En friluftsblogg. Friluft såsomi kängor, ryggsäckar och tält. Och lite annat också kanske.

Obotlig natur-och friluftsromantiker med förkärlek för vandring och god mat. Hundar, ryggsäckar och kängor. Också.

Användarnamn: Nyingen

Intressen: Friluftsmat, Fiske, Vandring, Jakt, Bär & svamp, Orientering, Löpning

De små turerna

Idag blev det en improviserad korttur hemmavid. Eller i grannkommunen i alla fall. Fast ska man vara riktigt kinkig är det grannkommunens grannkommun.

I vilket fall så är det att räkna som hemma. Såsom i motsats till långt borta. Friluftsliv behöver ju inte vara så komplicerat och storartat alltid. Någon skrev här på Utsidan om att hitta storheten i det lilla.

Man behöver ju inte planera veckor i förväg, åka långt eller ha en massa avanserad utrustning för att få upplevelser. Det är ju bara att packa det mest nödvändiga i ryggan och ge sig av.

Två varmakoppen och två mackor. Tält, sovsäck och liggunderlag. En och en halv liter vatten. Kök. Och lite torkat renkött. Mer behöver man knappast för en kväll och en morgon i skogen.

Sen får man ligga och stirra i elden och lyssna till vindens sus. Mörkret är kompakt.

Ovan trädkronorna tindrar stjärnorna. Det är fortfarande varmt på kvällen, men det är friskt och klart. Hösten har nog faktiskt kommit. Hösten är en bra tid för att gå på tur. För att upptäcka storheten i det lilla. Eller i alla fall storheten i grannkommunen.

God tur i höstmörkret!

2016-09-04 14:25   MagnusBroden
Härlig läsning precis min melodi. Med eller utan barn tycker jag dom små äventyren som laddar batterierna. Försöker få varannan söndag till ett litet äventyr, gärna oftare när det går. Det är väl dom små äventyren som förbereder för dom stora. Enda nackdelen är att jag själv har fastnat i som små äventyren. // Magnus

Svar 2016-09-07 21:04   Nyingen
Ibland mår man ju bra av ett stort Äventyr emellanåt ochså. Men undrar om det inte är bättre att vara fast i de små än att bara jaga de stora. De är ju inte så många för de flesta av oss. :-)

2016-09-05 19:51   PZON_390
Det lilla är det stora...mörker är skönt !!!

Jag drar ut en kort tur torsdag/fredag på sörmlandsleden...fint att se fler med liknande ideer...

/// Pzon ...

Svar 2016-09-07 21:07   Nyingen
Härligt! Våra landskapsleder är en riktig skatt!Gör det enkelt i vardagen liksom. Ska ut på nåt litet själv också till helgen. exakt vad är ännu oklart.
God tur!!

2016-09-06 20:43   Skogstoka
Det enkla och improviserade är helt klart underskattat. Gillar ditt sätt att skriva och leka med orden. :)

Svar 2016-09-07 21:13   Nyingen
Tack :-)
Du bidrar med väldigt trevlig läsning själv här på utsidan.
Hoppas det går åt rätt håll med knät! :-)

SOLo-vandring 2021 i Sarek och Padjelanta, del 3 – inlägget som inte blev

SOLo-vandring 2021 i Sarek och Padjelanta, del 2

Här är fortsättningen på sommarens fjälltur. Alla tre delarna är kronologiskt upplagda i stora drag, men jag använder inte den kronologiska tidslinjalen som bärande struktur i bemärkelsen att historien helt följer den. Istället är det tankar, känslor och enstaka händelser som (o)strukturerar det hela. Och vissa tidsmässiga hopp blir det ju om temat som jag skriver om hör hemma på mer än en plats rent tidsmässigt. Det var helt enkelt roligare att skriva så här den här gången... så håll till godo.

Tjärdoft och aluminiumbåtar

SOLo-vandring 2021 i Sarek och Padjelanta, del 1

Högt över fjällen flyger en ko
hon flyger långt bort, där den kan finna ro

där västvinden sjunger sin eviga sång
som avslöjar allting en gång
Den sången som sjunger om livet som det är
och att det kan slösas till ingen nytta
Högt över fjällen flyger en ko
kanske den flyger för sin tro