Årets löpning - är det i år det händer?

För mig är träning och specifikt cykling och löpning en viktig del av mitt liv. För att göra en historia lite kortare så började jag med motionslopp som 12-åring...och nu som gubbe ska jag ta mig an 100 miles lite senare i år...ja, egentligen ganska snart.

Den 10 januari blev det 3 h snölöpning. Träningen rullar på, hyfsat regelbundet. Spinning och löpning. Ska börja med styrketräning och rörlighetsträning.

Nåja...det var lite om mig.

Har ni något löpmål, för år 2026?

Tyvärr är den tiden förbi med löpning(pga att det ej fanns bra skor när jag tränade 17 mil/V i 3 år),går med stavar,åker skridskor,går lite längre med ryggsäck någon månad före årets vandring.
Åkt skidor lite lagom fort i dag men bara 10 km pga sen start på dagen och -10 blir en sväng i morgon eller måndag igen Ons ska snön regna bort.
Räknade på hur mkt skidor jag åkt på 4 par tävlingsskidor och troligen bara 2-3000 mil totalt det mesta på 70-90 talet och var 33 år sedan sista Vasan och inte snö för fler även om tid skulle finnas och rullskidorna sålda.
Skulle ev kunna springa i skogen när mjukt men inte på vägar och när tjäle.
Sen har ju tävlingslusten försvunnit sedan man slutade med elitträning,och sist jag fick ett ryck när någon motionär sprang förbi mig när jag gick med stavar,så hängde jag med lätt men fick sedan problem med överansträngning i V inre vadmuskeln som nu kanske 5-7 år ännu kommer åter då och då men ej vid cykling eller skridskor mest vid statisk belastning när man stått still ett tag.

Målet för löpning får vara att jag kunna springa till bussen om man är sen men det är ju ca 50-75 m så det går ju bra utan träning än så länge.

Tyvärr är den tiden förbi med löpning(pga att det ej fanns bra skor när jag tränade 17 mil/V i 3 år),går med stavar,åker skridskor,går lite längre med ryggsäck någon månad före årets vandring.
Åkt skidor lite lagom fort i dag men bara 10 km pga sen start på dagen och -10 blir en sväng i morgon eller måndag igen Ons ska snön regna bort.
Räknade på hur mkt skidor jag åkt på 4 par tävlingsskidor och troligen bara 2-3000 mil totalt det mesta på 70-90 talet och var 33 år sedan sista Vasan och inte snö för fler även om tid skulle finnas och rullskidorna sålda.
Skulle ev kunna springa i skogen när mjukt men inte på vägar och när tjäle.
Sen har ju tävlingslusten försvunnit sedan man slutade med elitträning,och sist jag fick ett ryck när någon motionär sprang förbi mig när jag gick med stavar,så hängde jag med lätt men fick sedan problem med överansträngning i V inre vadmuskeln som nu kanske 5-7 år ännu kommer åter då och då men ej vid cykling eller skridskor mest vid statisk belastning när man stått still ett tag.

Målet för löpning får vara att jag kunna springa till bussen om man är sen men det är ju ca 50-75 m så det går ju bra utan träning än så länge.
Låter som om du kan det där.
Skulle ett mål angående löpningen kunna vara att kunna springa en distans eller tid och känna riktig glädje? Alltså längre än till bussen.
Bara en fundering.

• Gilla
Reactions: hsp
Några ord om hur jag motiverar mig, inte bara vid löpning:

Jag har tagit hand om min kondition hela mitt vuxna liv. Målet har bara varit att ha bra kondis, inga tävlingsambitioner. När jag var yngre kunde det hända att jag mätte resultat. Nu gör jag det väldigt sällan eller inte alls. Har känt en liten reaktion mot mät-dokumentera-utvärdera-samhället.

För att motivera mig motionerar jag inte på några fasta tider med schema. Kör när jag känner för det. Sätter inte för höga mål vad gäller sträcka. Vet att motivationen nästan alltid ökar efter att jag kommit igång. Många gånger har det hänt att ”jag ska bara…” och så har det blivit mer än så.

Låter som om du kan det där.
Skulle ett mål angående löpningen kunna vara att kunna springa en distans eller tid och känna riktig glädje? Alltså längre än till bussen.
Bara en fundering.
Det är väl numera i fjällen man kan känna sig lite stolt och ang motionerande känna lite vad man kan kalla glädje.
Konditionen ligger iaf över normala för min ålder blir ju sällan trött ock kan fortfarande öka uthålligheten relativt snabbt med lite mer träning och tex när man gått upp för en brant sluttning i fjällen så krävs det bara någon minut för att gå vidare om jag ej vill fota eller njuta lite.
Prioriterar annat numera än att träna som att renovera upp huset före man ev inte orkar det själv.
Målar man tex vindskivor även på 1 1/2 plans hus så blir det ju 6-7 m upp på stege och tränar bort lite höjdrädsla för fjällen samtidigt och benstyrka.
Jag läste ju böcker som löpnings entusiaster skrivit när jag tränade mkt och så "stollig"bestämde jag mig för att inte bli,man ska ta beslut om lämplig nivå på träningen och tiden man lägger ner ifh till andra mål eller nödvändigheter i livet som skola och jobb.
Som tex idag lagar jag mat till framtida dagar före jag åker ut på en liten skidtur.
När man var yngre så satt man sig i bilen före det blev ljust och åkte till ett skidområde och kom hem till färdig mat hos familjen.

Kanske jag om några år åker på fler turer målet är då iaf en vinter +en sommartur och någon kortare tur i närområdet.

Till mer skryt så är jag ju inne på 3 varvet runt ekvatorn i sträcka på fysisk aktivitet ca 50% av resor till skola och jobb med cykel resten nöjes turer på skidor,cykel,löpning,kanot.

Aktuellt

Äventyraren Tim Marklowski – stora bedrifter och liten miljöpåverkan

Tim Marklowski vill utmana bilden av de stora outdoor-äventyren. Under 2025 gjorde han flera extrema turer – med minimala CO2-utsläpp.

Vinn två par handskar från Hestra!

Vi tävlar ut två härliga vinstpaket med två par handskar vardera: ett i juniorstorlek och ett par av Hestras populäraste skidhandske i vuxenstorlek.

Grattis Utsidan – en av Sveriges äldsta webbplatser har fyllt 30!

2025 fyllde Utsidan 30 år. I årets sista intervju pratar vi med grundaren Christer Lindh om hur sidan kom till, dess historia – och framtid. 10 kommentarer
En kul historia från ungdomen som gav motivation att löpträna:

Vid ett tillfälle hade vi gjort ett stort ”hyss” och en person meddelade att han skulle ringa polisen. Det hade givit oss stora problem. Så jag var tvungen att springa en kilometer för att flytta ett fordon som skulle binda oss till hysset.

Jag hade misskött konditionsträningen en tid och fick ”håll” eller motsvarande på vägen till fordonet som måste iväg och gömmas innan polisens ankomst. Under den stressiga språngmarschen tänkte jag: Så här kan jag inte ha det, måste bättra på min kondition. Och sedan dess har jag aldrig haft så dålig kondis som då.

(Allt gick bra, vi klarade oss. Och hysset skadade varken person eller egendom.)

Har inga löpmål, men ska försöka öka antalet löpdagar med 50% från 2025. Från 2 tillfällen till 3. Kan bli tufft att få in i schemat, men ska försöka.

Här finns mkt intr att läsa för den som inte är aktiv i en storklubb med föredrag och utskick om träning.(GIH har gett ut böcker om forskningsresultat långt före det fanns datorer den hade jag stor nytta av som ung i en liten klubb)
Bl. så finns en studie om det jag tidigare misstänkt att man inte ska var helt utsvulten före ett träningspass dvs musklerna ska ha snabb tillgång till Glykogen bränslet till muskelcellerna för att man ska få ut resultat av träning i ökad muskelstyrka.
Även efter ett pass ska man börja äta så fort man kan därav att man delar ut bl bananer efter en motionstävling men kanske även med baktanke att folk ej ska kollapsa inne på området.

Här finns mkt intr att läsa för den som inte är aktiv i en storklubb med föredrag och utskick om träning.(GIH har gett ut böcker om forskningsresultat långt före det fanns datorer den hade jag stor nytta av som ung i en liten klubb)
Bl. så finns en studie om det jag tidigare misstänkt att man inte ska var helt utsvulten före ett träningspass dvs musklerna ska ha snabb tillgång till Glykogen bränslet till muskelcellerna för att man ska få ut resultat av träning i ökad muskelstyrka.
Även efter ett pass ska man börja äta så fort man kan därav att man delar ut bl bananer efter en motionstävling men kanske även med baktanke att folk ej ska kollapsa inne på området.

Jag har ca 22-23 Lidingölopp i bagaget och totalt genomfört över 60 olika tävlingar, och håller med om att man ska vara vältankad med energi och vätska innan ett lopp. Därför ser jag till att ha ätit bra de 1-2 sista dagarna innan en längre tävling. På tävlingsdagen ser man till att ha ätit och druckit det som passar en, och slutar såklart med energi- och vätskepåfyllningen i god tid innan loppet, så att man inte har en proppfull magen som kan ställa till det.
Efteråt brukar jag se till äta och dricka det som finns, eller om man har med sig något så tar jag det. Oftast är det vätska jag vill ha...och så tuggar jag i mig någonting också.

Jag tycker att CIFhar vettig information och prenumererar på deras nyhetsbrev sedan flera år.

Jag har testat att springa på "tom mage", och alltså använt lagrade kolhydrater som bränsle. Det var väldigt intressant när man sprang med lite fart, och hittade den tid där man inte riktigt kunde hålla farten längre. Jag tillförde inga kolhydrater under löpningen, utan drack bara vatten. Man säger ibland lite slarvigt att man kan springa på i ca 90 minuter på de kolhydrater man har lagrat i lever och i muskler...sedan går det långsammare eftersom den lagrade energin i form av kolhydrater "tagit slut" och man behöver använda fett som bränsle.
Jag som inte är så snabb, tycker jag inte i alla fall, sprang i ca 2,5 h innan kolisarna "var slut". Det var supertydligt vid de tillfällen jag testade. Efter den tiden, ca, sjönk farten till en mer "lunka-på-fart".

Har även testat att cykla 100 km i samband med att jag fastade i 24 h. Stannande till på Rosenhill och tog en kaffe...drack annars bara vatten under dygnet. Det fungerade väldigt bra, men det vara endast för att jag höll ett lågt tempo.

Jag cyklade den 27 december , förra året, 140 km, och här är rundan. Hade bestämt mig för att genomföra denna runda förra året, och fick inte tummen ur förrän det nästan var för sent. Man jag gjorde det.
Jag kom in i ett "cykla-i-ett-behagligt-tempo" och var såklart trött efter att varit unte i nästan 14 timmar.

Haha...jag är nog lite envis av mig.

Om vi ska prata om energi...så är jag mest för vanlig mat. Tar inga kosttillskott...jo, järntabletter i samband med att jag lämnar blod. Har inte fastnat för proteinpulver, mest för att jag föredrar vanlig mat...har väl egentligen inget emot proteinpulver...

Testade i och för sig Maurten Gel 100 när jag och polaren var med på Stockholm Rogaining förra året. Årets höjdare faktiskt som dock slogs i upplevelse av deltagandet i OMM i England. I år är OMM i Skottland. Då ska vi vara med igen.

Angående gel så ska jag testa det lite mer i år...föredrar annars vatten och banan/Snickers.

Ja, på tal om energi alltså...

Det skiljer något på hur mkt glykogen man kan lagra i musklerna jag var ju mer intr av att tävla i elitklass sedan kallar jag det att deltaga med lite service i motionslopp.

Att prova hur länge man kan cykla på allmänväg tills man vinglar över på andra körbana och blir ihjälkörd eller kör ner i ett dike och skadar sig allvarligt är ju inget jag rekommenderar.
Långt innan du slutar att fungera muskulärt så försämras ditt omdöme och koncentration av brist på glykogen i hjärnan.
Jag hade med mig sötade drycker från tillverkare eller egen blandning med vanligt socker salt och ibland fruktsocker och salt smaksatt med tex Te eller citron eller saft och hade egentillverkade energikakor som jag tog på första rasten på tex 10 mil runda.

Springer man i skogen eller grusvägar med bilförbud eller åker skidor på banor kan man ju kolla hur sin kropp fungerar om man nu känner för det,jag har ju kört så många intervaller och utan ätit nyss och utan vatten i 2 mil (innan man hade egen erf eller innan jag läst några forskningsrapporter )att några nya tester inte är aktuella och har med mig energi flytande eller i fast form och tar med vatten eller kollar var man kan dricka på vägen tex på badplatser pizzerior eller andra service butiker tex.

Nu är det ju av oförutsedda anledningar på vandringar jag råkar ut för näringsbrist då är det ju bra att veta hur man reagerar innan man når gränsen och fattar ett ogenomtänkt beslut vid tex ett vad eller en passage med fallrisk och att man tar rast eller nattvila.
Kroppen fungerar ju ungefär som ett blybatteri att om man inte försöker starta bilen tills batteriet är 100% tomt återhämtar både batteriet och du lite och du får en ny chans till start eller några timmar till du orkar gå.

Det skiljer något på hur mkt glykogen man kan lagra i musklerna jag var ju mer intr av att tävla i elitklass sedan kallar jag det att deltaga med lite service i motionslopp.
Muskler och lever...tror det är ca 700 gram kolhydrater, som binder en hel del vatten, så man blir tyngre också, Vattnet får man tillbaka när man anstränger sig, dvs tömmer lagret. Av samma anledning är man kissnödig på morgonen, när glykogen använts under natten och vatten frigjorts.
Att prova hur länge man kan cykla på allmänväg tills man vinglar över på andra körbana och blir ihjälkörd eller kör ner i ett dike och skadar sig allvarligt är ju inget jag rekommenderar.
Verkligen inte. Tror ingen rekommenderar det.
Långt innan du slutar att fungera muskulärt så försämras ditt omdöme och koncentration av brist på glykogen i hjärnan.
Man fattar dåliga beslut och börjar snubbla på rötter mm om man exempelvis springer på stigar.
Jag hade med mig sötade drycker från tillverkare eller egen blandning med vanligt socker salt och ibland fruktsocker och salt smaksatt med tex Te eller citron eller saft och hade egentillverkade energikakor som jag tog på första rasten på tex 10 mil runda.
Har blandat själv också. Enkelt och funkar.
Springer man i skogen eller grusvägar med bilförbud eller åker skidor på banor kan man ju kolla hur sin kropp fungerar om man nu känner för det,jag har ju kört så många intervaller och utan ätit nyss och utan vatten i 2 mil (innan man hade egen erf eller innan jag läst några forskningsrapporter )att några nya tester inte är aktuella och har med mig energi flytande eller i fast form och tar med vatten eller kollar var man kan dricka på vägen tex på badplatser pizzerior eller andra service butiker tex.

Nu är det ju av oförutsedda anledningar på vandringar jag råkar ut för näringsbrist då är det ju bra att veta hur man reagerar innan man når gränsen och fattar ett ogenomtänkt beslut vid tex ett vad eller en passage med fallrisk och att man tar rast eller nattvila.
När man "snart är framme för dagen" kan man vara lite trött.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips