Om att bygga tält, och diverse funderingar kring att vara en halvlat medelsvenssonfrilufsare med längtan efter friheten, lugnet och njutningen, snarare än strapatserna.

Har börjat bli vuxen och lärt mig att uppskatta naturen och dess oerhörda rikedomar mer och mer. Jobb, barn och andra intressen inkräktar dock ganska mycket på den lilla tid man har, så jag kommer inte ut så ofta som jag skulle vilja. Har blivit mycket inspirerad av "Fjäderlätt vandring" av Jörgen Johansson.
Drömmer just nu om att vandra genom Liechtenstein, i Slovenien och i Norge.
Jag har också fastnat i Gör-det-själv-träsket. Det är ju roligt både att skapa, och om detgår, spara pengar på att göra själv istället för att köpa dyra märkesprylar. Har under vintern 2007-08 lyckats sy mitt eget lilla tvåmanstält, och är mäkta stolt. Under kommande vinter kanske det blir en lättviktsryggsäck. Vi får se.

Användarnamn: Öhrnell

Intressen: Friluftsmat, Fiske, Vandring, Foto, Utförsåkning, Resor, Styrdans, släktforskning, gör-det-själv

Påsken i korthet

Litet inlägg bara så att ni inte tror att jag har försvunnit helt.

Påsken avlöpte lugnt. På grund av det sanslösa snödjupet och slaskiga vädret blev det inga direkta utflykter mer än lite långpromenader längs landsvägen. Årets påskhare hade däremot tagit tillfället i akt att gömma påskäggen i en snödriva som hunnit skara till sig, så barnen fick arbeta osedvanligt hårt för att komma åt dem. Mycket sura miner blev det innan de sura colaflaskorna till slut hittades.

Sen var det också premiär för nattfotografering med mitt sprillans nya stativ! Det hade jag längtat efter, men inte tagit mig för tidigare.

Upptaget på dass:

Och stugans gula ljus

Jag har upptäckt två bekymmer med mörkerfotografering. Man ser inget, och så ser man inget. Till att börja med så är det för mörkt för att man ska se vad man knappar in för inställningar på kameran. När man ändå lyckats fippla till dem något så när så upptäcker man att det är för mörkt för att man ska kunna se om man har fått in en bra skärpa eller inte (åtminstone om man har lika taskig syn som jag...). Och när man till sist får upp bilden på displayen så är den i alla fall för liten för att det ska se skarpt ut.

Till råga på all fryser man nåt hemskt om fingrarna! Just den punkten blir ju säkert bättre på sommaren, tänkte jag först, men då är det ju å andra sidan aldrig mörkt, så då har man inte samma behov av manuell fokusering och lång slutartid. Men det är dagens i-landsbekymmer, så det struntar jag i! Jag ska säkert hitta något kul att mörkerfota då också.

2010-04-15 06:58   Håkan Friberg
Vilka - i ordets bokstavliga betydelse - sagolika bilder du fått till.

Svar 2010-04-15 09:50   Öhrnell
Motiven gör ju bilden. Det är inte för inte som det är lugnt och avkopplande att exempelvis fira jul där. Utan TV, men med radiogrammofon och öppen spis.

2010-04-15 09:50   Thomas Traneving
Så söta påskkärringar! Förstår deras ilska.....skare på snön....över godiset. Ve och fasa ;) /H

2010-04-15 10:15   Faderskapet
Jag som trodde att Du var ute och fotade mån- och stjärnhimmel, men uthuset blev ju bra på bild.
/ M & P

Svar 2010-04-15 13:01   Öhrnell
Det hann ju bli mulet innan jag tog mig ut, tyvärr. Jag hoppas på bättre väder till nästa fullmåne!

2010-04-17 12:55   storschan
Du kan ju alltid fota inne i nån mörk skrubb eller så på sommaren

Svar 2010-04-17 18:06   Öhrnell
Din vishet känner inga gränser! Eller så kan jag ställa den under sängen och ta en bild i timmen och dokumentera dammråttornas hemliga liv!

2010-04-18 15:55   kamera
Tjusiga bilder. Testa att fotografera stjärnor med riktigt lång slutartid ca en timme. Det ser häftigt ut när man tittar på det färdiga kortet.

Svar 2010-04-18 16:54   Öhrnell
Jag ska se om det låter sig göras på min kamera.

Tänk att vintern var så viktig

Äntligen sportlov! Dags för årets viktigaste ledighet, med vita fjäll, vida vidder, och bilen som får stå orörd en hel vecka. Exotiskt så det förslår, och definitivt något vi behöver för att ladda batterierna. I år kändes det extra viktigt att få detta tillfälle till friluftsliv och vila, med tanke på hur sanslöst usel vintern varit. Fjällresan till nyår blev inte av på grund av snöbrist. Istället satt vi och hörde ösregnet smattra mot taket. Det blev pussel istället för skidor.  Trekaffe istället för bastu.

Men det gjorde trots allt inte så mycket. Man kunde tåla att inte få testa längdskidorna trots att man blev sporrad av de svenska damernas framgångar i Sotji. Det gick att leva med att man inte ville ge sig ut och ta en kvällspromenad i regnet och slasket.

För och nackdelar med vackert väder

Vädret i fjällen var fantastiskt under sportlovet.  Solen strålade från klarblå himmel och skidbackarna var perfekta.

Det var därför med viss vånda jag i början av mars loggade in på Facebook och såg alla vänners underbara sportlovsbilder medan jag själv var kvar i stan och jobbade. Med så härligt sportlovsväder, hur stora var då chanserna att påsken också skulle bli fin? Med tanke på min vanliga tur - närmast försumbara!

Solig påsk och mullrande sjö

Vid vissa tillfällen har man bara sanslöst tur med vädret. Som den här påsken till exempel. Efter den onaturliga värmeböljan i mars var man ju fullt inställd på att det skulle vara otänkbart att ge sig ut på isen i stugan för att pimpla. Men se det var inga problem! Hela borren gick åt, så man behövde inte alls vara skraj för att trampa igenom. Och snön var hård och lätt att gå på.