Tält för max 1500kr

jag tycker dom har väldigt mycket riktigt märken på XXL när det gäller allting. både kläder, kikare, knivar, cyklar mm.

Problemet är väl kanske snarast att de använder samma marknadsföringsmodell som IKEA. Har du tänkt på att det alltid är den billigaste produkten i respektive avdelning som du först ser vart du än vänder dig? Den du inte kommer att köpa för att den är kass och därför istället väljer premiumalternativet...

Jag tror inte att du skrivit hur många som ska sova i tältet. Om det bara är du kanske det här kan vara ett alternativ? Det väger 1250 gram och kostar 1500:-. Jag har ingen personlig erfarenhet av tältet, men är djäkligt sugen på att köpa ett bara för att testa...

http://www.packalatt.se/talt-and-tarps-c-115/enmanstalt-c-124/enmanstalt-tarp-sil-hexpeak-p-152
 
Problemet är väl kanske snarast att de använder samma marknadsföringsmodell som IKEA. Har du tänkt på att det alltid är den billigaste produkten i respektive avdelning som du först ser vart du än vänder dig? Den du inte kommer att köpa för att den är kass och därför istället väljer premiumalternativet...

Jag tror inte att du skrivit hur många som ska sova i tältet. Om det bara är du kanske det här kan vara ett alternativ? Det väger 1250 gram och kostar 1500:-. Jag har ingen personlig erfarenhet av tältet, men är djäkligt sugen på att köpa ett bara för att testa...

http://www.packalatt.se/talt-and-tarps-c-115/enmanstalt-c-124/enmanstalt-tarp-sil-hexpeak-p-152

nej jag har aldrig tänkt på att det är så. intressant faktiskt. Ska tänka på det nästa gång jag är inne :)

det är bara jag som ska sova i tältet. men känner jag mig själv rätt så kommer jag aldrig gå mil efter mil efter mil. jag är för bekväm för det :) så väger tältet 2,5kg istället för 2kg så spelar det ingen roll (utan att veta vad jag pratar om då jag aldrig vandrat med full packning förr)

men som det har varit hittills så har jag tältat på campingplatser och tagit dagsturer därifrån. annars bredvid bilen och liknande.

Jag kommer tälta för att jag är fotograf och vill vara ute i naturen och på plats i tid till exempel. Dock så har jag lust att vandra lite mer i sommar på fina vandringsleder. kanske en övernattning till att börja med, och inte gå för långt.
 
[...]så väger tältet 2,5kg istället för 2kg så spelar det ingen roll[...]

500 gram är en extra glugg... Och om du får ner vikten på ryggsäcken med 1,5 kg och sovsäck + liggunderlag med 1 kg så får du med dig ytterligare ett hus, ett stativ och en glugg utan att det tynger mer...
 
Jämför med hur många vandrarhemsnätter du får för Xkr, ett hyfsat tält ger dig 100-tals övernattningsnätter.
Många tar i med hur billigt det skall vara, istället för att inse hur billigt det är även med förstklassiga tält. Jo lätt är gott!
go tu
 
det där kanske inte är så dumt faktiskt. billigt och bra också :) tror du det kan vara värt att köpa det istället för något annat till det jag ska använda det till?

Jag har inte provat det själv, också verkar det vara slut. Sen kan man hitta bra och dåliga erfarnheter av vartenda tält som finns. Jag själv hade nog försökt hålla koll på XXL i några veckor och passat på när nått tält av bra märke dök upp till extrapris, tex som dessa från helsport eller det från bergans som länkades till (som verkade vara mkt bra till extremt lågt pris men tyvärr slutsålt, blev själv sugen på ett sådant) det är ju bland de bästa märkena vad jag vet. (behöver som sagt inte avra bra för det men det minskar iaf risken för "måndagsexemplar" etc..)

Personligen skulle jag aldrig köpa ett tält från nån engelsk nätbutik oavsett hur mkt andra prisar deras service etc så är det jobbigt att inte kunna besöka butiken om det blir problem, har för mkt dålig erfarenhet av näthandel.

Med dina ganska låga krav och att du skriver att du varit nöjd med ett budget-tält tidigare så tror jag itne du behöver något superspecialmegatält, utan vad som hade nog funkat men aldrig fel att se till att få det mesta för pengarna! (eller minsta om vi pratar om vikt)
 
Problemet är väl kanske snarast att de använder samma marknadsföringsmodell som IKEA. Har du tänkt på att det alltid är den billigaste produkten i respektive avdelning som du först ser vart du än vänder dig? Den du inte kommer att köpa för att den är kass och därför istället väljer premiumalternativet...

Det är faktiskt inte riktigt ärligt. Det är mycket möjligt att det finns bättre tält än Helsport men att det skulle vara skittält tycker inte jag riktigt stämmer, överlag så tycker jag att Helsport för bra omdömen. Sedan är de inte billiga heller, eller egentligen att vikten är anmärkningsvärt tyngre för motsvarande användningsområde för andra tillverkare.

Och det som jag citerar är också lite fel, sorteringsordningen har för mig när jag öppnar de olika avdelningarna hos xxl.se har alltid varit "fallande" och det dyraste alternativen har varit först i listan, kängor som tält och annat.

Jag tror säkert att det finns negativ kritik att rikta mot kedjor som xxl.se men tycker att man kan vara ärlig i vad som är "fel".
 
Jag har inte provat det själv, också verkar det vara slut.

Av någon anledning är jag inte alls förvånad över att just det där skitbra tältet som man får gratis är slut... Hur många tror du att de köpte in bara för att kunna få folk till butiken och när de väl är där få dem att köpa ett dyrare (eller åtminstone ett med högre vinstmarginal) tält? Jag gjorde en gång (aldrig mer) misstaget att hänvisa en bekant till XXL med uppgiften att köpa ett par Meindlkängor till en fjällvandring, men han kom därifrån med något som hette "Viking" eller något liknande - kan du gissa vilket märke som troligen hade högst vinstmarginal?

(som verkade vara mkt bra till extremt lågt pris men tyvärr slutsålt, blev själv sugen på ett sådant)

Se ovan...

Personligen skulle jag aldrig köpa ett tält från nån engelsk nätbutik oavsett hur mkt andra prisar deras service etc så är det jobbigt att inte kunna besöka butiken om det blir problem, har för mkt dålig erfarenhet av näthandel.

Det är inte min erfarenhet, så det påståendet får stå för dig.

superspecialmegatält

Är det någon som föreslagit ett sådant?

Det är mycket möjligt att det finns bättre tält än Helsport men att det skulle vara skittält tycker inte jag riktigt stämmer, överlag så tycker jag att Helsport för bra omdömen.

För det första är det ingen tvekan om att det finns bättre tält än Bergans - det beror helt enkelt på vad man tänkt använda det till och vad man prioriterar. För det andra har jag inte påstått att de skulle vara skittält, så lägg inte orden i munnen på mig. För det tredje behöver inte bra omdömen betyda att en produkt är bra - det kan lika gärna betyda att de som gett omdömena är totalt omdömeslösa...

Sedan är de inte billiga heller

Jo, det är dom om du jämför med till exempel Hilleberg. Om du jämför med Jula så är dom precis som du insinuerar "skitdyra"...

Och det som jag citerar är också lite fel, sorteringsordningen har för mig när jag öppnar de olika avdelningarna hos xxl.se har alltid varit "fallande" och det dyraste alternativen har varit först i listan, kängor som tält och annat.

På nätet ja, men där gäller helt andra principer. Där är det en fördel att presentera det dyraste först eftersom de flesta som surfar tycker att det är jobbigt att scrolla eller inte förstår hur man ändrar sorteringsordningen. Jag pratar om riktiga butiker som finns i verkligheten - IRL vet du... Det var alltså ingen ledtråd att jag skrev "vart" och inte "var"?
 
Jämför med hur många vandrarhemsnätter du får för Xkr, ett hyfsat tält ger dig 100-tals övernattningsnätter.
Många tar i med hur billigt det skall vara, istället för att inse hur billigt det är även med förstklassiga tält. Jo lätt är gott!
go tu

På hytta i Rondane (Rondvassbu) kostar det 110:-/natt om man är medlem i STF eller DNT. Då är det billigaste alternativet med madrass på golvet, jag är osäker på om det går att få om inte hyttan är full? Det är 14 dagar i hytta innan tältet betalat sig.
Norska kronor är väl lite mer värda än svenska, så ta bort en natt eller två i kronkurs.
Det är få tält som motsvarar 100 nätter, då får man åka till något annat land än Norge. :)
 
Av någon anledning är jag inte alls förvånad över att just det där skitbra tältet som man får gratis är slut... Hur många tror du att de köpte in bara för att kunna få folk till butiken och när de väl är där få dem att köpa ett dyrare (eller åtminstone ett med högre vinstmarginal) tält? Jag gjorde en gång (aldrig mer) misstaget att hänvisa en bekant till XXL med uppgiften att köpa ett par Meindlkängor till en fjällvandring, men han kom därifrån med något som hette "Viking" eller något liknande - kan du gissa vilket märke som troligen hade högst vinstmarginal?



Se ovan...



Det är inte min erfarenhet, så det påståendet får stå för dig.



Är det någon som föreslagit ett sådant?



För det första är det ingen tvekan om att det finns bättre tält än Bergans - det beror helt enkelt på vad man tänkt använda det till och vad man prioriterar. För det andra har jag inte påstått att de skulle vara skittält, så lägg inte orden i munnen på mig. För det tredje behöver inte bra omdömen betyda att en produkt är bra - det kan lika gärna betyda att de som gett omdömena är totalt omdömeslösa...



Jo, det är dom om du jämför med till exempel Hilleberg. Om du jämför med Jula så är dom precis som du insinuerar "skitdyra"...



På nätet ja, men där gäller helt andra principer. Där är det en fördel att presentera det dyraste först eftersom de flesta som surfar tycker att det är jobbigt att scrolla eller inte förstår hur man ändrar sorteringsordningen. Jag pratar om riktiga butiker som finns i verkligheten - IRL vet du... Det var alltså ingen ledtråd att jag skrev "vart" och inte "var"?

1 Nu får du lugna dig! För den som hängt med i utvecklingen av internet så ter det sig självklart att nästan alla butiker har olika priser för sin näthandel och sin fysiska "i-butik-handel". Detta framgår också klart och tydligt på XXL's hemsida och i deras reklamer framgår alltid om priset är i butik eller på nätet, vidare går det att hitta alla sidors och butikers gamla annonser för, som vi som hanterat internet vet, så går det inte att ta bort något helt och hållet för alltid på internet. rekommenderar att du kontaktar din kommun, dom brukar hålla kurser typ "internet för pensionärer" och liknande för dom som är nya på nätet!

2 ja precis som allt du skriver är din och ingen annans erfarenhet, att inte förstå skillnad på internetbutik och fysisk butik tex, det är bara du som inte gör det.

3 ja, ett tips är att läsa tråden

4 jo det har du och ja precis, folks omdömen kan vara skit, tex de som du ger om att bergans och helsport skulle göra skittält.


slutligen, förstår att du har haft nån dålig upplevelse av XXL och det får du ju gärna dela med dig av men gör då det och sen är det bra, att om och om igen baktala en kedja utan att kunna ge några riktiga exempel, det framstår bara som psykotiskt eller nått...
 
Jag köpte ett Normarka 2 på xxl i höstas. har sovit 2 nätter i det. Visserligen ingen natt i regn, men jag är nöjd.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hansthomas "Tyst" tält på max 3kg Bo och sova 11
Gunnar81 Tält för max 2 pers, max 2 kg Bo och sova 18
avslutad130206 Tält för max 2000:- Bo och sova 23
Daddy Självstagande tält 3 personer, max 4,5 kg Bo och sova 9
Erik Sandblom tält packmått max 40cm Bo och sova 15
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
olaab Tvåmanna tält med mysig öppning? Bo och sova 23
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
Lacka64 Äldre modellen av Hillebergs tält Niak? Bo och sova 4
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5
Thella82 Uppblåsbart tält? Bo och sova 5
PontusBj Begagnat tält tål inte vatten, Outwell Nevada Bo och sova 13
pettsson1977 matförvaring i tält Bo och sova 17
Sisay Lätt och prisvärt tält för 3 personer? Bo och sova 32
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10
rikard500 Kan ett tält krympa? (Vaude Bivi 1) Bo och sova 6
mattias1jonsson Oppland tält Bo och sova 5
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.