Berättelser, tankar och betraktelser omkring friluftsliv, äventyr och natur...

Jag är en friluftstörstande storstadsbo. Som nu fyllt 40 år och bestämt sig för att aldrig sluta leka äventyrare...

Har en blogg här på sidan

Användarnamn: Minnatur

Intressen: Alpinism, Klättring, Friluftsmat, Expeditioner, Fiske, Vandring, Turskidåkning, Långfärdsskridsko, Litteratur, Navigering, Mountainbike, Bär & svamp, Paddling, Foto, Utförsåkning, Resor

Äventyr på hög höjd, ett kärt återseende och vatten i brallorna... Kaitumälven 2011 - Del 1

Sommaren är redan långt borta, hösten har tagit en järngrepp om landet. Äventyr blir till vackra minnen och skapar en längtan till nästa utmaning. Mitt bästa äventyrsminne denna sommar kommer att krydda min vinter och få mig att glädjas frihet, vänskap och näst intill orörd natur.

Studsade fram i 18 sekundmeter... VILKET ÄVENTYR! (se filmen)

I 18 sekundmeter studsade vi ut i vindbyarna mot Kaitumälven i helikopter. Efter en hissnande flygtur stundade 4 dagars pontoonrodd och flugfiske längst den okvoterade sträckan Riehkko - Aranjatga. Denna sträcka, knappt 2 mil nedströms fiskecampen Tjuonajokk, med kilometerlånga forsar, var till bredden fylld av öring och grov harr...  Vilket äventyr...!!!

Tobbe väntar på avfärd... Arctic heli flyger oss ut, underbar service.

Ett paddeläventyr bland vargar, vildsvin och andra jägare... (Del 1 av 2)

(Till denna berättelsen hör även en film. Denna film är en del av berättelsen. Texten är sammanhängande utan film men tappar en dimension. Länken till filmen finner du på den plats i texten där den passar in eller längst ner.)

Jag befann mig åter igen i Älvviken i Bergslagen, svärföräldrarnas andningshål och nu mer även mitt. Familjen och jag hade packat oss i bilen och stuckit iväg till deras ställe vid sjön Grängen. Det var den 18 maj och sommaren var i antågande även där, vilket var aningen tidigt för området. Liljekonvaljerna stod som ihoprullade voffelrån i slänterna. Så fort jag klivit ur bilen berättade min svärfar med livlig inlevelse och med en jägares driv om vinterns begivenheter, om hur en varg rivit ett rådjur i grangården och hur bara ett bakben hade lämnats till eftervärlden. Han berättade vidare om hur huset vid älven, 500 meter bort, fått ett besök av fyra vargar samtidigt en vintermorgon vid halv fem snåret. Lite skämtsamt frågade jag om hur det var med vildsvinen. Han berättade lite skrockande att på andra sidan ån var det som en autobahn för vildsvinen, de hade bökat upp marken så tlll den milda grad att det mest kunde liknas vid en krigsskådeplats.

En unik röding, en unik fluga... eller Tv-inspelning i Lappland...

(Hittade lite pappersbilder från en av mina tv-inspelningar som jag helt sonika fotograferade av (med lite blänk) följande skrift blev resultatet... en riktig fiskehistoria daterad 2004... väl bekomme....)

Rotorbladen skar ljudligt i den djupblå himlen, den blodröda helikopterkroppen gungade intensivare i takt med att hastigheten på den trebladade lyftanordningen ökade. Med vinden rivandes i videbuskarna och med ett öronbedövande dån lättade flygfarkosten och försvann i horisonten. Under ett par sekunder var tystnaden total, sedan kom myggorna. Det var dags för TV inspelning i Lappland.