En friluftsblogg. Friluft såsomi kängor, ryggsäckar och tält. Och lite annat också kanske.

Obotlig natur-och friluftsromantiker med förkärlek för vandring och god mat. Hundar, ryggsäckar och kängor. Också.

Användarnamn: Nyingen

Intressen: Friluftsmat, Fiske, Vandring, Jakt, Bär & svamp, Orientering, Löpning

Förmiddagskaffe i stillheten

Förra helgen hade vi inget särskilt för oss för första gången på flera veckor, så jag och hustrun bestämde oss för förmiddagskaffe ute.

En vinterhelg i november

Det blir ett litet bonusinlägg eftersom jag ju har lite fina vinterbilder från mitt vackra Dalarna. Helgen vecka 45 är de tagna.

Fredagskväll i Enantältet...

Längs djupa ändlösa skogar,

bakom urberg stupande grå,

Skogen

Skogen. Den lugna rogivande. Den mörka och skrämmande. Den lilla skogsholmen. Den stora som börjar i Bergslagen och slutar i norra Finland. Vildvuxna naturreservat med riktig urskog, sterila täta granplanteringar och högstammiga tallhedar.

Kolbullar

Jag vet inte... det kanske har framgått tidigare. Men jag är svag för kolbullar.

Dubbelt så mycket vatten som mjöl. En redig slatt salt. Ett ägg om man är på lyx humör. Tärnat fläsk, en näve per portion ungefär. Mjölet doseras till en knapp deciliter för en person. Smör måste man ha också. Och öl. 4 st små burkar är lagom för en helkväll vid brasan. Styrka och sort efter behag. Fast en enkel Lager är nog smakmässigt att föredra.