Artiklar

Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... 60 Nästa Sista

Artikeltävling - Svenska smultronställen

Här kommer en ny artikeltävling i samarbete med Bokverket - Svenska smultronställen. Läs mer

HöstvandringPlacerad på karta

Laxaleden. Långvandring längs med Mörrumsåns dalgång i Blekinge. Läs mer

Bergslagsleden Etapp 5

Denna etapp börjar vid Uskavi gård och slutar vid Hyttfallet i Järleån och leder genom ett ganska vargrikt område. Man har stor chans att stöta på vargspillning på de delar av leden som går på skogsvägar. Sträckan bjuder på en hel del möjligheter till mycket intressanta omvägar, varav en bjuder på en riktigt otäck historia. Läs mer 1

Tävla om en Petzl IKO Core

Petzl har just lanserat en ultralätt pannlampa med uppladdningsbart batteri, var med i vår tävling så har du chansen att vinna en. Läs mer 1

Ny bok om prepping av Niklas Kämpargård - tävla om en bok!

Niklas Kämpargård har kommit ut med en ny bok om prepping - "Preppa mat - allt du behöver veta om livsmedel i kristider", vi skickade några frågor till Niklas. Var med och tävla om en bok! Läs mer

Bergslagsleden Etapp 6

Denna text beskriver färdväg och sevärdheter längs Bergslagsledens 6:e etapp: Hammarby-Digerberget. Texten erbjuder också några alternativa vägval och övernattningsplatser samt en del andra intressanta platser. Läs mer

Pårte runt - 9 dagar i södra SarekPlacerad på karta

En rundtur runt Pårtemassivet har lockat sedan Hans Fowelin beskrev den "hylla" som finns mellan Loametjåhkkå och Tjievrra å ena sidan och Njoatsosvagge å den andra. I år skulle den bli av. Igen. Läs mer 18

Fyra dagars vandring i SösjöfjällenPlacerad på karta

Intill norska gränsen ligger ett fjällområde som man sällan läser vandringsrapporter från. Det är ett fjällområde där det bedrivits renskötsel i minst 1000 år och där man garanterat kan hitta en alldeles egen plats bland sjöar, dalar och toppar. Under fyra dagar upplevde vi dessa vackra fjäll och de snabba väderomslag som fjällen ofta bjuder på. Läs mer 3

Kulturvandring på ÖsterlenPlacerad på karta

Kulturvandring på Österlen. Nedslag hos traktens författare, musiker och filmare. De leker sjörövare och letar efter det magiska ljuset över Hanöbukten. Läs mer

Frippes fallPlacerad på karta

Det hela började med en stor överraskning: Året är 2004. Mitt i ingenstans - mitt i stenskravel och blötmark - dyker den närmast perfekta tältplatsen upp. Ett litet idylliskt vattenfall med tempererat vatten finns precis intill. Det kom att bli starten på något märkligt. Här är Majjens version om vad som hänt - och händer... Läs mer 16

Katterjåkk till Abisko - En riktigt dålig vandring?Placerad på karta

En tur som började snett och sedan fortsatte ner i diket...för att till sist ändå komma upp på vägen igen. Läs mer 6

Hardcore vandring i Skåne och BlekingePlacerad på karta

Vandring i Skåne och Blekinge. Läs mer 1

Norra Padjelanta 2019Placerad på karta

En vandring genom norra Padjelanta med start och slut i Vájsáluokta. Mycket snö kvar under första halvan av juli och mer vatten i jokkarna än normalt. Läs mer 6

Bergslagsleden Etapp 11

Denna text beskriver färdväg och sevärdheter längs denna led. Eftersom denna etapp har dragits om ett antal gånger erbjuder den ett flertal alternativa vägar och övernattningsplatser samt en del andra intressanta platser. En av Majjens favoritetapper. Läs mer 1

FolkbildningsvandringPlacerad på karta

Folkbildningsvandring kring Abiskofjällen. Det sägs att vandra runt höga berg, är en religiös upplevelse. När dåvarande generalsekreterare för FN, Dag Hammarsköld, skulle fatta svåra beslut, vandrade han Kungsleden, från Nikkaloukta till Abisko. Läs mer

Tio sjöars led + anslutningar och alternativa vägvalPlacerad på karta

Denna led ringlar ut och in i den del av södra Kilsbergen som kallas Fasaskogen. Majjen har länge känt en önskan att berätta om detta område för andra men det finns så fasligt mycket att berätta. Att börja med en text om vandringarna längs Tio sjöars led känns som ett lagom försiktigt första steg för att uppfylla denna önskan. Välkomna ut! Läs mer 1

Jakten på grova träd!

Länge har Björn imponerats av gamla och grova träd. Här får vi följa med i jakten på Sveriges trädjättar, som är lite svårare än man kan tro. Du kanske känner till något stort träd som du vill tipsa om? Läs mer 3

Packlistor för olika aktiviteter

Vad ska med på turen? Med en packlista blir det enklare att ha koll, här har vi samlat packlistor för några aktiviteter att utgå ifrån. I forumet finns många diskussioner kring packlistor med goda råd och utrustningstips. Läs mer

Gör en soppa från naturens skafferi

Nu går det redan att börja skörda av vad naturen har att bjuda på. Nässlorna skjuter fart så fort snön smält och vårsolen tittar fram. Fira in våren med en soppa från naturens skafferi. Läs mer

Kungsjölederna - vandring i Hallands inlandPlacerad på karta

De provade två dagars vandring i de relativt nya Kungsjölederna en solig helg i början av april. Trevlig, varierad och vacker vandring i lätt terräng längs sjön Tolken. Läs mer

Ny bok om Sarek av Utsidanmedlemmen Karl-Johan PiehlPlacerad på karta

Det blev kärlek vid första ögonkastet när Karl-Johan Piehl vandrade i Sarek första gången. Efter flera års vandringar och insamlat material har han nu skrivit en guidebok på engelska. Vi skickade några frågor till Karl-Johan. Läs mer

Ute finns mycket att göra

Det finns mycket att hitta på ute och nu är det många som väljer att vara i naturen. Här kommer lite tips till helgen. Läs mer

Pinnbröd och frukostbullar - enkelt och gott

Pinnbröd är enkelt och gott att göra samtidigt som det blir lite pyssel kring lägerelden. Det går att variera pinnbrödet mycket med olika kryddor, sylt och smör. Med samma recept blir det goda frukostbullar. Läs mer

Padjelanta - fjällstugornas historiaPlacerad på karta

En längre version om stugorna i Padjelanta från stugvärdsföreningens bok Fjällstugornas historia. Läs mer 2

Ny fototävling! - Stubben - i fantasi och verklighet

Äntligen är det dags för en ny fototävling! Fotografera någon rolig och fantasieggande stubbe och var med och tävla. Calazo förlag sponsrar med priser, två vinnare får varsitt exemplar av den nya boken "Fjällvandra kring Nordkalottleden" av Fredrik Neregård. Läs mer 2

Ny bok - Fjällvandra längs Nordkalottleden - intervju med författaren

Författaren och naturfotografen Fredrik Neregård har precis kommit ut med boken "Fjällvandra längs Nordkalottleden". Det är den första svenska guideboken om Nordkalottleden. Här är ett smakprov ur boken och en intervju med Fredrik. Läs mer

Intervju med författarna till boken "Vandra med barn i skåne"

Den nya boken "Vandra med barn i Skåne" uppmuntrar till att upptäcka Skåne till fots med hela familjen. Författarna Kenneth Joelsson och Ina Hildeman visar hur härligt det kan vara för hela familjen att vara ute i naturen och dessutom komma hem varm, torr och sams. Vi skickade några frågor till författarna. Läs mer

Bergslagsleden Etapp 10Placerad på karta

Etappen Ånnaboda-Suttarboda är Bergslagsledens mest besökta avsnitt. Här kan du läsa varför. Du får också en hel del tips om alternativa vägval för att slippa trängsel. Läs mer 5