Artiklar

Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... 60 Nästa Sista

Vad betyder vintern för dig?

Årstider är fantastiska och ger variation i tillvaron. Nu är det vinter och snö har det kommit i nästan hela landet. Vad betyder vintern för dig och vad gör du på dina turer ute? Var med och tävla om friluftsmat och energibars genom att svara på några frågor. Läs mer

Bergslagsleden Etapp 1Placerad på karta

Bergslagsledens första etapp passerar ett antal mycket inbjudande naturreservat väl värda en omväg. Detta gäller i högsta grad även Holmsjön som har något alldeles extra att bjuda på. Håll också ögonen öppna, för här är det inte ovanligt att hitta vargspår och spillning - speciellt på skogsvägarna i närheten av vindskyddet Lilla Kroktjärn. Läs mer 3

Håll värmen i vinter

Nu när vinterkylan sprider sig i landet och ger frostiga fina dagar finns det några saker att tänka lite extra på för att hålla värmen. Turen blir så mycket trevligare om kylan kan hållas borta. Här följer några tips. Läs mer 1

Utsidan har fyllt 25 och önskar Gott Nytt friluftsår!

Så här på årets sista dag passar vi på att fira att Utsidan fyllt 25 år 2020. Firandet sker förstås med tårta och hurra för jubilaren. Samtidigt vill vi passa på att önska Gott Nytt friluftsår! Läs mer 4

Highpointing - Norrland i mitt hjärta

Nu är det endast två punkter kvar i det stora highpointing-projektet. Eller tre, men det beror på hur man räknar. Sista delen i Highpointing-serien! Läs mer 3

Highpointing - Adjö Norrland

Alla dessa resor i olika landskap och jakten efter högsta punkter och 60 toppar väckte en nyfikenhet och ett behov av att se mer. Lämnade Norrland för att utforska en annan del av Sverige. Del 6 i Highpointing-serien. Läs mer 1

Highpointing - Sveriges tak

I jakt på Sveriges högsta och nordligaste punkt blir det nu en roadtrip igen. Vägen genom Norrland går via varje landskaps högsta punkt. Del 5 i Highpointing-serien. Läs mer 3

Highpointing - Turer i hemmatrakter

Nu blir det ett avbrott från roadtrips och fokusering på highpointing-turer närmare hemtrakterna. Äntligen är det dags för fjälltoppar! Del 4 i Highpointing-serien. Läs mer 1

Slarvig i Sarek, eller Tack för kaffet!Placerad på karta

En berättelse om hur triviala missöden och ändrade planer under en solotur i Sarek kan leda till viktiga insikter och även fantastiska utsikter. Läs mer 11

Highpointing - Den långa resan från Skåne

Efter en trevlig vecka i de skånska bokskogarna är det dags att åka hem till Härjedalen. Via ett antal högsta punkter. Del 3 i highpointing-serien. Läs mer 2

Utdrag ur boken - Kusten är klar ! 4:e upplagan

Bengt Larsson har precis kommit ut med 4:e upplagan av sin bok Kusten är klar ! Om en kajakfärd runt hela Sveriges kust. Utsidan har fått ett utdrag ur boken. Läs mer

Highpointing - Den långa resan till Skåne

Resan genom Sverige börjar med en roadtrip till Södra Sverige. Huvudattraktionen var bokskogen men det blev ett antal högsta punkter och ytterpunkter längs vägen. Del 2 i highpointing-serien. Läs mer 1

Highpointing genom Sverige

Åren 2018-2020 genomförde jag två projekt, highpointing och Sveriges ytterpunkter. I denna artikelserie berättar jag om min resa upp och ner och tvärs över Sverige och allt där i mellan. Läs mer 2

A Classic Hike in Sarek: Saltoluokta - RitsemPlacerad på karta

Det här är en berättelse om Viktors första Sarekvandring sommaren 2019 med bilder, vägval, filmer med mera. Text på engelska. Läs mer 2

Fulufjället med fokus på NjupeskärPlacerad på karta

Med en stor längtan efter ett reseäventyr, så det blev en roadtrip till Fulufjället för att upptäcka vattenfallet Njupeskär. Läs mer 2

Crime walk på RomeleåsenPlacerad på karta

Cykeltur till Dörröd på Romeleåsen. Kulturell och folkbildande cykeltur längs banvallar och backiga landsvägar mellan Malmö och Dörröd. Läs mer 2

En lång helg vid Höga Kusten i augusti 2020Placerad på karta

För att påminna sig i det gråa november att det finns ljusare tider. Här är ett bildmontage om två dagar vid Höga Kusten. Läs mer

Artikeltävling - Svenska smultronställen

Här kommer en ny artikeltävling i samarbete med Bokverket - Svenska smultronställen. Läs mer 3

HöstvandringPlacerad på karta

Laxaleden. Långvandring längs med Mörrumsåns dalgång i Blekinge. Läs mer

Bergslagsleden Etapp 5

Denna etapp börjar vid Uskavi gård och slutar vid Hyttfallet i Järleån och leder genom ett ganska vargrikt område. Man har stor chans att stöta på vargspillning på de delar av leden som går på skogsvägar. Sträckan bjuder på en hel del möjligheter till mycket intressanta omvägar, varav en bjuder på en riktigt otäck historia. Läs mer 1

Tävla om en Petzl IKO Core

Petzl har just lanserat en ultralätt pannlampa med uppladdningsbart batteri, var med i vår tävling så har du chansen att vinna en. Läs mer 1

Ny bok om prepping av Niklas Kämpargård - tävla om en bok!

Niklas Kämpargård har kommit ut med en ny bok om prepping - "Preppa mat - allt du behöver veta om livsmedel i kristider", vi skickade några frågor till Niklas. Var med och tävla om en bok! Läs mer

Bergslagsleden Etapp 6

Denna text beskriver färdväg och sevärdheter längs Bergslagsledens 6:e etapp: Hammarby-Digerberget. Texten erbjuder också några alternativa vägval och övernattningsplatser samt en del andra intressanta platser. Läs mer

Pårte runt - 9 dagar i södra SarekPlacerad på karta

En rundtur runt Pårtemassivet har lockat sedan Hans Fowelin beskrev den "hylla" som finns mellan Loametjåhkkå och Tjievrra å ena sidan och Njoatsosvagge å den andra. I år skulle den bli av. Igen. Läs mer 18

Fyra dagars vandring i SösjöfjällenPlacerad på karta

Intill norska gränsen ligger ett fjällområde som man sällan läser vandringsrapporter från. Det är ett fjällområde där det bedrivits renskötsel i minst 1000 år och där man garanterat kan hitta en alldeles egen plats bland sjöar, dalar och toppar. Under fyra dagar upplevde vi dessa vackra fjäll och de snabba väderomslag som fjällen ofta bjuder på. Läs mer 3

Kulturvandring på ÖsterlenPlacerad på karta

Kulturvandring på Österlen. Nedslag hos traktens författare, musiker och filmare. De leker sjörövare och letar efter det magiska ljuset över Hanöbukten. Läs mer

Frippes fallPlacerad på karta

Det hela började med en stor överraskning: Året är 2004. Mitt i ingenstans - mitt i stenskravel och blötmark - dyker den närmast perfekta tältplatsen upp. Ett litet idylliskt vattenfall med tempererat vatten finns precis intill. Det kom att bli starten på något märkligt. Här är Majjens version om vad som hänt - och händer... Läs mer 16

Katterjåkk till Abisko - En riktigt dålig vandring?Placerad på karta

En tur som började snett och sedan fortsatte ner i diket...för att till sist ändå komma upp på vägen igen. Läs mer 6

Hardcore vandring i Skåne och BlekingePlacerad på karta

Vandring i Skåne och Blekinge. Läs mer 1

Norra Padjelanta 2019Placerad på karta

En vandring genom norra Padjelanta med start och slut i Vájsáluokta. Mycket snö kvar under första halvan av juli och mer vatten i jokkarna än normalt. Läs mer 7