Insikter från mina utsikter.

Bor med familjen (tre barn) på landet en mil söder om Glava i västra Värmland. Har nära till Glaskogens naturreservat. Uppväxt utanför Falun. Har egen firma där jag jobbar med paleobotanik, en naturvetenskaplig analysmetod inom arkeologisk forskning.
Längtar ut på äventyr men också efter frid och lugn i naturen.

Användarnamn: äventyrssugen

Intressen: Fågelskådning, Expeditioner, Vandring, Långfärdsskridsko, Bär & svamp, Paddling, Foto, Resor, Hälsa, träning, skriva

Första fotoexpeditionen

Nu i våras inträffade en händelse som fick mig att minnas min första fotoexpedition. Jag var runt 16 och hade blivit med kamera, systemkamera. Nu skulle jag bli som min stora idol, Jan Lindblad, och såg framför mig ett kringflackande liv där flertalet nätter tillbringades i olika fotogömslen runt om i världen.

Rådjur, grodor och andra småkryp fastnade ibland på filmen men så ville jag ha något lite mer exklusivt. Bävern hade ännu inte blivit vanlig i mina hemtrakter utanför Falun men min morbror hade en jaktkoja i norra Värmland där det fanns gott om bäver. Han skjutsade ut mig och lämnade av mig vid kojan en eftermiddag i början av hösten. Jag skulle tillbringa två nätter där själv och det kändes lite småkymigt vill jag minnas. Några mobiltelefonerfanns ju inte på den tiden.

Ett blåbär bakom paddeln

- Hon är stabil som en lastpråm, försäkrar kompisen Janne när vi hjälps åt att lasta av det som i mina ögon mest ser ut som ett blixtrande fartvidunder. Vi är i hamnen i Åmål och ska med kajak ta oss en tvådagars tur söderut på Vänern till Köpmannebro. Jag får en snabblektion i hur man packar, sätter på kapell och hanterar rodret. Nu har vi fått några åskådare och det känns lite genant när Janne tipsar om att jag håller paddeln uppochner. Men vips sitter jag i och glider ut på vattnet. Janne kliver i sin hembyggda träkajak som jag och alla vi möter slänger lystna blickar efter. Trä och båtar är en fin kombination. Det måste vara de mjukt böljande linjerna och formerna som gör sig så bra i trä.