URBERG - Rapadalen 3-Person Tunnel Tent

Hej, folket!

Jag registrerade mig här på utsidan för att få lite komma-igång-hjälp. Jag och tjejen ska åka på en norgeresa i sommar, vi bilar in vid Trondheim ungefär och åker sedan på en utsatt rutt nedåt. Tanken är att vi ska klara oss med tält och spritkök under hela resan.

Vi har köpt tältet som jag nämner i titeln. Vad jag förstått så är det outnorth's egna märke och det ser onekligen ut som dom gjort det baserat på Hilleberg nallo 3 GT. Det saknar några funktioner och använder lite annat material annars ganska likt.

Min första fråga är angående bifogad bild:
aLa49HP.jpg


Det gäller uppsättning av tältet. Dessa snören ska fästas ner i marken för att strama upp tältet och plastmojängen som sitter på snöret ska kunna användas för att efterstrama snöret efter det är fastsatt som jag förstått. Men hur ska jag göra med snöret? Knyta? Dra i nån ögla på nåt sätt?

Förövrigt så var det ganska enkelt att sätta upp, dock krävs några övningstillfällen för att jag ska få det perfekt märker jag. Några tips på hur jag ska börja osv för att få till tältet så bra som möjligt?

Ytterligare bild på tältet i halvmonterat tillstånd:
GheHg8I.jpg


Tacksam för alla tips angående montering av detta tältet.

Jo just ja, en fråga til.. Jag märkte att tältet vilar en bit över marken, nästan lite väl långt som jag tycker, men jag kan inte mycket om hur det egentligen ska vara.. Det kändes lite som om pinnarna man för in som böjer sig som en båge nästan känns långa och tvingar upp tältet för högt. Kanske är det meningen för att undvika smuts på tältet? Men om det vore storm och önskvärt att inte låta så mkt luft komma in så borde man ju kunna få ner det närmare marken tänker jag..

Tack på förhand,
Tomas
 
Hej, folket!

Jag registrerade mig här på utsidan för att få lite komma-igång-hjälp. Jag och tjejen ska åka på en norgeresa i sommar, vi bilar in vid Trondheim ungefär och åker sedan på en utsatt rutt nedåt. Tanken är att vi ska klara oss med tält och spritkök under hela resan.

Vi har köpt tältet som jag nämner i titeln. Vad jag förstått så är det outnorth's egna märke och det ser onekligen ut som dom gjort det baserat på Hilleberg nallo 3 GT. Det saknar några funktioner och använder lite annat material annars ganska likt.

Min första fråga är angående bifogad bild:
aLa49HP.jpg


Det gäller uppsättning av tältet. Dessa snören ska fästas ner i marken för att strama upp tältet och plastmojängen som sitter på snöret ska kunna användas för att efterstrama snöret efter det är fastsatt som jag förstått. Men hur ska jag göra med snöret? Knyta? Dra i nån ögla på nåt sätt?

Förövrigt så var det ganska enkelt att sätta upp, dock krävs några övningstillfällen för att jag ska få det perfekt märker jag. Några tips på hur jag ska börja osv för att få till tältet så bra som möjligt?

Ytterligare bild på tältet i halvmonterat tillstånd:
GheHg8I.jpg


Tacksam för alla tips angående montering av detta tältet.

Jo just ja, en fråga til.. Jag märkte att tältet vilar en bit över marken, nästan lite väl långt som jag tycker, men jag kan inte mycket om hur det egentligen ska vara.. Det kändes lite som om pinnarna man för in som böjer sig som en båge nästan känns långa och tvingar upp tältet för högt. Kanske är det meningen för att undvika smuts på tältet? Men om det vore storm och önskvärt att inte låta så mkt luft komma in så borde man ju kunna få ner det närmare marken tänker jag..

Tack på förhand,
Tomas

Ska försöka förklara.... Den synliga snörbukten på plastplattan ska du dra i så att du får en stor ögla av snöränden som ligger på marken. Se till att det finns en rejäl stoppknut på änden. Genom att föra plastplattan uppåt eller neråt längs snöret så spänner eller slackar du bukten.

Anledningen till att där är ett avstånd mellan tält och mark tror jag är ventilation men kan också vara så att man helt enkelt tittat på andra tält och härmat dem och inte helt fått till perfekt konstruktion....
 
Ska försöka förklara.... Den synliga snörbukten på plastplattan ska du dra i så att du får en stor ögla av snöränden som ligger på marken. Se till att det finns en rejäl stoppknut på änden. Genom att föra plastplattan uppåt eller neråt längs snöret så spänner eller slackar du bukten.

Anledningen till att där är ett avstånd mellan tält och mark tror jag är ventilation men kan också vara så att man helt enkelt tittat på andra tält och härmat dem och inte helt fått till perfekt konstruktion....

Jag tror jag fattar och det låter logiskt, men jag behöver nog prova för att vara säker på att det funkar som jag ser det i huvudet nu =) Tack!

Det finns åtstramningsfunktioner vid alla fästpunkter, även där pinnarna möter marken, för att just dra tältet mot marken på det sättet. Dock känns det överdrivet stramt.. eller så ska det vara precis så o det är jag som inte vet.

Hur skulle man bäst börja med tältet? Jag började med att fästa två korta pinnar ner i marken på ändarna av båda kortsidorna (totalt 4 pinnar).
Därefter hade jag i dom långa pinnarna och fick upp allt, därefter började jag dra ut och fästa resten mot marken.
Kanske var det fel steg att börja med..
 
Lyckades hitta en video på uppsättning av liknande tält på youtube. Det verkar som jag hittat hyfsat svar på min egen fråga själv. Den största skillnaden verkar var att jag inte skulle fäst båda kortsidorna på en gång.
Fäst ena kortsidan först, satt i pinnarna så tältet står, därefter dra ut den andra kortsidan, fästa ner pinnarna och sedan spänna åt dom fyra punkterna. Därefter blir det ganska enkelt verkar det som.

Skriver igen om jag kommer på nåt ytterligare problem med montering av tältet.
 
Lyckades hitta en video på uppsättning av liknande tält på youtube. Det verkar som jag hittat hyfsat svar på min egen fråga själv. Den största skillnaden verkar var att jag inte skulle fäst båda kortsidorna på en gång.
Fäst ena kortsidan först, satt i pinnarna så tältet står, därefter dra ut den andra kortsidan, fästa ner pinnarna och sedan spänna åt dom fyra punkterna. Därefter blir det ganska enkelt verkar det som.

Skriver igen om jag kommer på nåt ytterligare problem med montering av tältet.

Precis
Tänk på vilken kortände du börjar med när det blåser, fast det blir ganska uppenbart ifall du började i fel ände...
 
Jag har ett sådant tält, väldigt nöjd. Haft med till fjällen och det stod fint i storm och regn =)

Du kan justera ventilationen, alltså ytterduks avstånd till marken med de svarta spännena som sitter runt om. Väldigt smidigt beroende på väder!

I övrigt, börja med en ände, sätt fast det i marken, spänn sedan ut åt andra hållet så blir det bra uppsatt =)
 
Jag brukar göra en enkel ögla som jag kan dra åt runt tältspiken i rätt längd på tältlinan. När tältet ska packas är det bara att dra upp tältspiken ur marken och från ögglan, dra i tältsnöret så knyts öglan upp. IMHO, funkar bättre och lättare än alla "smarta" plastbitar man kan tappa bort!
 

Bilagor

  • taltogla.JPG
    taltogla.JPG
    47.7 KB · Visningar: 2,025
Outnorth är ju en stor och seriös aktör - skickade de verkligen inte med en instruktion/manual för tältet ? Skulle ringa dem direkt och be om detta eller i alla fall ett par korta instruktioner över luren.
Av bilderna att döma finns det utrymme för förbättring betr uppsättning och sträckning på duken. Börja i ena kortändan och jobba med vinden.
Betr. Avståndet till marken vid ingångsabsiden verkar detta vara på tok för stort- har du inte möjlighet att tajta till där stängernas ändar "landar" ?Dessa ska dras åt så de ligger intill tältduken, typ Hilleberg eller Bergans m.fl.
Lycka till - ett riktigt bra tält för pengarna som jag förstår :) !
 
båglängd

tjena - skulle ngn med ett Rappadalen kunna ge mig måtten på aluminiumbågarna vore jag tacksam. Kan inte hitta den infon någonstans.

Med vänlig hälsning Per
 
tjena - skulle ngn med ett Rapadalen kunna ge mig
måtten på aluminiumbågarna vore jag tacksam. Kan inte hitta den infon någonstans.
Med vänlig hälsning Per
Silverfärgade [Ø8,5mm] är 314cm hopsatt
med 7 delar som vardera är 48cm när det är isärtaget.
Kopparfärgade [Ø8,5mm] är 348cm hopsatt
med 9 delar som vardera är 42cm när det är isärtaget.

/Odd
 
Jag har två personvarianten av Urbergs tunneltält. Mina såna där plastpluppar för att spänna linorna har börjat gå sönder en efter en, så det är väl en pryl dom sparat in på. Jag tänkte höra om någon har tips på högkvalitativa dylika?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.