Artiklar

Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... 61 Nästa Sista

Hardcore vandring i snapphanebygdPlacerad på karta

Från Vittsjö till Hässleholm längs med Skåneleden. Det blev en tuff vandring på 54 km på årets helg. Läs mer 2

Den turen glömmer jag aldrig

Har du sett järvungar leka vid sitt bo? Det har Göran. För mer än tjugofem år sen, men han minns dagen fortfarande. Läs mer 5

12 timmars vandring på årets varmaste dagPlacerad på karta

12 timmars dagsvandring på Skåneleden. Från Landskrona till Höganäs i högsommarvärme. Läs mer

Isaberg- vandringsparadisetPlacerad på karta

Isaberg - rundvandringar under en veckas tid. Platt, brant eller regn. Inget stoppade oss. Läs mer 2

Under Lagos ytaPlacerad på karta

En resa genom Lagos slumområde. Läs mer 1

Nybörjartur - första säsongen med toppturPlacerad på karta

Kanske har du varit i Åre och vid klart väder sett de omgivande fjällen och funderat på om man även där kan åka skidor? Det kan man såklart - här berättar Mia hur hon lärde sig mer om ett nytt område inom skidåkningen och på kuppen breddade sitt friluftsintresse. Läs mer

Kändisvandring på ÖsterlenPlacerad på karta

Kändisvandring på Österlen. Vi besöker kulturmännen som befolkar Stenshuvud och Kivik. Läs mer 2

Bergslagsleden Etapp 4Placerad på karta

Denna text beskriver färdväg och sevärdheter längs Bergslagsledens 4:e etapp: Nyberget-Uskavi. Texten erbjuder också några alternativa vägval och övernattningsplatser samt en del andra mer eller mindre intressanta platser. Läs mer 7

Kullaberg- mina drömmars landskapPlacerad på karta

Vandring från Ängelholm till Kullaberg. Längs med gamla smuggelleder och piratnästen. Slår läger bland jättar och gastar. Utmanar nordsidans branter. Läs mer 1

Crime Walk SkryllePlacerad på karta

18 km vandring i de små naturreservaten utanför Lund. Den fagra naturen bjuder även på rysliga historier. Läs mer 2

Fyledalens bondeupprorPlacerad på karta

Vandring i spåren av de skånska bondeupproren, från medeltid till 1800 -talet. Läs mer

Torka mat till sommarens turer!

Om du vill torka egen mat till sommarens turer kan det vara bra att börja fundera och planera nu. Här får du lite tips för att komma igång. Läs mer

Ut och lyssna på ugglor

Vårvintern är den bästa tiden om man vill ha chansen att höra ugglornas lockrop, det är på kvällen och natten de är aktiva. Här är de tre vanligaste ugglorna som du har chans att höra nu. Läs mer

Mysticismen på Kåsebergaåsen!Placerad på karta

Rundvandring på Kåsebergaåsen längs med de förrädiska rasbranterna. Vi avslöjar sanningen om Ale Stenar och läsaren bjuds in till Dag Hammarskjölds hemliga liv. Läs mer 1

Svenska smultronställen - jag är det du behöver

Du blickar inåt. Smultronstället tränger sig på. Så nära men ändå så svårt att ta det första steget för att komma dit, och samtidigt så lätt. Ett bidrag från artikeltävlingen. Läs mer 1

"Svenska smultronställen"

Flera smultronställen i de nordligare delarna av landet, ett av bidragen som kom in i artikeltävlingen "Svenska smultronställen". Läs mer 1

Svenska smultronställen - Kungshamn - MorgaPlacerad på karta

Andra bidraget som vann pris i artikeltävlingen "Svenska smultronställen". Här ett besök i naturreservatet Kungshamn - Morga utanför Uppsala. Läs mer

"Svenska smultronställen" - vinnarbidraget i artikeltävlingenPlacerad på karta

Vinnarbidraget i artikeltävlingen blev smultronstället "Klöva Hallar" av Anders Hermansson. Klöva Hallar är Skånes Grand Canyon och passar alla året runt. Läs mer

Gyllbergen - ett skidparadisPlacerad på karta

Reseberättelse och guid till Sveriges södraste skidparadis Gyllbergen. Läs mer 3

Kors, tvärs och dubbel Frippe - Björkliden 2020Placerad på karta

På gamla och nya stigar, en lugn vandring med korta dagar. Läs mer 3

Bergslagsleden Etapp 1Placerad på karta

Bergslagsledens första etapp passerar ett antal mycket inbjudande naturreservat väl värda en omväg. Detta gäller i högsta grad även Holmsjön som har något alldeles extra att bjuda på. Håll också ögonen öppna, för här är det inte ovanligt att hitta vargspår och spillning - speciellt på skogsvägarna i närheten av vindskyddet Lilla Kroktjärn. Läs mer 3

Håll värmen i vinter

Nu när vinterkylan sprider sig i landet och ger frostiga fina dagar finns det några saker att tänka lite extra på för att hålla värmen. Turen blir så mycket trevligare om kylan kan hållas borta. Här följer några tips. Läs mer 1

Utsidan har fyllt 25 och önskar Gott Nytt friluftsår!

Så här på årets sista dag passar vi på att fira att Utsidan fyllt 25 år 2020. Firandet sker förstås med tårta och hurra för jubilaren. Samtidigt vill vi passa på att önska Gott Nytt friluftsår! Läs mer 4

Highpointing - Norrland i mitt hjärta

Nu är det endast två punkter kvar i det stora highpointing-projektet. Eller tre, men det beror på hur man räknar. Sista delen i Highpointing-serien! Läs mer 3

Highpointing - Adjö Norrland

Alla dessa resor i olika landskap och jakten efter högsta punkter och 60 toppar väckte en nyfikenhet och ett behov av att se mer. Lämnade Norrland för att utforska en annan del av Sverige. Del 6 i Highpointing-serien. Läs mer 1

Highpointing - Sveriges tak

I jakt på Sveriges högsta och nordligaste punkt blir det nu en roadtrip igen. Vägen genom Norrland går via varje landskaps högsta punkt. Del 5 i Highpointing-serien. Läs mer 3

Highpointing - Turer i hemmatrakter

Nu blir det ett avbrott från roadtrips och fokusering på highpointing-turer närmare hemtrakterna. Äntligen är det dags för fjälltoppar! Del 4 i Highpointing-serien. Läs mer 1