Årets löpning - är det i år det händer?

För mig är träning och specifikt cykling och löpning en viktig del av mitt liv. För att göra en historia lite kortare så började jag med motionslopp som 12-åring...och nu som gubbe ska jag ta mig an 100 miles lite senare i år...ja, egentligen ganska snart.

Den 10 januari blev det 3 h snölöpning. Träningen rullar på, hyfsat regelbundet. Spinning och löpning. Ska börja med styrketräning och rörlighetsträning.

Nåja...det var lite om mig.

Har ni något löpmål, för år 2026?

Tyvärr är den tiden förbi med löpning(pga att det ej fanns bra skor när jag tränade 17 mil/V i 3 år),går med stavar,åker skridskor,går lite längre med ryggsäck någon månad före årets vandring.
Åkt skidor lite lagom fort i dag men bara 10 km pga sen start på dagen och -10 blir en sväng i morgon eller måndag igen Ons ska snön regna bort.
Räknade på hur mkt skidor jag åkt på 4 par tävlingsskidor och troligen bara 2-3000 mil totalt det mesta på 70-90 talet och var 33 år sedan sista Vasan och inte snö för fler även om tid skulle finnas och rullskidorna sålda.
Skulle ev kunna springa i skogen när mjukt men inte på vägar och när tjäle.
Sen har ju tävlingslusten försvunnit sedan man slutade med elitträning,och sist jag fick ett ryck när någon motionär sprang förbi mig när jag gick med stavar,så hängde jag med lätt men fick sedan problem med överansträngning i V inre vadmuskeln som nu kanske 5-7 år ännu kommer åter då och då men ej vid cykling eller skridskor mest vid statisk belastning när man stått still ett tag.

Målet för löpning får vara att jag kunna springa till bussen om man är sen men det är ju ca 50-75 m så det går ju bra utan träning än så länge.

Tyvärr är den tiden förbi med löpning(pga att det ej fanns bra skor när jag tränade 17 mil/V i 3 år),går med stavar,åker skridskor,går lite längre med ryggsäck någon månad före årets vandring.
Åkt skidor lite lagom fort i dag men bara 10 km pga sen start på dagen och -10 blir en sväng i morgon eller måndag igen Ons ska snön regna bort.
Räknade på hur mkt skidor jag åkt på 4 par tävlingsskidor och troligen bara 2-3000 mil totalt det mesta på 70-90 talet och var 33 år sedan sista Vasan och inte snö för fler även om tid skulle finnas och rullskidorna sålda.
Skulle ev kunna springa i skogen när mjukt men inte på vägar och när tjäle.
Sen har ju tävlingslusten försvunnit sedan man slutade med elitträning,och sist jag fick ett ryck när någon motionär sprang förbi mig när jag gick med stavar,så hängde jag med lätt men fick sedan problem med överansträngning i V inre vadmuskeln som nu kanske 5-7 år ännu kommer åter då och då men ej vid cykling eller skridskor mest vid statisk belastning när man stått still ett tag.

Målet för löpning får vara att jag kunna springa till bussen om man är sen men det är ju ca 50-75 m så det går ju bra utan träning än så länge.
Låter som om du kan det där.
Skulle ett mål angående löpningen kunna vara att kunna springa en distans eller tid och känna riktig glädje? Alltså längre än till bussen.
Bara en fundering.

• Gilla
Reactions: hsp
Några ord om hur jag motiverar mig, inte bara vid löpning:

Jag har tagit hand om min kondition hela mitt vuxna liv. Målet har bara varit att ha bra kondis, inga tävlingsambitioner. När jag var yngre kunde det hända att jag mätte resultat. Nu gör jag det väldigt sällan eller inte alls. Har känt en liten reaktion mot mät-dokumentera-utvärdera-samhället.

För att motivera mig motionerar jag inte på några fasta tider med schema. Kör när jag känner för det. Sätter inte för höga mål vad gäller sträcka. Vet att motivationen nästan alltid ökar efter att jag kommit igång. Många gånger har det hänt att ”jag ska bara…” och så har det blivit mer än så.

Låter som om du kan det där.
Skulle ett mål angående löpningen kunna vara att kunna springa en distans eller tid och känna riktig glädje? Alltså längre än till bussen.
Bara en fundering.
Det är väl numera i fjällen man kan känna sig lite stolt och ang motionerande känna lite vad man kan kalla glädje.
Konditionen ligger iaf över normala för min ålder blir ju sällan trött ock kan fortfarande öka uthålligheten relativt snabbt med lite mer träning och tex när man gått upp för en brant sluttning i fjällen så krävs det bara någon minut för att gå vidare om jag ej vill fota eller njuta lite.
Prioriterar annat numera än att träna som att renovera upp huset före man ev inte orkar det själv.
Målar man tex vindskivor även på 1 1/2 plans hus så blir det ju 6-7 m upp på stege och tränar bort lite höjdrädsla för fjällen samtidigt och benstyrka.
Jag läste ju böcker som löpnings entusiaster skrivit när jag tränade mkt och så "stollig"bestämde jag mig för att inte bli,man ska ta beslut om lämplig nivå på träningen och tiden man lägger ner ifh till andra mål eller nödvändigheter i livet som skola och jobb.
Som tex idag lagar jag mat till framtida dagar före jag åker ut på en liten skidtur.
När man var yngre så satt man sig i bilen före det blev ljust och åkte till ett skidområde och kom hem till färdig mat hos familjen.

Kanske jag om några år åker på fler turer målet är då iaf en vinter +en sommartur och någon kortare tur i närområdet.

Till mer skryt så är jag ju inne på 3 varvet runt ekvatorn i sträcka på fysisk aktivitet ca 50% av resor till skola och jobb med cykel resten nöjes turer på skidor,cykel,löpning,kanot.

Aktuellt

Vinn två par handskar från Hestra!

Vi tävlar ut två härliga vinstpaket med två par handskar vardera: ett i juniorstorlek och ett par av Hestras populäraste skidhandske i vuxenstorlek.

Grattis Utsidan – en av Sveriges äldsta webbplatser har fyllt 30!

2025 fyllde Utsidan 30 år. I årets sista intervju pratar vi med grundaren Christer Lindh om hur sidan kom till, dess historia – och framtid. 8 kommentarer

Svenskt Friluftsliv mobiliserar inför valet – och poddar hos Utsidan!

Friluftslivet är Sveriges tredje största folkrörelse men glöms bort i den politiska debatten. Det vill organisationen Svenskt Friluftsliv ändra på.
En kul historia från ungdomen som gav motivation att löpträna:

Vid ett tillfälle hade vi gjort ett stort ”hyss” och en person meddelade att han skulle ringa polisen. Det hade givit oss stora problem. Så jag var tvungen att springa en kilometer för att flytta ett fordon som skulle binda oss till hysset.

Jag hade misskött konditionsträningen en tid och fick ”håll” eller motsvarande på vägen till fordonet som måste iväg och gömmas innan polisens ankomst. Under den stressiga språngmarschen tänkte jag: Så här kan jag inte ha det, måste bättra på min kondition. Och sedan dess har jag aldrig haft så dålig kondis som då.

(Allt gick bra, vi klarade oss. Och hysset skadade varken person eller egendom.)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips