Min blogg handlar om allt som har med friluftsliv att göra. Det lär bli mestadels om fiske men även lite olika projekt, foto samt lättpackning.

Gillar uteliv på alla sätt och vis och är alltid nyfiken på nya upplevelser. Ägnar en hel del utetid i min hängmatta. Gillar all typ av vandring men Muddus är en personlig favorit.

Har egen webshop där jag säljer bl.a paracord.
www.paracordshop.se

Användarnamn: peter1969

Intressen: Expeditioner, Fiske, Vandring, Turskidåkning, Litteratur, Navigering, Bär & svamp, Paddling, Foto, Sover gärna i hängmattan. Gillar att elda.

Min hängmattelösning!

Efter att ha läst här på Utsidan om folk som sov i hängmattor beslutade jag mig för att testa själv mest pga att min rygg inte gillar att ligga på marken. De flesta som använder hängmatta lägger ett liggunderlag i botten och lägger sovsäcken ovanpå liggunderlaget för att få isolering underifrån. Jag tyckte att det såg lite "bängligt" ut och efter att ha läst om en som trädde hängmattan inuti sovsäcken så ville jag testa det sättet. På så sätt behöver man inte liggunderlaget eftersom loftet på sovsäcken inte blir hoppressat.

Jag hittade en färdig hängmatta på Tradera som var gjord i fallskärmssiden och testade den under 2008 men jag blev inte riktigt nöjd. De flesta sovsäckar har en dragkedja som slutar någon decimeter från fotänden och där får man dra ut hängmattan. Det innebär att fötterna hänger utanför hängmattan. Det är även svårt att få tätt runt huvet eftersom hela huvan ligger på undersidan av hängmattan. Därför beslutade jag mig för att göra lite ändringar på hela mitt koncept för att få det som jag ville.

Det jag gjorde var att sätta in två öljetter i sovsäcken, en vid fotänden och en i huvan. Därefter gjorde jag om hängmattan eftersom den jag köpt var gjord så att den hade en massa snören i var ände som var hopknutna till en stor ögla. Jag knipsade alla snören så att jag bara hade kvar själva tygstycket.

För att få ihop hängmattan igen gjorde jag en sk "whipping"-knut som finns beskriven på:
Just Jeff's Hiking Page

Justeringar på ryggsäcken

Nu har jag ändrat litegrann på rullstängningen så att den blir lite mer flexibel. Istället för snäppspännen som jag monterat från början har jag satt dit en gummilina med snörlås och ögla.

Hela konstruktionen från sidan:

Ryggsäckstest och årets första skidtur!

Planerna var ju att gå en testtur med min hemmagjorda ryggsäck idag med normal packning men i och med att det snöat rejält i två dagar så blev det en skidtur med min nya ryggsäck istället. Det var nog lika bra för hade jag mött någon efter landsvägen med ryggsäcken hade jag väl definivt fått nördstämpeln på mig.

Nåväl, skidtur blev det istället och det var riktigt kul. 3 dm lössnö gjorde att det inte blev någon jättelång tur (ca: 45 min). Att åka skidor i lössnö är jobbigt eftersom skidorna går till botten och så här tidigt på säsongen innebär det ju direkt på marken. Knöligt och jobbigt men kul i alla fall.

Lite mer detaljer om min hemmagjorda ryggsäck

Jag fick lite frågor om hur ryggsäcken var gjord eftersom det kanske inte framgått av bilderna i föraa blogginlägget. Jag ska förklara så gott det går med de bilder jag har tagit.

Här ser man rullstängningen där jag sytt fast stabiliserande remmar. Man kan även urskilja sömmen mellan "ryggsidan" och "baksidan".

Ryggsäcken i princip klar!

Så, efter mycken möda och stort besvär, är ryggsäcken i princip klar. Den är så pass klar att den går att använda så det får nog bli ett par tester i det fria innan jag fortsätter. Det jag funderar mest över är att fixa någon form av kompressionsremmar men jag vet inte riktigt hur jag ska göra.

Avbärarbältet känns riktigt bra när jag fäste det endast vid mittpunkten. På så sätt känns det mycket friare när man går och jag tror att det ska hålla, åtminstone för dom vikter jag ska bära (max 15kg).