Pannbensvandring - 55 km bland skånska rapsfält

Vid Snogeholm går två deltagare vilse. Avstängda mobiler och vattnet slut. Ger mig ut på räddningsuppdrag i stekande solsken och ivrigt påhejade av nykläckta mygg.

Rapsfält och nåt grönt som växer

Såsom sädesfälten böja sig för vinden

Bakgrunden till den här typen av långvandringar (vi gick 53 km på en helg) är den inofficiella tävlingen att avverka samtliga etapper på Skåneleden.

För att lyckas behöver du gå dubbla dagsetapper (med full packning naturligtvis).

Det finns några övermänniskor bland Skånes Vandringscommunity och denna helga hade en av dem lyckats lura med sig några ont anande frilufsare.

Trött, vet inte var bilden är tagen.

N. sa att det skulle bli en härlig tur men undvek ordet Golgatavandring i smäktande solsken, på årets varmaste dag.

Ytterligare pina är de långa sega backarna bland rapsfälten.

Utgångspunkten är lägerplatsen Lövestads åsar, strax utanför Sjöbo. Den mest undersköna ädellövskog och dolt bland buskagen slår vi upp våra tält. De höga bokträden skapar en sagolik stämning. När som helt ska Harry Potter kliva fram ur grönskan.

Lövestad åsar, lägerplats. Spöke hälsade på.

Ramslöksdoften bedövar våra sinnen.

Myggen är unga och pigga. Ett moln av myggspray till vårt försvar.

Den obligatoriska brasan och diskussionen när vi ska starta.

Ju tidigare är bättre, men inte för alla.

Återseenden och prat om kommande utfärder till bland annat Lofoten.

Att vandra på åsen känns mindre jobbigt. Kanske beroende på trädtaket som ger svalka eller det mjuka underlaget. Det ät vackert inget snack om saken.

Lövestad åsar

Vita Karin på Snogeholm.

Bävar inför det skånska slättlandskapet. Visst, blommande raps är vackert, men de är en utmaning att se den raka vägen flera kilometer framåt. Inte ett moln på himlen.

Till och med vinden har lagt sig för att vila.

Bad i ett stenbrott piggar upp.

Kommer in i skånska sjölandskapet med sina klassiska slott.

Skådeplats för både rävjakt och bondeuppror.

Lövestad åsar

Snogeholm är namnet på både ett spökslott och ett stort friluftsområde mitt i

Skåne. Spöket Vita Karin, var ett hembiträde som blev mördad.

Land Art, är skulpturparken inbäddad i grönskan. Men vi är för trötta.

Lägerplatsenen Raftarp är populär och kan rekommenderas. Femteklassare har utepedagogik och bor i tält.

Ja, de använde våra tält som dunkgömma.

Skydd mot toapappers-tjuvar. Raftarp lägerplats.

Tidig kväll och ännu tidigare morgon, inför elddopet, dag två.

Krageholmssjön utgör fond för flera otäcka mord i Wallander-serien. Svårt att få ihop med försommargrönskan.

Rapsfält invid allén till Krageholms slott.

Återställ Våtmarkerna!

Du har sett aktivisterna klistra fast sig på vägen med uppmaningen att Återställ Våtmarkerna. Men hur ser egentligen en våtmark ut.

Som en icke badvänlig sjö, lyder det korta svaret.

Tidigare var Skåne fyllt av vattendrag men industrijordbruket krävde utdikning för att skapa stora enhetliga arealer.

Idag vet vi bättre och det pågår projekt med att återställa våtmarker Krageholms gods, har prisats för sina insatser att återskapa våtmarker. Ett eldorado för fågelintresserade och minskat näringsläckage i havet.

Återställd våtmark vid Krageholms gods.

I fjärran skymtas de bägge vattentornen i Ystad. Då slår pannbenet till. Den sista biten till slutmålet, Ystad järnvägsstation, är inte rolig.

Men roligt blir det när du får skryta om strapatsen på tåget hem.

Vandra långt under en helg är en utmaning och bra träning. Visst hettan är ett problem men värst är rapsfälten, ha ha.

Minussidan blir naturen som du endast skymtar förbi, på grund av tröttheten.

Stort tack till N., som hittade på galenskapen och övriga från Skåne Vandringscommunity.

Tack också till den fräscha ekotoaletten i Lövestad och densamme i Raftarp.

Läs mer om återställning av våtmarker och biologisk mångfald.

Text och foto: Anders Hermansson

Nej, det här var ingen rolig vandring!
2024-05-20 18:42   OBD
Kul och intressant läsning med fina bilder. Humor i både text och bilder. Tack ska du ha.

Svar 2024-05-20 22:22   Anders Hermansson
Tack, vi försökte hålla humöret uppe i solgasset.

Nattvandring på Skåneleden

Med ljudet från Landskrona stadsfest i bakgrunden började vi vår nattvandring mot Helsingborg. Vi hade bestämt att gå från solnedgång till gryning på Skåneleden norrut, längs med Öresund.

Tre män och en liten gårdshund

Mot Lofotens själ

En grupp äventyrslystna skåningar upptäcker Lofotens storslagna natur till fots och med kajak, med övernattning i tält på härliga stränder.

Vaeröya, Håheia

Tre skott i natten - Vandring i spåren efter Sveriges enda tågrån

Tågpostiljonen Almén hörde märkliga ljud och vände sig om. Framför honom stod två maskerade personer med vapen. Tumult utbryter och Almén blir skjuten i huvudet.

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.