Löpning - puls, känsla och lite sisu

På nationaldagen sprang jag i Strängnäs. Det blev en All-In, dvs ett varv på varje motionsspår. Ville passa på att göra det på ett motionsområde medans familjen var på en marknad.
Jag har under året haft ett tillfälle då pulsen drog iväg rejält högt, och ett annat tillfälle då den "bara" drog iväg med 20-30 slag.

Dessa två tillfällen blev avgörande för att jag framöver skulle hålla ned pulsen när jag tränar. Jag vet att jag har bra uthållighet om jag håller mig i Zon 2, dvs inte överskrider 140 slag/min. Det är min plan också. Max 140 slag/min. Såklart den kan överskridas med något slag...det tror inte jag spelar någon roll, och kan jag anpassa intensitet och slå av på takten när pulsen är på väg upp.

Jag tycker om att vara igång länge, vare sig det gäller cykling eller löpning. Kroppen har fungerat bra och det är nu hjärtat som avgör hur jag ska träna.

Jag jämför mig inte med andra och tycker om att bara ta mig framåt, i min egen fart. Det gör att jag kan anpassa "min runda" till såväl dagsform som att maximera upplevelsen.

Eftersom jag är ganska envis av mig så brukar såväl tid som distans dra iväg, och medelfarten är ganska blygsam. Envisheten tror jag är bra, då vardagens bekymmer brukar hanteras utan att jag tänker på det.

Lugnt och långt är min medicin mot det mesta. Ord jag tänker på är envishet, uthållighet, upplevelser och glädje. Ord jag inte tänker så mycket på är prestation och snabb.

Den All-In jag genomförde igår var vid Stadsskogens motionsspår. Där finns 5 st olika spår, och jag sprang alla. Jag började med 9,6 km, därefter 7,7 km, 5,4 km, 4,6 km och avslutade med 3,3 km. Det blev några extrameter också.
Jag landade på 30,6 km och det tog totalt sett 4h 53 min. Medelpulsen blev 124 slag/min, och maxpulsen var 139 slag/min.
Total tid i rörelse var 4h 51 min, så det var inte så mycket av ren paus.
https://www.strava.com/activities/18809060640

Motionsspåren har grus, bark , stig, skogsväg...helt underbart. Rekommenderas!

Hur viktigt är det att "prestera" för er? Jag hade en upplevelse igår och såg inte det som en prestation, även om det var långt och tog lite tid. Jag är 58 år.

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.