Här finns vandringar jag gjort i Sverige. Jag bor i Stockholm och vandrar gärna i de svenska fjällen.

Jag älskar fjällen och försöker fjällvandra regelbundet. Mina fötter gillar obanat...pga Mortons neurom.

Användarnamn: Totteman

Intressen: Friluftsmat, Expeditioner, Vandring, Långfärdscykling, Turskidåkning, Långfärdsskridsko, Litteratur, Navigering, Mountainbike, Multisport, Bär & svamp, Orientering, Allt som tar tid och utmanar...

21 juni - Sarekfunderingar

Alkavare kapell. Har tänkt mig ett besök här, och funderar på om bron över Miellädno är intakt. Den är NV om kapellet. Nåja, har hela juli på mig att försöka ta reda på det.

Hundhandduk, jamenvisst. Fleece som fleece. Funkar den som handduk för en hund så kan jag också använda en sådan. Därför har jag sedan flera år en lite lagom stor handduk, tänkt för hundar. Voff :-) Den är lätt, tar liten plats och torkar snabbt.

Det var nya saker jag köpte förra året. En sak sak jag inte ville maximera, eller minimera vikten på, var min ryggsäck. Måhända att en 88 liters Osprey inte är den lättaste, eller minsta...men jag får ta mig tusan plats med allt jag vill ha för en vecka eller två i fjällen. Supernöjd med köpet förra året.

Maten har jag funderingar på, men det får bli gröt till frukost. Torrmjölken åker i gröten direkt.

Då det kommer att bli njutningsvandring blir det säkert något lagat till lunch också, förutom middagen såklart.

Det börjar bli hög tid att planera maten, då det tar tid att torka maten innan det förpackas. Mer kryddor, mer salt. Chokladpuddingpulver nämndes, ok då :-)

Skönt att ryggsäcksträningen börjar efter midsommar. Jag ska träna många kilometer...som jag brukar iofs.

2018-06-22 10:40   Swift
Trevligt att ta del av dina funderingar. Instämmer i tankarna kring ryggsäckens storlek. Det är lika bra att ha rejält med utrymme så slipper man precisionspacka varje morgon.

Även jag planerar att passera Álggajávrre i sommar. Har därför frågat Laponia om kyrkans båtar finns på plats vid utloppet. Jag ska få svar på detta i samband med att broarna i området kollas må-ti efter midsommar. Jag skriver en rad på Forum när jag får besked. Bron över Miellädno är brukbar, men i dåligt skick och överfart sker på egen risk. Inget för mig.........

Hälsn Pelle

4 september – till foten av Tjahkelij

Jag vaknade tidigt, somnade om. När jag väl steg upp var det till en strålande fin dag. Solen sken och jag med. Så skönt att starta dagen i kalasväder.

Jag tog det lugnt och skulle snart äta frukost. Lutade mig mot Litnokstugan och hade det bra.

3 september – Rapadalen och Litnokstugan

Natten måste ha varit bra då jag vaknade något senare än vanligt. Dagens mål var att ta sig till Litnokstugan och spana efter djur längs vägen.

Jag fixade frukost och tog det lugnt.

2 september – Sareks älgar

Jag sov bra och vaknade utvilad. Nu ville jag gå mot Rapadalen och drog inte ut på frukosten för länge, utan packade ihop tältet när jag hade ätit klart. Det var gott om blåbär, så frukostgröten blev extra god.