Artiklar > Att skapa ett outdoor-märke - Del 4

Att skapa ett outdoor-märke - Del 4

Av: Norra

Mångsidigt friluftsliv

Jag bor, jobbar och leker i skärgården söder om Stockholm i en liten stad med namnet Nynäshamn. Friluftsliv är i grunden en del av min vardag, även om det bara kan vara att cykla till jobbet vissa dagar. För mig är friluftsliv något mångsidigt och jag vill att utrustning ska vara multifunktionellt och funka i många olika slags situationer.

Drömmen är att se framtida kläder och utrustning från NORRA användas i de flesta olika slags utomhusaktiviteter.

Första produkten - friluftsbyxan

Den första produkten vi tänkt att lansera kommer vara en klassisk frilufts-/vandringsbyxa. Den kommer att ingå i kategorin "Specifics" (som vi skrev om i "Att skapa ett outdoor-märke - Del 2") och tanken är att göra den extremt multifunktionell och mångsidig. För den här byxan betyder det att den ska vara designad för mer traditionella utomhusaktiviteter och också stå emot det slitage som det kommer att utsättas för. I grund och botten en byxa som ska fungera riktigt bra för vandring eller andra liknande utomhusaktiviteter.

Vi vill ge dig så mycket värde för pengarna som möjligt men det finns alltid en balans mellan hur mycket det kan kosta och vad som verkligen är nödvändigt att ha.

Målet är att kunna sälja denna friluftsbyxa för mellan 900-1100 SEK.

Material

Vi har letat efter slitstarka och hållbara alternativ som känns bra emot kroppen. Från ett miljö- och hållbarhetsperspektiv är tyger ett område där man kan göra en stor skillnad.

Vi har beslutat oss för att använda en blandning av återvunnen polyester och organisk bomull. Den ekologiska bomullen ger en underbar känsla och ”andningsegenskaper” medan den återvunna polyestern säkerställer att tyget är hållbart nog. En klassisk och väl beprövad kombination av 65% återvunnen polyester och 35% ekologisk bomull.

Det andra tyget är ett stretchtyg som är dubbelvävt. Dubbelvävkomstruktionen ger tyget en riktigt mjuk känsla på insidan. Vi utvärderar fortfarande vissa alternativ här, men för att säkerställa riktigt bra stretch- och slitstyrkeegenskaper kommer det att bli en kombination av nylon och spandex.

Tanken är att utforma de två tygerna så att man får 360 graders stretch medan man fortfarande har kvar slitstyrka där det behövs.

Impregnering

Båda tygerna kommer att behandlas med Durable Water Repellent (DWR) impregnering som är fri från fluorkarboner. En DWR-impregnering är ett mycket tunt lager som appliceras ovanpå tyget. Detta lager förhindrar att vatten absorberas av tygfibrerna och gör istället att vattnet bildar små pärlor som helt enkelt faller av tyget. Kort sagt: Med denna behandling kommer dina byxor att vara torra mycket längre än om de inte hade denna behandling.

Traditionellt sett har de flesta outdoor-företag använt en DWR på sina kläder som innehåller fluorkarboner. Det finns olika typer av fluorkarboner, men forskning har visat att dessa syntetiska ämnen inte bara är skadliga för miljön utan att de också tar extremt lång tid att brytas ner; en kombination som vi tycker gör det oacceptabelt att använda sig av dem. Därför använder vi DWR-impregnering som är fri från flourkarboner.

Fickor

Tittar man på byxan från topp till botten så finns först två djupa klassiska handfickor. På båda låren hittar du ganska stora benfickor. Stora nog att rymma de flesta kartstorlekar. I den högra fickan hittar du också en mindre ficka på insidan, för till exempel din mobiltelefon.

På baksidan finns det en bakficka med dragkedja. Vi kommer att använda YKK-dragkedjor på alla dragkedjor vi har. Det är med all säkerhet den mest beprövade dragkedjeleverantören som finns.

Ventilations-dragkedjor

Längs båda benen hittar du stora ventilations-dragkedjor. Dessa dragkedjor är utrustade med dubbla löpare, vilket innebär att man har möjlighet att antingen öppna den från toppen eller från botten. Vi har valt att inte ha något nät bakom dragkedjan, som annars är ganska vanligt på liknande byxor. Detta då vi verkligen vill att man ska kunna ventilera och öppna upp sidorna och inte begränsas av ett ytterligare material på insidan.

Knäskydd

Inuti båda knäna hittar man som fickor där man kan lägga knäskydd i om man vill. Vi utvecklar för närvarande ett EVA knäskydd som är utformad med ett specifikt flexmönster för bästa funktion, men mer om det senare.

Nedre benjusteringar

Ankeln på byxan har en mycket hållbar och enkel men ändå mycket effektiv metallkrok. Kroken själv är utformad med en “counter hook” för att säkerställa att den hålls på plats. En lösning som funkar otroligt bra. Det finns flera slitsar där man kan sätta kroken för att säkerställa en bra passform över skon eller kängan. Mer om kroken senare.

Boot hooks & kängremmar

Inuti framsidan på benen hittar du även en ännu mindre metallkrok. Den är till för att kunna haka fast framsidan av byxan i skosnörena. Detta så att inte byxan kan glida upp och man riskerar att få in grus, blad och ris, snö etc i kängorna eller skorna.

En ytterligare funktion för att säkerställa att byxan inte glider upp är en som oftast används på barnens regnkläder. Det är ett elastiskt band som man kan dra under foten. Vi har sytt dit två öglor på varje ben och man får med två elastiska snören som ger möjlighet att använda den här funktionen om man vill.

Förstärkt insida på nedre delen av benen

Den sista funktionen på nedre delen av benen ligger på insidan. Denna del har ett dubbelt lager av tyg för att säkerställa ordentlig slitstyrka.

Fortsättning följer.

Text & Foto: Jacob von Matern

För mer info och blogg på engelska kolla in www.norraoutdoor.com

För mer bilder och inspiration följ gärna Norra på facebook: www.facebook.com/norraoutdoor och instagram: @norraoutdoor

Vi är alltid tacksamma för feedback och kommentarer!

 

Logga in för att kommentera
 Glömt namn/lösen?
2018-05-25 10:24   Calexico
Varför skapa en friluftsbyxa som det redan finns femtioelva stycken tillverkare av bara i sverige?
Och dessutom i en tungt och omodernt material som många går ifrån idag? Min känsla är att många idag söker rena och enkla lättviktsplagg i funktionsmaterial utan vare sig bomull eller GTX. Själv skulle jag aldrig vandra i byxor som väger mer än 150g
 
2018-05-27 16:23   veni
Jag som är mönsterkonstruktör och har jobbat med plagg inom outdoor bland annat är lite kritiskt till dina skärningar ur en produktionssynpunkt. Men skissen är lite svart att tolka, man måste se designskissen platt. Tänk på att det ska vara smidigt att sy ihop också. Vem gör konstruktionen? Om du skickar ut en skiss till leverantören (oftast är det en leverantör i Kina) och förväntar dig att du ska få ett plagg hem som sitter bra då blir du nog besviken.
Lycka till med märket!
Mvh Veronika
 
2018-05-27 21:07   Norra
Hej!

Tack för kommentarerna och roligt att ni läser!
Det är verkligen en spännande resa som är riktigt kul att dela med sig av!
@Calexico Lättare plagg ligger absolut med i framtida planer!
@Veronika Vad kul att du är nyfiken på konstruktionen och produktionen! Det kommer mer om det i kommande blogginlägg!

Kolla gärna in insta och fb där man kan skymta bilder både på prototyper annat längs resan gång!
 
» Visa även betygsättningar utan kommentar