En friluftsblogg. Friluft såsomi kängor, ryggsäckar och tält. Och lite annat också kanske.

Obotlig natur-och friluftsromantiker med förkärlek för vandring och god mat. Hundar, ryggsäckar och kängor. Också.

Användarnamn: Nyingen

Intressen: Friluftsmat, Fiske, Vandring, Jakt, Bär & svamp, Orientering, Löpning

Äntligen höst

En enkel hyllning till min favoritårstid. Inspirerad av vemodets mästare, LW, som jag lånat alla de bra formuleringarna av. De andra är mina.

Färgernas årstid. Den med blåsten, stormarna och tiden som gått för fort.

Den med vemodiga gråa dagar i fuktig stillhet. Med tandläkarväder.

Men också med de där friska, skarpa och klara dagarna. De som får en att samla sina krafter. Och göra någonting stort.

Gärdena bäddas in i dimma. Solen står alltid lågt. Oftast för lågt. Man lever med solen i ögonen...

Hösten är också kokkaffets årstid....det är även då mat tillagad över öppen eld i mörkret smakar som mest. Eller kanske bäst...

I september drar jakten igång på allvar. I oktober kommer älgjakten.

Svampen...bären... naturens skafferi är fullt till brädden...

...den första svala vinden drar in genom vilda höstträdgårdar där betor och kål väntar på att skördas...

Som skapt för att följa en gammal vinterkörväg längs ett myrstråk. Stråket som leder längre in i skogen. Längre in i framtiden. Där vi steg för steg närmar oss nästa årstid... den när vi kan ta oss ut på isen. Men inte än...

SOLo-vandring 2021 i Sarek och Padjelanta, del 3 – inlägget som inte blev

SOLo-vandring 2021 i Sarek och Padjelanta, del 2

Här är fortsättningen på sommarens fjälltur. Alla tre delarna är kronologiskt upplagda i stora drag, men jag använder inte den kronologiska tidslinjalen som bärande struktur i bemärkelsen att historien helt följer den. Istället är det tankar, känslor och enstaka händelser som (o)strukturerar det hela. Och vissa tidsmässiga hopp blir det ju om temat som jag skriver om hör hemma på mer än en plats rent tidsmässigt. Det var helt enkelt roligare att skriva så här den här gången... så håll till godo.

Tjärdoft och aluminiumbåtar

SOLo-vandring 2021 i Sarek och Padjelanta, del 1

Högt över fjällen flyger en ko
hon flyger långt bort, där den kan finna ro

där västvinden sjunger sin eviga sång
som avslöjar allting en gång
Den sången som sjunger om livet som det är
och att det kan slösas till ingen nytta
Högt över fjällen flyger en ko
kanske den flyger för sin tro