Knöla ner allt lätt..

Intressant!
Och det är väl så en absolut majoritet av världens syntetsäckar faktiskt förvaras...

Men eftersom jag ser andra fördelar med att ha säckarna löst förvarade, än just hur själva vadderingen mår, kommer jag fortsätta med det. Till exempel vet man ju att de torkar ur och slipper lukta just gammal sovsäck.

Peter,
Knölar du ihjäl björnen eller rullar du?

Ja... i affären och på lager efter tillverkning så ligger väl de flesta säckarna i sina packpåsar utan att vara komprimerade.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Knöla rulla

Jag knölar ner mitt Hillebergtält och börjar med absiddelen. Har de två linorna i fotändan lätt åtkomliga i öppningen på påsen. Det är då lätt att fästa fotänden av tältet mot vinden innan jag börjar att dra ut det ur påsen. sovsäcken knölar jag ner med huvudändan först och kan då jag ska packa upp dra ut fotändan och skicka den längst in i tältet.

Nu väcker jag den björn,,,,,,,ähum,,,,,,,tråd som sover och undrar, finns det några mera som gör som undertecknad dvs. tar ner innertältet med sovsäck och liggunderlag i, viker innertältet över sovsäcken-liggunderlaget och sen rullar ihop hela paketet?

Iden fick jag efter "myrornas krig" när dom gav sig f*n på att dom bara skulle ockupera innertältet så jag drog ur proppen till liggunderlaget (Downmat 9 DLX), drog det till ena sidan innertältet, lade sovsäcken ovanpå, gick ut, stängde dragkedjan ordentligt och tog ner innertältet och vek det över sovsäcken för att sen rulla ihop hela paketet och på med ett par packremmar på rullen.

Hela rullen fick rum i min stora vattentäta packsäck tillsammans med yttertältet i en separat vattentät packpåse, vilket innebar att innertält mm. förblir torrt ända in i tältet när det är dags att slå läger igen även om regnet öser ner. Det här kommer jag att fortsätta med för så smidig och snabb uppsättning av komplett förläggning, och så smidig rivning av densamma har jag aldrig varit med om tidigare.

Varför fippla med femtielva pinaler när det bara är att rulla ihop eländet komplett?

Ja kör så iaf om man inte ligger på gränsen för vad packytrymmet har o erbjuda.

Är det torrt så åker desutom yttertältet med i samma
procedur.

Kanske kan man rulla in hela klabbet utom lunchen i yttertältet? Med några remmar applicerade på ett listigt sätt görs det hela om till en ryggsäck. När man sedan rullar ut det är det färdigstökat och klart.

Teknikerns modell körde ego med då förläggningen var tubtält, släpp ut luften, stäng blixtlåsen, vik och rulla ihop. Allt rymdes lätt i en 35 l PVC torrpåse.
I samma påsstorlek rymms lätt mitt tak, ligunderlag och sovsäck, vikt och löst rullade men numera taket i en rulle för sig.
När som tält med myller av linor och inbyggda hörnpinna skall packas så krävs lite ordning men alternerar man på att vika, två eller tre ggr så hamnar inte vecken på samma ställe varje gång och i tron av att tältet håller längre.
Hemma hänger grejorna luftigt mellan packningsbestyren. Först i torkrummet och sedan i förrådet.
Hur förvarar ni övriga mellan uteturerna?

Kanske kan man rulla in hela klabbet utom lunchen i yttertältet? Med några remmar applicerade på ett listigt sätt görs det hela om till en ryggsäck. När man sedan rullar ut det är det färdigstökat och klart.

Anar att du är ironisk, men jag blev sjukt sugen på att göra så där... Rulla ihop rubbet, med tältduken ytterst och sedan fästa det på ryggsäcksramen. Klart! Kök + mat kan vara i en separat påse, likaledes fastspänd på ramen...

Jag förvarar min syntetsäck i en ikeakasse (blå), i förrådet (inomhus och ruskigt varmt). Tältet förvaras på samma plats, i sin packpåse, med denna lite öppen. Funderar på om jag borde ha det lite luftigare dock. Vad tror ni om en ikeakasse till tältet också? Har inte riktigt plats för att hänga det.

Ikea-kassar is the shit!

"Hästgalningarna" packar ALLT i ikea-kassar och utan dom skulle hästsverige stanna på allvar.

Sovsäckar och liggunderlag hänger jag över en stång i förrådet och tältet förvaras i sin öppna packpåse nerknölat löst. Det viktigaste är ju att det är torrt innan knölningen bara. Ang. Nilssas idé så är den inte alls dum, men varför inte skapa ett tält som ihoprullat är både ryggsäck och regnponcho a´la "ensamma vargen"? Det borde vara nåt för "lättpackarmaffian". :)

Jag hänvisar bara till husvagnen på julaftonen som för övrig fälls ihop inklusive invånarna Kalle, Musse och Långben...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips