Att skapa ett outdoor-märke - Del 9
Nionde delen i en artikelserie om skapandet av det svenska outdoor-märket "Norra".
Av: Norra
Identitet
Under 2007 fick jag möjligheten från min designskola att arbeta på ett projekt på NASA och Johnson Space Center i Houston. Det som slog mig allra mest från det projektet var hur ofta lösningen på det mest komplicerade problem var mycket enkelt. Alla onödiga detaljer behövdes alltid tas bort vilket lämnade resultatet ganska avskalat och enkelt.
Detta är en av mina stora inspirationer, inte bara för produkter, utan också när det gäller varumärkesidentitet. Jag har försökt att förenkla varje detalj och lämna ut allt som är onödigt, med fokus på ett klassiskt och tidlöst uttryck.
Färger
Som vi nämnt tidigare gjorde vi för en tid sedan en liten undersökning på Instagram och Facebook gällande färgsättningen av våra byxor. Vi ville veta vad folk tyckte om fyra olika färgalternativ, så vi ställde denna enkla fråga till våra följare: ”Om du bara hade ett par friluftsbyxor, vilken färg skulle du vilja ha?”
Även om många av er gillade den blå versionen, så var det "sten-svart" versionen som blev den slutgiltiga vinnaren, och vi bestämde oss för att köra på den färgkombinationen. Detta beslut påverkade även andra beslut, som gällde tyger, detaljer som knappar och annat material.
Pantone
Vi använde det internationella Pantone-systemet för att översätta "sten-svart" färgerna till de olika nyanser av svart och grått som vi letade efter. Pantone-systemen består av några olika system och den vi använder heter TCX. TCX-systemet är speciellt utvecklat för textilprodukter. Du kan läsa mer om detta system här: www.pantone.com/color-systems/for-fashion-design
En massa olika Pantones-färger jämfördes och när vi kände att vi hade rätt nyanser skickade vi dessa till vår tygpartner. Dom skapade ett korrekt recept för färgning av tyget i rätt nyanser och skickade tillbaka prover av färgat tyg, även kallat "lap dips", som vi sedan valde ifrån. När vi enats om de rätta nyanserna färgade dem en mindre mängd, cirka 150 yards (137 meter), av tyg.
Efter detta började vår produktionspartner att sy upp prover, som sedan dess har testats.
För mer info och blogg på engelska kolla in www.norraoutdoor.com.
För mer bilder och inspiration följ gärna Norra på facebook: www.facebook.com/norraoutdoor och instagram: @norraoutdoor
Se även
- Att skapa ett outdoor-märke - Del 1
- Att skapa ett outdoor-märke - Del 2
- Att skapa ett outdoor-märke - Del 3
- Att skapa ett outdoor-märke - Del 4
- Att skapa ett outdoor-märke - Del 5
- Att skapa ett outdoor-märke - Del 6
- Att skapa ett outdoor-märke - Del 7
- Att skapa ett outdoor-märke - Del 8
- Att skapa ett outdoor-märke - Del 10
Läs mer
Forumdiskussioner
- Hundsport Hunddagis i gränstrakterna?
- Hundsport Behöver en korthårig hund "vindjacka" på vinterfjället?
- Hundsport Alaskan Malamute, fördelar/nackdelar?
- Hundsport Tips på hundfoder önskas
- Hundsport Smarttag användbar för att hitta bortsprungen hund?
- Jakt Jakt Umeå/Hörnefors
- Jakt Jägare skjuter ihjäl kor och hästar som de tror är vildsvin
- Jakt Varför klagar folk jämt på jägare???
https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/91lVMazn%2BBL._SX425_.jpg
Istället för att färga hela tyget tillverkas själva tråden i rätt kulör från början och man slipper färga massa tyg, förbruka enorma mängder vatten. Speciellt mörka färger (som ni ju valt att arbeta med) är rätt otrevliga miljömässigt att färga med då de fäller så mycket restkemikalier i tillverkningsprocessen men även senare vid tvätt.
Dessutom verkar det vara en väldigt bra metod att få till exakt den nyans man vill och en genomfärgad tråd bleknar inte av soljus, tvätt, slitage mm.
https://spindye.com/spindye-color-system/