Centrum för idrottsforskning gör regelbundet fördjupade analyser av idrott i Sverige. Här har vi sammanfattat de viktigaste resultaten från våra rapporter i olika ämnesområden. Du kan även ladda ner samtliga publikationer sedan 2010. Observera att sammanställningen inte är en redovisning av det...
centrumforidrottsforskning.se
40-årskrisen för fysiken börjar tidigt. Toppformen når vi redan innan 35. Vid 60 har vi tappat uppemot hälften av vår styrka och kondition. Men det är aldrig för sent att börja träna.
www.idrottsforskning.se
Här finns mkt intr att läsa för den som inte är aktiv i en storklubb med föredrag och utskick om träning.(GIH har gett ut böcker om forskningsresultat långt före det fanns datorer den hade jag stor nytta av som ung i en liten klubb)
Bl. så finns en studie om det jag tidigare misstänkt att man inte ska var helt utsvulten före ett träningspass dvs musklerna ska ha snabb tillgång till Glykogen bränslet till muskelcellerna för att man ska få ut resultat av träning i ökad muskelstyrka.
Även efter ett pass ska man börja äta så fort man kan därav att man delar ut bl bananer efter en motionstävling men kanske även med baktanke att folk ej ska kollapsa inne på området.
Jag har ca 22-23 Lidingölopp i bagaget och totalt genomfört över 60 olika tävlingar, och håller med om att man ska vara vältankad med energi och vätska innan ett lopp. Därför ser jag till att ha ätit bra de 1-2 sista dagarna innan en längre tävling. På tävlingsdagen ser man till att ha ätit och druckit det som passar en, och slutar såklart med energi- och vätskepåfyllningen i god tid innan loppet, så att man inte har en proppfull magen som kan ställa till det.
Efteråt brukar jag se till äta och dricka det som finns, eller om man har med sig något så tar jag det. Oftast är det vätska jag vill ha...och så tuggar jag i mig någonting också.
Jag tycker att
CIFhar vettig information och prenumererar på deras nyhetsbrev sedan flera år.
Jag har testat att springa på "tom mage", och alltså använt lagrade kolhydrater som bränsle. Det var väldigt intressant när man sprang med lite fart, och hittade den tid där man inte riktigt kunde hålla farten längre. Jag tillförde inga kolhydrater under löpningen, utan drack bara vatten. Man säger ibland lite slarvigt att man kan springa på i ca 90 minuter på de kolhydrater man har lagrat i lever och i muskler...sedan går det långsammare eftersom den lagrade energin i form av kolhydrater "tagit slut" och man behöver använda fett som bränsle.
Jag som inte är så snabb, tycker jag inte i alla fall, sprang i ca 2,5 h innan kolisarna "var slut". Det var supertydligt vid de tillfällen jag testade. Efter den tiden, ca, sjönk farten till en mer "lunka-på-fart".
Har även testat att cykla 100 km i samband med att jag fastade i 24 h. Stannande till på Rosenhill och tog en kaffe...drack annars bara vatten under dygnet. Det fungerade väldigt bra, men det vara endast för att jag höll ett lågt tempo.
Jag cyklade den 27 december , förra året, 140 km, och
här är rundan. Hade bestämt mig för att genomföra denna runda förra året, och fick inte tummen ur förrän det nästan var för sent. Man jag gjorde det.
Jag kom in i ett "cykla-i-ett-behagligt-tempo" och var såklart trött efter att varit unte i nästan 14 timmar.
Haha...jag är nog lite envis av mig.
Om vi ska prata om energi...så är jag mest för vanlig mat. Tar inga kosttillskott...jo, järntabletter i samband med att jag lämnar blod. Har inte fastnat för proteinpulver, mest för att jag föredrar vanlig mat...har väl egentligen inget emot proteinpulver...
Testade i och för sig
Maurten Gel 100 när jag och polaren var med på
Stockholm Rogaining förra året. Årets höjdare faktiskt som dock slogs i upplevelse av deltagandet i
OMM i England. I år är OMM i Skottland. Då ska vi vara med igen.
Angående gel så ska jag testa det lite mer i år...föredrar annars vatten och banan/Snickers.
Ja, på tal om energi alltså...