådar om ens personliga säkerhet i skogen under jakt visar bara att man tillhör gruppen mindre begåvad.

Äh, om jägarna är ett axplock ur samhället är de mest idioter. Varför skulle de vara bättre än resten av hjonen omkring oss;)

Christian

PS. i och för sig har iallafall jägarna fatta att skogen är ett trevligt ställe, så kanske är de mer intelligenta än medelsnittshjonet.
 
Äh, om jägarna är ett axplock ur samhället är de mest idioter. Varför skulle de vara bättre än resten av hjonen omkring oss;)

Christian

PS. i och för sig har iallafall jägarna fatta att skogen är ett trevligt ställe, så kanske är de mer intelligenta än medelsnittshjonet.

Jag ser gärna att folk med vapen är lite "bättre" än oss andra, framför allt när det gäller omdömet.

/Peter
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
backu Nordvästra Rapadalen, vågar jag? Fjällvandring 6
Hanna86 Vågar man ge sig ut? Fjällvandring 32
P.D Vågar man lämna tältet ? Fjällvandring 24
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
oldtimer Är det bara jag som är ointresserad av Kebnekaise? Fjällvandring 62
RikCar Vilket kök skall jag ta med? Fjällvandring 10
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
persson2345 Skall jag kasserna kängorna? Fjällvandring 1
afajl ⚠️ Kommer jag frysa? Fjällvandring 14
Christoffer Hedman Var ska jag vandra i år? Fjällvandring 9
mkruse Idétorka på var jag ska vandra i mitten augusti Fjällvandring 5
Filip G Jag vill lära mig mer, men hur? Fjällvandring 15
Linneaa Kan jag vandra kungsleden? Fjällvandring 65
NikitaBa Har Hillebrant tält, behöver jag köpa skyddsgolv? Fjällvandring 10
spillevink villrådig om vart jag ska vandra Fjällvandring 0
Måns S Vilken sovsäck skall jag välja? Fjällvandring 19
aady1327 Kan jag tälta i alingsås? Fjällvandring 6
Sverker G Överraskad av regn, hur gör man/ni/jag då? Fjällvandring 32
Malle_27 Jag och min kusin ska vandra i fjällen i Norge i höst har ni tips på var? Fjällvandring 3
andy69 Vad har jag fångat på bilden? Fjällvandring 8
MadeleineN Hjälp! Någon som sitter på nattåget mot Kiruna och kan ta emot en grej jag glömt?! Fjällvandring 1
Grangfors Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor. Fjällvandring 9
ssjostedt Var ska jag vandra? Fjällvandring 16
nemorosa Är jag knäpp? Om ryggsäcksstorlek Fjällvandring 96
majjen Ska jag ta med mig fiskeprylar till fjälls? Fjällvandring 15
mnen Var ska jag vandra? Fjällvandring 4
Daniel.s Var ska jag? Fjällvandring 4
markusbacka Allvarligt, 25 kg personlig packning, orkar jag det? Fjällvandring 54
Lina-Arvid Var ska jag ensamvandra i sommar? Fjällvandring 4
Jan Söderström Jag var på Kebnekaises sydtopp i veckan! Fjällvandring 15
AndSand Abisko-Nikkaluokta – var lämnar jag bilen smidigast? Fjällvandring 8
lina__85__hotmail.com Vilken sorts jacka behöver jag? Fjällvandring 10
Hoztic Varför har jag börjat få blåsor/skavsår? Fjällvandring 9
2691 Är det Jämtlandstriangeln jag ska vandra ?? Fjällvandring 7
resomaja I år tänker jag bannemig inte frysa Fjällvandring 7
desireman Vilken sovsäck ska jag köpa? (kebnekaise området) Fjällvandring 7
mThureson Väder moln jag känner igen men ändå inte? Fjällvandring 1
flygare69 Hur tar jag mig till Anjans fjällstation?? Fjällvandring 7
Vandersex Jag vill ut och vandra imorgon, vart ska jag? Fjällvandring 7
hfw Jotumheimen - var var jag ? Fjällvandring 2
staffanp Tåg från Göteborg rakt ut på fjället - vart åker jag då? Fjällvandring 15
jimmy! Var köper jag min sko? Fjällvandring 2
englad Jag vill gå i högfjällsmiljö Fjällvandring 4
fson Hinner jag med tåget Kiruna-Ritsem? Fjällvandring 2
freke07 Jag behöver hjälp med val av ryggsäck! Fjällvandring 20
mmattias ett problem jag har med känger Fjällvandring 3
Kamvandrare me´skavssår Packlista - 7 dygns sommartur - jag har vägt klart! Fjällvandring 129
stinaL Jämtlandstriangeln,var kan jag få tag i ledbeskrivning Fjällvandring 7
diluruf Vilken kängtyp ska jag välja? Fjällvandring 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.