Artiklar > Att skapa ett outdoor-märke - Del 9

Att skapa ett outdoor-märke - Del 9

Av: Norra

Identitet

Under 2007 fick jag möjligheten från min designskola att arbeta på ett projekt på NASA och Johnson Space Center i Houston. Det som slog mig allra mest från det projektet var hur ofta lösningen på det mest komplicerade problem var mycket enkelt. Alla onödiga detaljer behövdes alltid tas bort vilket lämnade resultatet ganska avskalat och enkelt.

Detta är en av mina stora inspirationer, inte bara för produkter, utan också när det gäller varumärkesidentitet. Jag har försökt att förenkla varje detalj och lämna ut allt som är onödigt, med fokus på ett klassiskt och tidlöst uttryck.

Färger

Som vi nämnt tidigare gjorde vi för en tid sedan en liten undersökning på Instagram och Facebook gällande färgsättningen av våra byxor. Vi ville veta vad folk tyckte om fyra olika färgalternativ, så vi ställde denna enkla fråga till våra följare: ”Om du bara hade ett par friluftsbyxor, vilken färg skulle du vilja ha?”

Även om många av er gillade den blå versionen, så var det "sten-svart" versionen som blev den slutgiltiga vinnaren, och vi bestämde oss för att köra på den färgkombinationen. Detta beslut påverkade även andra beslut, som gällde tyger, detaljer som knappar och annat material.

Pantone

Vi använde det internationella Pantone-systemet för att översätta "sten-svart" färgerna till de olika nyanser av svart och grått som vi letade efter. Pantone-systemen består av några olika system och den vi använder heter TCX. TCX-systemet är speciellt utvecklat för textilprodukter. Du kan läsa mer om detta system här: www.pantone.com/color-systems/for-fashion-design

En massa olika Pantones-färger jämfördes och när vi kände att vi hade rätt nyanser skickade vi dessa till vår tygpartner. Dom skapade ett korrekt recept för färgning av tyget i rätt nyanser och skickade tillbaka prover av färgat tyg, även kallat "lap dips", som vi sedan valde ifrån. När vi enats om de rätta nyanserna färgade dem en mindre mängd, cirka 150 yards (137 meter), av tyg.

Efter detta började vår produktionspartner att sy upp prover, som sedan dess har testats.

För mer info och blogg på engelska kolla in www.norraoutdoor.com

För mer bilder och inspiration följ gärna Norra på facebook: www.facebook.com/norraoutdoor och instagram: @norraoutdoor

Logga in för att kommentera
 Glömt namn/lösen?
2018-10-15 22:00   StatuFama
Två nyans tyger, typ sammet som visar två olika nyanser av samma färg beroende på vinkel och ljus, är intressantare än skuggfärger som bara vill smälta in i skuggorna i skogen. För jakt vill man väl smälta in, men för att sticka ut och vara cool och ny på marknaden kanske man vill ha den där ovanligare två nyans varianten på samma system. Bara en tanke.
https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/91lVMazn%2BBL._SX425_.jpg
 
Svar 2018-10-17 11:38   Norra
Intressant tanke!
 
2018-10-16 10:27   Sewen
När vi snackar tyg och färg undrar jag om ni övervägde att använda svenska WeaReSpinDye?
Istället för att färga hela tyget tillverkas själva tråden i rätt kulör från början och man slipper färga massa tyg, förbruka enorma mängder vatten. Speciellt mörka färger (som ni ju valt att arbeta med) är rätt otrevliga miljömässigt att färga med då de fäller så mycket restkemikalier i tillverkningsprocessen men även senare vid tvätt.
Dessutom verkar det vara en väldigt bra metod att få till exakt den nyans man vill och en genomfärgad tråd bleknar inte av soljus, tvätt, slitage mm.
https://spindye.com/spindye-color-system/
 
Svar 2018-10-17 11:37   Norra
Håller helt med! Det är en superintressant teknik och något som vi verkligen hoppas kunna använda oss av i framtiden. Den stora utmaningen är att man behöver producera väldigt stora volymer vilket tyvärr gör det omöjligt för oss i dagsläget.
 
» Visa även betygsättningar utan kommentar

 

Logga in