Lättviktstält för en person + sovsäck?

Tusen tack för era initierade svar! Nu börjar jag få lite koll på prylarna :) Ledsen för det här med två trådar, men i ett euforiskt tillstånd råkade jag starta två snarlika trådar. Sorry! Hursom, är jag väldigt tacksam för alla svar. Vill ha enkla och smidiga grejer. Börjar få en bild av vad jag söker, tack vare er!

/Camilla
 
En fråga från en ointierad - vad är en grytmysare?

Går det att köpa UL kastruller från Trangia samt tamoj från Trangia mini separat eller är det något man skaffar sig genom att ha en mängd prylar från alla håll och kanter?
 
Själv har jag köpt ett annat Terra Nova men som har samma designprincip. Wild Country, Zephyrus lite...Det kostade under två tusen och väger 1,2 kg inkl allt.

Välj kök efter vad du ska äta.....ska du bara värma vatten till frystorkat klarar du dig med ett vedkök på 150g och en liten bytta. Bränslet hittar du på stigen.
 
Kan tillägga att jag också har mycket bra erfarenheter av Fire-Maples kök och kastruller. Prisvärda saker även det!
 
Senast ändrad:
En fråga från en ointierad - vad är en grytmysare?
Ett isolerande "fodral" till kokgrytan (med lock). Tillverkas enklast av något gammalt (eller billigt nytt) ligg/sitt/underlägg av skumplast. Ännu mer effektivt, men lite mindre tåligt - av ThermoReflekt, om man kan få/köpa en spillbit i byggvaruaffären.
Kan se ut som på bilderna.
I min egen "matlagning"spelar grytmysaren en helt avgörande roll; de flesta av mina middagar kräver en koktid kortare än någon knapp minut, oftast bara ett uppkok - resten sker som efterkokning/svällning i grytmysaren på mellan 5-10 minuter, medan jag gör annat. Sen är allt ätmjukt och maten fortfarande så varm att den knappt går att få i sig.
 

Bilagor

  • 13 193.jpg
    13 193.jpg
    77.5 KB · Visningar: 1,255
  • 13 247a.jpg
    13 247a.jpg
    76.1 KB · Visningar: 1,159
En fråga från en ointierad - vad är en grytmysare?

Går det att köpa UL kastruller från Trangia samt tamoj från Trangia mini separat eller är det något man skaffar sig genom att ha en mängd prylar från alla håll och kanter?

Går att köpa direkt från Trangia. Trangia har sin verksamhet i Trångsviken. Du skrev att du bor i Åre, så du kanske har vägarna förbi Trangia någon gång då du far till Östersund.
 
Går att köpa direkt från Trangia. Trangia har sin verksamhet i Trångsviken. Du skrev att du bor i Åre, så du kanske har vägarna förbi Trangia någon gång då du far till Östersund.
...eller bara maila dem. Jag bor ända bort i Lund, men har flera gånger fått "reservdelar" till familjensTrangiakök mot postförskott.
 
Aha, nu fattar jag. Klart man ska ha en grytmysare! Och bra idé att höra direkt med Trangia. Min vision om att bära mindre än 10 kg känns inte alls som utopi längre.
 
Efter att ha läst det ni skriver känns det som om det står mellan Hilleberg Enan, Helsport Ringstind Superlight, Vaude Power-Lizard-SUL. Ska till Sthlm snart. Någon som känner till någon affär centralt i Stockholm som har stort tältsortiment? En egenskap som jag gärna ser i mitt tält är att det finns en nätdörr på innertältet. Någon som vet på rak arm hur det ligger till med det i dessa tre tält. På fjällturen tror jag inte att det blir några större problem med myggen, men följande år när jag kommer ner i de stora skogarna … (ska vandra i tvåveckorsetapper hela vägen ner till Varberg (120 mil från Grövelsjön via E1).

Gillar även funktionen med att det går att sätta upp yttertältet först/ta ner sist. Om jag har förstått er rätt går detta på Helsports tält, men hur ser det ut med den funktionen i Power-Lizard och Enan? Någon som vet? Har försökt utläsa av specifikation men inte lyckats.

Ang liggunderlag - utan att ha känt och klämt på grejerna får jag för mig att Exped Synmat UL7 M är det jag ska ha. Någon som har ett sådant liggunderlag utan att använda en "pump"? Känns helt klart som en onödig pryl att ta med om man inte måste. Eller tänker jag fel?

/Camilla
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Rebbe92 Lättviktstält Bo och sova 8
joask202 Hur ömtåligt är Hillebergs Enan? Bo och sova 9
thezood Lättviktstält Habitat NX Bo och sova 11
piaea Lättviktstält för kalfjället Bo och sova 28
Matthias87 Lättviktstält för sommarbruk Bo och sova 21
Mats Grahn Hur är Ferrinos lättviktstält Bo och sova 2
Ulvskog Nytt 2 pers. lättviktstält Bo och sova 13
JMel Lättviktstält i oväder Bo och sova 9
Magnus_74 lättviktstält Bo och sova 20
Spinspider Val av lättviktstält? Bo och sova 4
Mike bike Lättviktstält Bo och sova 10
LitePacker Lättviktstält Bo och sova 0
zeed Lättviktstält och sovsäckar med liten packvolym Bo och sova 3
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Person93 Urberg 1-person UL Bo och sova 3
Bjornsberg Tält för lång person och son Bo och sova 6
TomasTöråsen URBERG - Rapadalen 3-Person Tunnel Tent Bo och sova 12
thx Tält för vandring, 1 person, ca 1kg Bo och sova 1
Vintervilan Tält för en person, året runt i skogsmiljö? Bo och sova 29
såg Letar boende för en person Bo och sova 8
Ulvskog Om du behöver en billig 2 person tält Bo och sova 8
dangerousdave Tältstol/brassestol för tung storväxt person? Bo och sova 4
johnnied Tält för 1 person Göteborg-Malmö i sommar Bo och sova 8
Hans Linde skärgårdstält för lång person Bo och sova 0
n_zackrisson Akka R/S 3 person Bo och sova 0
Maxplosive Reinventing the sovsäck... Bo och sova 1
Vandringsstav Järnnätter och sovsäck Bo och sova 46
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
Mike92 Söker ny sovsäck efter Haglöfs Spacelite -1. Bo och sova 5
s4ph1r3 Förvara sovsäck i källaren Bo och sova 13
paddlaruppåner Sovsäck Sydvang erfarenheter sökes Bo och sova 3
såg Sovsäck minus 5 comfort. september ocktober Bo och sova 4
vandrariskogen Sovsäck som kan användas för +10 grader och -5 grader? Budget ca 800kr. Bo och sova 13
fredrik.lillbacka Undvika att få blöt sovsäck Bo och sova 3
Wasa01 Erfarenhet av Urbergs 2 season sovsäck Bo och sova 2
HanSolo Sovsäck - vilka kan komprimeras mest? Bo och sova 16
jonash75 Vilken sovsäck behövs för vårvintertältning i tipi med kamin Bo och sova 6
Tomppen Ny sovsäck, svårt att bestämma temperatur Bo och sova 6
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
chala Sovsäck för -30ºC och lägre! Bo och sova 14
hsp Tvätta sovsäck runt huvudet Bo och sova 16
petersundqvist Sovsäck Denver Redstar Bo och sova 3
Joell Kompressionspåse till marmot hydrogen sovsäck Bo och sova 12
Rådfrågar Mått? Bo och sova 3
Erker Råd om ny sovsäck i fjällen Bo och sova 53
WilliamGurebo Tlimit för sovsäck i fjällen? Bo och sova 6
kmsellin Vilken temp tror ni denna kombo av sovsäck klarar? Bo och sova 14
bluePeter18 Tips för hopkopplingsbar sovsäck/quilt Bo och sova 0
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.