Här finns vandringar jag gjort i Sverige. Jag bor i Stockholm och vandrar gärna i de svenska fjällen.

Jag älskar fjällen och försöker fjällvandra regelbundet. Mina fötter gillar obanat...pga Mortons neurom.

Användarnamn: Totteman

Intressen: Friluftsmat, Expeditioner, Vandring, Långfärdscykling, Turskidåkning, Långfärdsskridsko, Litteratur, Navigering, Mountainbike, Multisport, Bär & svamp, Orientering, Allt som tar tid och utmanar...

Överraskande till Lunndörrsstugan

Jag tror inte att jag sade hela sanningen i det förra inlägget.

Jag ringde hem när jag var vid tältplatsen, och tänkte säga att jag ska bege mig hemåt. Tydligen var det väldigt olämpligt att åka hem, då det höll på att planeras för mitt födelsedagskalas.

Ok, då fick jag förlänga vandringen lite...helt ok för mig.

Dagens vandring skulle då bli till Vålåstugorna och sedan Lunndörrstugan.

Hur som helst så vaknade jag till en något mulen morgon.

Efter frukost packade jag ihop tältet och vandrade vidare på leden mot Vålåstugorna.

Jag var väl inte helt nöjd med att jag gick fel igår. Nu skulle det bli 8 km längre. Nåja...det skulle "gå" det också.

Vädret varierar. Regnjackan åkte på och även om det inte öste ned så skyddar den mot både småstänk och vind.

Ja, där ser jag Vålåstugorna. Det skulle bli ett stopp där, en paus.

Mobiltäckningen i fjällen varierar och kan vara dålig. Här verkar det tydligen vara lite bättre.

Jag handlade lite när jag ändå hade möjlighet.

Nu var det en dagsvandring kvar, fastän jag gått en bit redan, till Lunndörrstugan, och den skulle bjuda en glad överraskning.

Jag fortsatte vandringen.

Det skulle vara vandring nära vatten och nere i björkskogen. Jag kan tänka mig att man blir uppäten av mygg här under soliga sommardagar. Nu var det ingen risk för det.

Det finns ett par broar längs leden till Lunndörrstugan. Den första är efter ca 4 km vandring och går äver Vålån.

D

Jag mötte två som kom från Lunndörrstugan och de berättade att det finns bastu där. Åh, det skulle bli riktigt skönt att få snygga till sig lite. Jag tycker om att bada bastu.

Vilken glad överraskning.

Den andra bron jag gick över var över ett vattendrag som heter Bavtanjohke. Vatten rinner ned från Trondfjällen och Gråsjöfjället och Lunndörrsfjällen.

Jag var inte speciellt intresserad av fjällen på höger sida, och visste inte att jag två år senare skulle utforska dem.

Vandringen gick vidare mot Lunndörrstugan.

Vid den här korta pausen märkte jag att det fanns mygg...

Det var antingen småkuperat eller platt med spänger där det var blött. Jag vet inte vad jag föredrar. Det är nog variationen som är så unik och ger en fin upplevelse.

Tvärån, ett litet vattendrag, skulle passeras. Det blev en liten paus också. Foppatofflor är perfekta att ha när vattendrag ska passeras.

Efter vadet av Tvärån var det en kilometer till bron över Lunndörrsån. Jag kunde skymta den där framme.

Det började närma sig nu...och det skulle bli skönt att komma fram.

Ja, framme!

Bastun hägrade, så tältet åkte snabbt upp.

Det var skönt att basta och vattentemperaturen i tjärnarna låg på rätt sida av nollan, men inte mycket mer.

I samband med bastubadandet så pratade jag med ett par som också bastade och de berättade om området Vålådalen och om Pyramiderna och Issjödalen. Allt det här var nytt för mig så jag lyssnade.

Efter att ha bastat var det verkligen hög tid att äta middag. Klockan var nästan 22, så det blev sent.

Kvällssolen är väldigt vacker i fjällen, och jag passade på att ta några bilder.

Det blev en lång dag med många intryck. Kul att vandra och uppleva nya platser.

Jag var trött och somnade ovaggad.

Gonatt!

4 september – till foten av Tjahkelij

Jag vaknade tidigt, somnade om. När jag väl steg upp var det till en strålande fin dag. Solen sken och jag med. Så skönt att starta dagen i kalasväder.

Jag tog det lugnt och skulle snart äta frukost. Lutade mig mot Litnokstugan och hade det bra.

3 september – Rapadalen och Litnokstugan

Natten måste ha varit bra då jag vaknade något senare än vanligt. Dagens mål var att ta sig till Litnokstugan och spana efter djur längs vägen.

Jag fixade frukost och tog det lugnt.

2 september – Sareks älgar

Jag sov bra och vaknade utvilad. Nu ville jag gå mot Rapadalen och drog inte ut på frukosten för länge, utan packade ihop tältet när jag hade ätit klart. Det var gott om blåbär, så frukostgröten blev extra god.