Knöla ner allt lätt..

Hilleberg muddus, ej läst instruktionen.
Jag använder oftast bara en takdel och två absiddelar. Innertältet kommer nästan aldrig med ut numer.
Jag gör som följer:

1. Knyter upp alla stormlinor om värdolle tillåter.

2. Tar ut stänger (stavar 95%av gångerna) och fäller tältet jäms marken.

3. Tar ur markspik med början från ena absiden (vid behov kan jag pula/knöla ner tältet eftersom nu)

4. pular ner tältet i en herrans oordning med ett undantag: Nocklinorna ska ligga överst och vara det första man får tag i. Vid väldigt hård blåst kan man fästa dem eller en av dem först som säkerhet och sedan jobba med reseten av tältet.

Tältet förvaras i packpåse direkt under locket, vid kasst väder under en luch vill jag ev ha det tillgängligt, annars kostar det mig bara några sekunder extra att ha köket direkt under.

Altså för man väl kalla mig en knölare.
 
Här är en nybliven knölare!

Köpte ett Bergans Compact Light 2 för nån månad sen hos Alewalds i Stockholm och blev grundligt instruerad i knölandets konst, och trixet med att fästa kortsidan innan man tar ut resten av tältet ur påsen också. (grymt nöjd med tältet kan tilläggas)
 
Fler saker jag knölar

När vi ändå nördar in...
Jag knölar numera också mina regnkläder och värmetröja (in i sina egna fickor). Tidigare gjorde jag "lumpenvikning" och rullade in dem i sig själva. Men det är ju onödigt bökigt.

Om jag ska spara volym rullar jag dock fortfarande kallingar och strumpor. De kan bli riktigt pyttiga om man utnyttjar plaggens elasticitet och drar ut dem innan de rullas in i sin egen resår.
 
Teoriserande igen??

Har alla så lätta tält att de inte behöver ligga upptill i packningen?

Jag hade under den nyss avslutade solovandringen mitt SMD Lunar Solo i en meshficka på ryggsäckens vänstra sida, det uppvägdes av vattenflaska och lite nötter på den högra sidan.

Och jag knölar, ser till att en förankringslina från tältets lovartsida hänger ut genom påsöppningen så att jag, om det blåser ordentligt, kan förankra tältet innan jag börjar resa det.

Jag knölar för övrigt även sovsäck, regnkläder, extrakläder och allt annat mjukt. Utom kalsongerna, de har jag på mig, skulle kännas väldigt konstigt att ha dem ihopknölade.
 
Då det börjar bli aktuellt för mig att skaffa tält undrar jag bara, vilket är det jag ska satsa på som är mest knölihopvänligt och samtidigt självstagande? Eller räcker en rulle balsnöre och en engångspressenning från Ö&B?
 
Ansluter mej till knölarna! Fast jag knölar ner tältet i dess påse som jag sedan fäster utanpå ryggan. Vill kunna sätta upp tältet utan att riva ur annan packning i händelse av regn. Knölar för övrigt ner allt utom knäckebrödet.
Pär
När vi var i Grövelsjön förra veckan fick en av sönerna vara brödansvarig, så nu har jag lärt mej att även bröd kan knölas. Smulorna läggs i kåsan, tillsätt mjukost och rör om, lättuggat och bra.

Pär
 
Sovsäcken knölas naturligtvis.

Eftersom jag lär mig att bli lättpackare kommer jag naturligtvis att skippa tältet framöver och istället slakta en fjällbjörn och göra ett vindskydd av pälsen varje gång jag ska slå läger.

Det blir dessutom lätt att följa min färd längs fjällkedjan, det är bara följa floden av arga rovdjursälskare och jublande samer.........

Naturligtvis är detta inlägg helt befriat från ironi!
 
Sovsäcken knölar jag narturligtvis.
Förvaring av den har jag fått lära mig lite nytt på senare tid.
Dunsäckar skall förvaras i stor påse/låda löst liggande som redan många nämnt.
MEN! på ajungliaks hemsida står det att syntetsäckar kan förvaras i sin kompressionspåse. Bara man lossar på kompressionsremmarna.

Citat från Mammut/Ajungliak.
"Don't leave the bag in the compression sack for long periods. Store it loosely or put down bags in the provided store bag and synthetic bags with loosen compression straps. "

Någon annan som gör så eller har hört detta?
 
Och

Sovsäcken knölas naturligtvis.

Eftersom jag lär mig att bli lättpackare kommer jag naturligtvis att skippa tältet framöver och istället slakta en fjällbjörn och göra ett vindskydd av pälsen varje gång jag ska slå läger.

Det blir dessutom lätt att följa min färd längs fjällkedjan, det är bara följa floden av arga rovdjursälskare och jublande samer.........

Naturligtvis är detta inlägg helt befriat från ironi!

under skapandet av det kom inga vilda djur till skada...;-)
 
på ajungliaks hemsida står det att syntetsäckar kan förvaras i sin kompressionspåse. Bara man lossar på kompressionsremmarna.

Intressant!
Och det är väl så en absolut majoritet av världens syntetsäckar faktiskt förvaras...

Men eftersom jag ser andra fördelar med att ha säckarna löst förvarade, än just hur själva vadderingen mår, kommer jag fortsätta med det. Till exempel vet man ju att de torkar ur och slipper lukta just gammal sovsäck.

Peter,
Knölar du ihjäl björnen eller rullar du?
 
Exped Shrink Bag till Nammatj 3

Jag använder en Exped Shrink Bag till mitt Nammatj 3. Det blir grymt kompakt men är ändå lätt att få i och ur pga att öppningen är på en långsida. Packpåsen har en ventil så man får ur nästan all luft och det går också att "modellera till" paketet så det passar bra i ryggsäcken. Jag brukar knäa eller sätta mig på påsen och sen trycka till formen innan jag stänger ventilen.

Den gula påsen tar volym upp till 22 liter men det blir mycket mindre med mitt tält:
2.2D78!OpenElement&FieldElemFormat=jpg


http://exped.com/exped/web/exped_homepage.nsf/b43HomePageE?openframeset
 
Peter,
Knölar du ihjäl björnen eller rullar du?

Sovsäck = Knölar jag
Tält = Rullar jag

Björnen däremot dödar jag med snus.
Jag lägger snuset på en stubbe och när björnen luktar på snuset nyser den och slår samtidigt skallen i stubben med sådan kraft att den dör.
Funkar även på hare.

Om stubben är en tjärstubbe får man dessutom bra ved till brasan.

Det funkar, jag lovar...........
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
AndersPS Knöla eller vika ihop? Bo och sova 3
seasteel Tält - vika/rulla eller "knöla ned i påsen" - vad tar minst plats? Bo och sova 44
walkerboh Vika eller knöla sovsäck Bo och sova 16
statemachine Försök att bränna ner stakadammens vindskydd. Bo och sova 17
Davva2 Hundsovsäck ner till minus 30 Bo och sova 8
greendanger Kyla ner inne i tält i varmt väder Bo och sova 9
rJohansson Hur packa ner tält bäst? Bo och sova 22
greendanger Tipps på sovsäck ner till -15 grader Bo och sova 13
Lischke Få ner sovsäcken i påsen. Bo och sova 16
caisar Kompakt sovsäck ner till nollan? Bo och sova 5
Elmfeldt Gräva ner tält Bo och sova 4
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Sisay Lätt och prisvärt tält för 3 personer? Bo och sova 32
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
Malmstroem Lätt 3-personerstält som passar längre Bo och sova 36
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
DoktorGlas Oisolerad, lätt luftmadrass Bo och sova 9
Karpaterna.se Lätt tält för 4? Bo och sova 12
Kogoyo tips på lätt liggunderlag vinter Bo och sova 2
Silver Fang Liten och lätt sovsäck för inomhus Bo och sova 6
vandrafjäll Ett lätt 4-säsongers tält Bo och sova 16
Viktorious Lätt liggunderlag och tvåmanna tält? Bo och sova 9
Bondmoran Vilken sovsäck? Rymlig, varm och lätt Bo och sova 23
Gregorius Lätt boende för två? Bo och sova 12
Sitiensis Söker lätt 2-mannatält för fjällen (och annorstädes) för 3 årstider Bo och sova 16
Lipo Lätt sovsäck för frusen kvinna i fjällen Bo och sova 13
xstaystrayx Lätt syntetsäck för långvandring Bo och sova 9
Trekkforlife lätt samt liten packvolym (sovsäck) tips sökes Bo och sova 8
Avslutatmedlemskap161229 Highlander Blackthorn - billigt lätt tält Bo och sova 0
peter1959 Bekvämt o lätt liggunderlag för de gamle Bo och sova 11
Salmiak Lätt enmanstält för frusna? Bo och sova 29
perfogelberg Söker lätt enkelt luftigt kupoltält. Bo och sova 13
Sebail Slutval säck 3-säsonger, lätt och billig Bo och sova 22
MartinLA Liggunderlag - lätt för fjällvandring Bo och sova 16
petersson Lätt liner Bo och sova 1
Ceres Liggunderlag, lätt och litet? Bo och sova 24
Thorbjørn rymligt och lätt tält för lite längre personer Bo och sova 16
fritzov Lätt "budjet" sovsäck Bo och sova 14
Micro553 Sovsäck som även kan användas som täcke - lätt smidigt Bo och sova 31
Nikhi Lätt tält + sovsäck för cykling. Bo och sova 9
Vanheden Lättuppsatt och lätt tält Bo och sova 17
hanszetter_live.se Lämpligt lätt tält mm till basläger Bo och sova 4
FiskarN_ Lätt fjällvandringstält Bo och sova 11
siellämissä bra och lätt 1/2-mannatält med minst 100cm innerhöjd? Bo och sova 3
achedlund Lätt tält för MM och andra vandringar. Bo och sova 2
litentuva Sovsäck för lätt klaustrofobisk? Bo och sova 10
achedlund Lätt syntetsäck för KEMM Bo och sova 10
wilmis Lätt tält Bo och sova 1
DrJ Tunt lätt cellplast liggunderlag? Bo och sova 17

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.