Storlek på ryggsäck?

avslutad210712

Gäst
Re: Re: Re: Re: ryggsäck

marmotta; sa:
Å andra sidan är det
ett vanligt missförstånd att en säck med fullgott bärsystem behöver vara särskilt tung. Mina 65-literssäckar väger sådär 1.8 kg, vilket är 8-9 hg
mindre än de vanligaste i handeln, och de är inte ett dugg obekväma.

Det borde gå
att komma ned till 1.5-1.6 med oförändrad
bärkomfort. Jag hade förut en Sho-Sho öch den vägde närmare 3 kg, men den hade fickor, frontmatning
och inbyggt regnskydd och faderullan. Det är helt säkert alla de där extra detaljerna som väger.

Jag är fullständigt övertygad om att man kan komma ner under 2 kg för en säck på 80-90 liter med justerbart och mycket bra bärsystem. Om man plockar bort en massa dragkejor, fickor, plastspännen etc etc så får man också en massa mindre tyg och sömmar. Den säcken skulle dessutom kunna göras i samma kraftiga material som en säck som väger nästan 4 kg.

Fast jag tror inte att de flesta ryggsäckstillverkare är intresserade av det för då har de inte en massa tekniskt mummajumma att hänvisa till i sin reklam och dessutom skulle de få problem med prissättning (ur deras synvinkel alltså). Och sen är den vanliga frågan hur konsumenterna väljer säck. De allra flesta verkar tycka att massor av dragkedjor, fickor, plastspännen etc etc är trevligt och väljer därför den typen av ryggsäck.
 
Re: Re: Re: Re: Re: ryggsäck

avslutad210712; sa:
Jag är fullständigt övertygad om att man kan komma ner under 2 kg för en säck på 80-90 liter med justerbart och mycket bra bärsystem.

Har bara sett den på webben, men Berghaus Expedition är på 80 liter och uppges väga 1,7 kg.
 
alven; sa:
Har bara sett den på webben, men Berghaus Expedition är på 80 liter och uppges väga 1,7 kg.

Det tråkiga med den säcken är att man ser ut som en vandrande reklampelare... Faktiskt en av huvudorsakerna till att den gick bort när jag köpte ny säck förra året. Annars verkar den helt OK.
 
paerl; sa:
alven; sa:
Har bara sett den på webben, men Berghaus Expedition är på 80 liter och uppges väga 1,7 kg.

Det tråkiga med den säcken är att man ser ut som en vandrande reklampelare... Faktiskt en av huvudorsakerna till att den gick bort när jag köpte ny säck förra året. Annars verkar den helt OK.

Jag trodde faktiskt att det var nån demoversion de hade på hemsidan. Ganska vulgo att gå omkring med, håller med! Kanske kan man måla över det, eller sy på en utanpåficka, fortfarande går man under 2 kg ;)
 
alven; sa:
paerl; sa:
alven; sa:
Har bara sett den på webben, men Berghaus Expedition är på 80 liter och uppges väga 1,7 kg.

Det tråkiga med den säcken är att man ser ut som en vandrande reklampelare... Faktiskt en av huvudorsakerna till att den gick bort när jag köpte ny säck förra året. Annars verkar den helt OK.

Jag trodde faktiskt att det var nån demoversion de hade på hemsidan. Ganska vulgo att gå omkring med, håller med! Kanske kan man måla över det, eller sy på en utanpåficka, fortfarande går man under 2 kg ;)

Vad patetiskt om de missar världens försäljningssuccé på grund av loggan :)

Jag hade velat se en 60-litersversion på 1.4 kg.
 

avslutad210712

Gäst
Re: Re: Re: Re: Re: Re: ryggsäck

alven; sa:
avslutad210712; sa:
Jag är fullständigt övertygad om att man kan komma ner under 2 kg för en säck på 80-90 liter med justerbart och mycket bra bärsystem.

Har bara sett den på webben, men Berghaus Expedition är på 80 liter och uppges väga 1,7 kg.

Har för mig att jag i samband med att jag köpte ny ryggsäck för ungefär ett år sedan ställde en fråga här på utsidan angående just den säcken och fick ett svar om att bärremmarna var lite klena (inte ostadiga) på den. Hittar dock inte tråden och eftersom jag inte hittade någonstans att känna på säcken så gick den bort.
 

avslutad210712

Gäst
paerl; sa:
alven; sa:
Har bara sett den på webben, men Berghaus Expedition är på 80 liter och uppges väga 1,7 kg.

Det tråkiga med den säcken är att man ser ut som en vandrande reklampelare... Faktiskt en av huvudorsakerna till att den gick bort när jag köpte ny säck förra året. Annars verkar den helt OK.

Hade inte varit någor problem för min del bara jag hade fått känna på säcken först.
 
Re: Re: Re: Re: Re: ryggsäck

avslutad210712; sa:
marmotta; sa:
Fast jag tror inte att de flesta ryggsäckstillverkare är intresserade av det för då har de inte en massa tekniskt mummajumma att hänvisa till i sin reklam och dessutom skulle de få problem med prissättning (ur deras synvinkel alltså). Och sen är den vanliga frågan hur konsumenterna väljer säck. De allra flesta verkar tycka att massor av dragkedjor, fickor, plastspännen etc etc är trevligt och väljer därför den typen av ryggsäck.

Jagnämnde förut Lundhags Dovre 40. Enligt uppgift (när
jag köpte den) och egen provvägning väger den 1400
gram (vilket är rätt mycket för en så liten säck).
Kollade sedan på Lundhags hemsida, och i nuvarande utförande väger den 1700 gram, inte mycket mindre än
min 65-liters som dessutom är vattentät. Märkligt att utvecklingen går åt det hållet.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: ryggsäck

marmotta; sa:
avslutad210712; sa:
marmotta; sa:
Fast jag tror inte att de flesta ryggsäckstillverkare är intresserade av det för då har de inte en massa tekniskt mummajumma att hänvisa till i sin reklam och dessutom skulle de få problem med prissättning (ur deras synvinkel alltså). Och sen är den vanliga frågan hur konsumenterna väljer säck. De allra flesta verkar tycka att massor av dragkedjor, fickor, plastspännen etc etc är trevligt och väljer därför den typen av ryggsäck.

Jagnämnde förut Lundhags Dovre 40. Enligt uppgift (när
jag köpte den) och egen provvägning väger den 1400
gram (vilket är rätt mycket för en så liten säck).
Kollade sedan på Lundhags hemsida, och i nuvarande utförande väger den 1700 gram, inte mycket mindre än
min 65-liters som dessutom är vattentät. Märkligt att utvecklingen går åt det hållet.

Den går åt det hållet därför att en stor andel köpare struntar i vad säcken väger. Antingen av obetänksamhet (vanligast tror jag) eller därför att "ett kilo mer eller mindre inte spelar någon roll".

Men jag tror att pendeln har svängt färdigt och börja svänga tillbaka. Om några år kommer det som nu drivs av "UL-extremister" bara att betraktas som sunt förnuft. Ingen kommer att fatta varför man utan att blinka köpte säckar på 4 kg när det finns samma storlekar och bäregenskaper till mindre än halva vikten. Att Haglöfs tar fram Matrix tror jag är ett sätt att testa om den marknaden ännu är stor nog.

Men jag är kanske en obotlig optimist.

Jörgen
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: ryggsäck

NUI; sa:
marmotta; sa:
avslutad210712; sa:
marmotta; sa:
Fast jag tror inte att de flesta ryggsäckstillverkare är intresserade av det för då har de inte en massa tekniskt mummajumma att hänvisa till i sin reklam och dessutom skulle de få problem med prissättning (ur deras synvinkel alltså). Och sen är den vanliga frågan hur konsumenterna väljer säck. De allra flesta verkar tycka att massor av dragkedjor, fickor, plastspännen etc etc är trevligt och väljer därför den typen av ryggsäck.

Jagnämnde förut Lundhags Dovre 40. Enligt uppgift (när
jag köpte den) och egen provvägning väger den 1400
gram (vilket är rätt mycket för en så liten säck).
Kollade sedan på Lundhags hemsida, och i nuvarande utförande väger den 1700 gram, inte mycket mindre än
min 65-liters som dessutom är vattentät. Märkligt att utvecklingen går åt det hållet.

Den går åt det hållet därför att en stor andel köpare struntar i vad säcken väger. Antingen av obetänksamhet (vanligast tror jag) eller därför att "ett kilo mer eller mindre inte spelar någon roll".

Men jag tror att pendeln har svängt färdigt och börja svänga tillbaka. Om några år kommer det som nu drivs av "UL-extremister" bara att betraktas som sunt förnuft. Ingen kommer att fatta varför man utan att blinka köpte säckar på 4 kg när det finns samma storlekar och bäregenskaper till mindre än halva vikten. Att Haglöfs tar fram Matrix tror jag är ett sätt att testa om den marknaden ännu är stor nog.

Men jag är kanske en obotlig optimist.

Jörgen

Jag skulle sörja lite om det är de sakerna som kommer försvinna, jag gillar att at massa spännremmar, extrafickor, regnskydd osv...antingen det eller så får jag sy fast dem själv i efterhand.

Vad kommer viktenminskningen egentligen kosta, vad tror ni det är som kommer försvinna???
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: ryggsäck

estetdrägg; sa:
NUI; sa:
marmotta; sa:
avslutad210712; sa:
marmotta; sa:
Fast jag tror inte att de flesta ryggsäckstillverkare är intresserade av det för då har de inte en massa tekniskt mummajumma att hänvisa till i sin reklam och dessutom skulle de få problem med prissättning (ur deras synvinkel alltså). Och sen är den vanliga frågan hur konsumenterna väljer säck. De allra flesta verkar tycka att massor av dragkedjor, fickor, plastspännen etc etc är trevligt och väljer därför den typen av ryggsäck.

Jagnämnde förut Lundhags Dovre 40. Enligt uppgift (när
jag köpte den) och egen provvägning väger den 1400
gram (vilket är rätt mycket för en så liten säck).
Kollade sedan på Lundhags hemsida, och i nuvarande utförande väger den 1700 gram, inte mycket mindre än
min 65-liters som dessutom är vattentät. Märkligt att utvecklingen går åt det hållet.

Den går åt det hållet därför att en stor andel köpare struntar i vad säcken väger. Antingen av obetänksamhet (vanligast tror jag) eller därför att "ett kilo mer eller mindre inte spelar någon roll".

Men jag tror att pendeln har svängt färdigt och börja svänga tillbaka. Om några år kommer det som nu drivs av "UL-extremister" bara att betraktas som sunt förnuft. Ingen kommer att fatta varför man utan att blinka köpte säckar på 4 kg när det finns samma storlekar och bäregenskaper till mindre än halva vikten. Att Haglöfs tar fram Matrix tror jag är ett sätt att testa om den marknaden ännu är stor nog.

Men jag är kanske en obotlig optimist.

Jörgen

Jag skulle sörja lite om det är de sakerna som kommer försvinna, jag gillar att at massa spännremmar, extrafickor, regnskydd osv...antingen det eller så får jag sy fast dem själv i efterhand.

Vad kommer viktenminskningen egentligen kosta, vad tror ni det är som kommer försvinna???

Jag tror inte du behöver vara orolig, det mesta kommer säkert att finnas kvar. Den stora skillnaden är att man kommer att använda lättare material och utnyttjar de möjligheter som finns för detta, eller skapar nya möjligheter, om det finns en marknad.

Jag vet inte vilka skillnaderna är mellan Topo och Matrix, bortsett från vikten då. På bild ser du ju ganska likartade ut. Men det kanske någon annan vet.

Sedan är ju smaken olika. Vissa vill få ner absolut allt i en stor säck, utan något spänt utanpå och utan ytterfickor. Andra gillar remmar och extrafickor, blixtlås och våningsavdelare. Det kommer att finnas en marknad för både och. Fast även ryggsäckarna som har "allt" kommer att väga mindre än idag.

Jörgen
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: ryggsäck

estetdrägg; sa:
Jag skulle sörja lite om det är de sakerna som kommer försvinna, jag gillar att at massa spännremmar, extrafickor, regnskydd osv...antingen det eller så får jag sy fast dem själv i efterhand.

Vad kommer viktenminskningen egentligen kosta, vad tror ni det är som kommer försvinna???

Lätta saker är förstås riktigt intressanta för långvandrare med tält, och jag tror deras andel
minskar. Själv tyckte jag också det var behändigt med dessa extra fickor och luckor, till jag insåg att
jag måste förenkla min packning. Då fyllde de inte
längre någon uppgift. Ficka i locket är väl trevligt
att ha regnkläder i, nåt annat kommer jag inte på.
Regnskydd kan förmodligen ersättas av betydligt lättare
soppåsar (om inte säcken glider ner i bäcken som den gjorde för mig i Spanien en gång). Min nuvarande säck
är vattentät.

Annars tror jag det viktigaste är att skydda sådant som bara inte FÅR bli blött, sovsäck, kartor, makaroner,
och jag gissar att man packar dessa vattentätt ÄVEN om säcken kommer med regnskydd..
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mnen Vilken storlek på ryggsäck Fjällvandring 14
Hybarts Storlek på ryggsäck Fjällvandring 18
CyberJunkie Vilken storlek på ryggsäck har du?? Fjällvandring 66
jalanjalan storlek på en ihopvikt fjällkarta? Fjällvandring 2
pjh891013 Storlek på Lundhags Scout?? Fjällvandring 5
TruckerLeffe Prioritering vid tältköp, vikt eller storlek? Fjällvandring 10
da_flower Storlek betydelse eller inte ??? Fjällvandring 10
granbom Kängor, Storlek Fjällvandring 10
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 5
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
mikael.johansson Synpunkter på sarekvandring Fjällvandring 23
ErikaJT 2-3 dagarstur på Vestlandet? Fjällvandring 6
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
Eriktobieson20 Gröna bandet på hösten , Norr till syd Fjällvandring 8
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
ulfbn Grundstens På Fjälltur i epub-format? Fjällvandring 1
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Wishmazter Snöläget på Cievrralahku/Tjeuralaku? Fjällvandring 5
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
elinalicia Kort fjällvandring på kalfjäll Fjällvandring 12
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
anderstegnell Feedback på planerad nybörjartur i Jämtland. Fjällvandring 10
ntnhln Tältplatser på Boalnotjåhkkå (Vájsáluokta). Fjällvandring 1
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
Esko747 Högre upplösning i lantmäteriets karta på nätet Fjällvandring 32
Andrea1 Hur fästa snöskor på ryggsäck Fjällvandring 0
Andrea1 Hur fästa snöskor på ryggsäcken Fjällvandring 5
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Ljung_dalen Norge på Tvärs Fjällvandring 4
Tom_S Var sälja en bokning på fjällstation? Fjällvandring 11
JimmyH 30- 31 augusti kommer Telia att utföra planerat arbete på mobilmasten vid Blåhammaren, Fjällvandring 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.