Årets löpning - är det i år det händer?

För mig är träning och specifikt cykling och löpning en viktig del av mitt liv. För att göra en historia lite kortare så började jag med motionslopp som 12-åring...och nu som gubbe ska jag ta mig an 100 miles lite senare i år...ja, egentligen ganska snart.

Den 10 januari blev det 3 h snölöpning. Träningen rullar på, hyfsat regelbundet. Spinning och löpning. Ska börja med styrketräning och rörlighetsträning.

Nåja...det var lite om mig.

Har ni något löpmål, för år 2026?

• Gilla
Reactions: hsp
Tyvärr är den tiden förbi med löpning(pga att det ej fanns bra skor när jag tränade 17 mil/V i 3 år),går med stavar,åker skridskor,går lite längre med ryggsäck någon månad före årets vandring.
Åkt skidor lite lagom fort i dag men bara 10 km pga sen start på dagen och -10 blir en sväng i morgon eller måndag igen Ons ska snön regna bort.
Räknade på hur mkt skidor jag åkt på 4 par tävlingsskidor och troligen bara 2-3000 mil totalt det mesta på 70-90 talet och var 33 år sedan sista Vasan och inte snö för fler även om tid skulle finnas och rullskidorna sålda.
Skulle ev kunna springa i skogen när mjukt men inte på vägar och när tjäle.
Sen har ju tävlingslusten försvunnit sedan man slutade med elitträning,och sist jag fick ett ryck när någon motionär sprang förbi mig när jag gick med stavar,så hängde jag med lätt men fick sedan problem med överansträngning i V inre vadmuskeln som nu kanske 5-7 år ännu kommer åter då och då men ej vid cykling eller skridskor mest vid statisk belastning när man stått still ett tag.

Målet för löpning får vara att jag kunna springa till bussen om man är sen men det är ju ca 50-75 m så det går ju bra utan träning än så länge.

Tyvärr är den tiden förbi med löpning(pga att det ej fanns bra skor när jag tränade 17 mil/V i 3 år),går med stavar,åker skridskor,går lite längre med ryggsäck någon månad före årets vandring.
Åkt skidor lite lagom fort i dag men bara 10 km pga sen start på dagen och -10 blir en sväng i morgon eller måndag igen Ons ska snön regna bort.
Räknade på hur mkt skidor jag åkt på 4 par tävlingsskidor och troligen bara 2-3000 mil totalt det mesta på 70-90 talet och var 33 år sedan sista Vasan och inte snö för fler även om tid skulle finnas och rullskidorna sålda.
Skulle ev kunna springa i skogen när mjukt men inte på vägar och när tjäle.
Sen har ju tävlingslusten försvunnit sedan man slutade med elitträning,och sist jag fick ett ryck när någon motionär sprang förbi mig när jag gick med stavar,så hängde jag med lätt men fick sedan problem med överansträngning i V inre vadmuskeln som nu kanske 5-7 år ännu kommer åter då och då men ej vid cykling eller skridskor mest vid statisk belastning när man stått still ett tag.

Målet för löpning får vara att jag kunna springa till bussen om man är sen men det är ju ca 50-75 m så det går ju bra utan träning än så länge.
Låter som om du kan det där.
Skulle ett mål angående löpningen kunna vara att kunna springa en distans eller tid och känna riktig glädje? Alltså längre än till bussen.
Bara en fundering.

Några ord om hur jag motiverar mig, inte bara vid löpning:

Jag har tagit hand om min kondition hela mitt vuxna liv. Målet har bara varit att ha bra kondis, inga tävlingsambitioner. När jag var yngre kunde det hända att jag mätte resultat. Nu gör jag det väldigt sällan eller inte alls. Har känt en liten reaktion mot mät-dokumentera-utvärdera-samhället.

För att motivera mig motionerar jag inte på några fasta tider med schema. Kör när jag känner för det. Sätter inte för höga mål vad gäller sträcka. Vet att motivationen nästan alltid ökar efter att jag kommit igång. Många gånger har det hänt att ”jag ska bara…” och så har det blivit mer än så.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips