En friluftsblogg. Friluft såsomi kängor, ryggsäckar och tält. Och lite annat också kanske.

Obotlig natur-och friluftsromantiker med förkärlek för vandring och god mat. Hundar, ryggsäckar och kängor. Också.

Användarnamn: Nyingen

Intressen: Friluftsmat, Fiske, Vandring, Jakt, Bär & svamp, Orientering, Löpning

Nu, då och sen...

Min farfar hävdade alltid att historiens två bästa uppfinningar var gummistöveln och "kaffeflaskan". Det senare var det vi kallar termos. Som ung var han med och högg i skogen på vintern och... ja för den som upplevde 30-talets huggarjobb med läderstövlar och enbart kokkaffe så är det nog en fullt rimlig ståndpunkt. Vi vet ju alla hur underbart styrkande det är att snabbt få i sig lite varmt när det är lite kärvt och man är utsatt för väder och vind. Och hur underbart det är att inte vara blöt om fötterna. Även om man oftast bara märker det när man väl blivit blöt...

Helgtur i kajak

"... vi har eld, vi har kött, vi har brännvin till tröst... Det är helg här djupt uti skogarnas ro..."

De små turerna

Idag blev det en improviserad korttur hemmavid. Eller i grannkommunen i alla fall. Fast ska man vara riktigt kinkig är det grannkommunens grannkommun.

Stigen - där fot möter rot...

Träden står stora och ståtliga kring oss i skogen. Resliga och yviga. Ändå är de ännu mycket större än vi vanligtvis ser. Under marken breder ett virrvar av rötter ut sig.

Sylarna

En vacker kväll i början av Augusti bar det av norrut. Hustrun, sonen, hunden och jag. En knapp vecka i Jämtlandsfjällen var målet, med start och slut i Storulvån. I princip kan man säga att vi tänkte oss att gå triangeln men rätt mycket oledat och framförallt huvudsakligen bo i tält.