Bloggar > thomasvandraren

thomasvandraren

Här finns vandringar jag gjort i Sverige. Jag bor i Stockholm och vandrar gärna i de svenska fjällen.

25 juni - morgonpromenad

Hade bra feeling på söndagskvällen, så målet blev att ta en ryggsäckspromenad på måndagsmorgonen.

Sagt och gjort. Träningskläderna, för jag hade tänkt träna på Always Fitness 24, fick vänta. Nu var det promenad som gällde.

Det blev knappt sex km, och drygt en timme.

Väl hemma en enkel frukost: ägg och bacon.

Nu, på måndagskvällen, känner jag såklart av att jag gjort någonting jag inte är van vid. Men inte ska det hindra mig från att göra tåhävningar i Smithsmaskinen på tisdag, på gymmet. Ska inte maxa på något sätt, blir kanske mest överkroppsträning.

Ingen ryggsäck på tisdag.

Postat 2018-06-25 19:06 | Permalink | Kommentarer (0) | Kommentera

24 juni - Ryggsäcksträning igång, check på det!

Som alltid när jag ska vandra så tränar jag. Det är lätt att tänka att "det är bara sätta på sig ryggsäcken och gå".

Men då lurar man sig. Det är nämligen tre saker som skiljer sig från vardagen om man tänker så, i alla fall för många.

Den första är att man kanske inte brukar gå så långt varje dag, som man planerar att göra på sin fjällvandring. Då kommer benen inte att tycka att det är så kul.

Den andra är att man bär en ryggsäck. Hur ofta gör man det egentligen? Kanske en Fjällräven Kånken, men hur tung är den jämfört med det man behöver för en fjällvandring?

Det tredje är det repetitiva. Att gå med ryggsäck varje dag. Tror att det är lätt att överanstränga någon del av kroppen om man inte är van att göra saker varje dag.

Nåja, nog om det.

Jag påbörjade min ryggsäcksträning idag i alla fall. Det blev min vanliga runda runt sjön Tyresö-Flaten.

Blir spännande att se vad som händer med medelpulsen när jag nu ska träna med ryggsäck och gå runt sjön ibland. Målet är inte att gå fort, utan snarare att det ska kännas bra att ha +20 kg i ryggsäcken. Nu kändes det väldigt bra, vilket förvånade mig lite.

Visst har jag tränat lite av varje, men två timmar med ryggsäck trodde jag skulle kännas mer.

Jag träffade på en snok också, som solade sig mitt på skogsvägen. Snabbt slingrade den sig undan när jag klampade fram. Hann knappt ta bild på den.

Jag känner mig nöjd efter dagens lilla provvandring, eller träning. Hade inte vandringskängorna på mig, utan gick i mina Salomon löparskor inköpta för fjällöpning. De funkade bra. Jag gick inte så länge heller egentligen, så det skulle inte bli skavanker på något sätt tänkte jag.

Förutom att träna på att gå har jag kommit igång med träning på Always Fitness 24, här i Tyresö. Perfekt med ett gym 5 min från där jag jobbar. Måndag, onsdag och fredag är det träning där.

Ska bli kul att se vad vågen visar i slutet av juli. Kroppskompositionen kommer att ha ändrats: mer muskler, mindre onödigt fett.

Postat 2018-06-24 15:29 | Permalink | Kommentarer (1) | Kommentera

21 juni - Sarekfunderingar

Alkavare kapell. Har tänkt mig ett besök här, och funderar på om bron över Miellädno är intakt. Den är NV om kapellet. Nåja, har hela juli på mig att försöka ta reda på det.

Hundhandduk, jamenvisst. Fleece som fleece. Funkar den som handduk för en hund så kan jag också använda en sådan. Därför har jag sedan flera år en lite lagom stor handduk, tänkt för hundar. Voff :-) Den är lätt, tar liten plats och torkar snabbt.

Det var nya saker jag köpte förra året. En sak sak jag inte ville maximera, eller minimera vikten på, var min ryggsäck. Måhända att en 88 liters Osprey inte är den lättaste, eller minsta...men jag får ta mig tusan plats med allt jag vill ha för en vecka eller två i fjällen. Supernöjd med köpet förra året.

Maten har jag funderingar på, men det får bli gröt till frukost. Torrmjölken åker i gröten direkt.

Då det kommer att bli njutningsvandring blir det säkert något lagat till lunch också, förutom middagen såklart.

Det börjar bli hög tid att planera maten, då det tar tid att torka maten innan det förpackas. Mer kryddor, mer salt. Chokladpuddingpulver nämndes, ok då :-)

Skönt att ryggsäcksträningen börjar efter midsommar. Jag ska träna många kilometer...som jag brukar iofs.

Postat 2018-06-21 20:56 | Permalink | Kommentarer (1) | Kommentera

Sarek 2018 - blir i augusti

Hade en bra vandring i Jämtlandsfjällen förra året. Provade alla nya prylarna under drygt en veckas solovandring, i både busväder och strålande solsken.

De nya prylarna jag köpte under 2017 kommer jag använda i Sarek i augusti. Jag ska vandra med en kompis denna gång. Vi har inte vandrat tillsammans tidigare , så det kommer att bli jättekul.

Planen är ganska enkel:
Flyg till Bodö, buss till Fauske och byte till bussen som går till Sulitelma. Sedan vandra in i Sverige, in i Padjelanta och in i Sarek. Det kan blir att vi avslutar i Ritsem, men om allt flyter på riktigt bra kan det bli Saltoluokta.

Frystorkad mat? Nej, det blir det inte. Ska torka själv. Blir godare och framförallt galet mycket billigare. Jag tycker att det är dyrt med frystorkad mat. Jag provade att torka köttfärs och rotfrukter förra året, med lyckat resultat. Ska krydda maten mer i år.

Förberedelserna är som vanligt: träna på att gå, träna att gå med ryggsäck och ladda på med mer vikt vartefter man blir starkare.