Min blogg handlar om allt som har med friluftsliv att göra. Det lär bli mestadels om fiske men även lite olika projekt, foto samt lättpackning.

Gillar uteliv på alla sätt och vis och är alltid nyfiken på nya upplevelser. Ägnar en hel del utetid i min hängmatta. Gillar all typ av vandring men Muddus är en personlig favorit.

Har egen webshop där jag säljer bl.a paracord.
www.paracordshop.se

Användarnamn: peter1969

Intressen: Expeditioner, Fiske, Vandring, Turskidåkning, Litteratur, Navigering, Bär & svamp, Paddling, Foto, Sover gärna i hängmattan. Gillar att elda.

-27,4°C

Kallt i natt, tur att man fick sova inomhus........

Paltkoma på turen!

När man är riktigt riktigt hungrig finns det inget som är mer mättande än palt men det är ju inte möjligt att tillaga när man är på tur. Men nu har våra kära grannar norrmännen löst problemet genom att ta fram en mjölmix som bara behöver blandas med vatten. Mjölmixen kallas Raspeballer och det är jätteenkelt att tillaga. 5hg mix blandas med 5,5-6dl vatten, man låter det svälla i 5 minuter och formar sen bollar av det som man kokar i buljong i upp till en timme (det blir 8-10 paltar). Serveras förslagsvis med lingonsylt och stekt bacon. Förutom att det är enkelt att tillaga så innehåller det massor av kolhydrater.

Näringsvärde per 100gr:
Energi 329 kcal
Kolhydrater 67,9%
Protein 10,5%
Kostfiber 6,1%

Hjortronsylt mmmmmm!

Hjortron
Jag har precis kokat lite hjortronsylt av hjortron som legat i frysen sen i somras. Mmmm, vad det luktar gott i huset nu.Den är dock lite för varm för att provsmaka ännu så jag har ställt ut den på bron så att den ska få kallna. Kvällens kok blev på ungefär 5 liter så det ska väl räcka ett tag förhoppningsvis.

Hjortron (eller snåttren som vi säger) har alltid varit mitt favoritbär, både att äta och att plocka. Ändå sedan jag var liten fick man följa med och plocka hjortron och eftersom jag hade snäll mormor och morfar så blev det alltid en liten slant för bären. I början blev det väl bara något hekto i bästa fall men samtidigt var man ju inte så slösaktig i den åldern heller. Allt eftersom pengabehovet blev större plockades mer hjortron och då räckte inte mormors och morfars pengar till utan det blev till att sälja till uppköpare. Jag minns särskilt en resa till Sorseletrakterna när jag var ungefär 15 år tillsammans med min mor och äldste bror. Jag hade en 15-liters hink och inom ett par timmar var den full med mogna hjortron. Jag fortsatte att plocka i kepsen så att det skulle bli mer pengar........

Ljuset!

Snart kommer ljuset och med den förhoppningsvis energin.

Ännu är det mörkt när man åker på jobbet och när middagen är serverad på kvällen har det hunnit bli mörkt igen.

Kall utenatt!

I natt testade jag att sova ute i hängmattan trots vintern. När jag åkte hemifrån var det 7-8 grader kallt så det såg ut att bli en lagom kall natt.

För säkerhets skull hade jag tänt upp en eld och dragit fram en massa ved så att jag skulle få lite extra värme från elden.