vandring,paddling och annat friluftsliv

bor i Jokkmokk.
"måste" dagligen motionera i skog och mark,samt allmänt vistas ute i naturen.
Gör ofta korta turer i kommunen,både till fots och med kajak.
Har en önskan om att hinna se så mycket som möjligt av hemkommunens fjällvärld.
Stillsamt intresse:läsa,hälsofrågor.

Användarnamn: brigas

Intressen: Vandring, Turskidåkning, Paddling, Utförsåkning, träna längskidåkning,terränglöpning,rullskridskor,rullskidor,styrketräning

Snabba ryck.

På onsdag morgon får vi flyga till Stalo och ge oss av mot Alkavagge

Det är bara att skynda på med mattillverkningen.Frukostblandning,energikakor.Kolla att middagsmaten är rikligt tilltagen.

Prylarna är i ordning, färdplan på kylskåpet,Vackert väder resp sämre väder alternativen.

Provar torka chorizo,den lär väl inte härskna på nå få dar.

Klarar gammelhunden att vi är hemifrån,eller går hon till de sälla jaktmarkerna under vår bortavaro? Hon tappar matlusten när jag är borta.

Nå blir det så, så är det hur som helst dags.

Vi har varit på en sjörunda med simning,hämta pinnar i vattnet och plocka sten på badstrandens botten,vackert så.

I helgen har jag tränat kasta med flugspö.Det blir som ett gift,bara kasta och kasta.

Fick dock inte napp men kul ändå,för Håkan fick en harr som smakade gott stekt i folie över elden.

Påminner om en annan färd med snabba ryck och flugfiske;besökte mamma och pappa i stugan för ett antal år sen,före de digitala bildernas tid.

De skulle nästa dag flyga till Sårjåsjaur,och det fanns en plats ledig i helikoptern.Bäst passa på,kanske det aldrig skulle bli fler gånger  i fjällen tillsammans med föräldrarna,(det blev en fisketur till med pappa).

Hem i bilen,höra om det gick för sej att jag drog iväg och lämnade barn,hund och hem vind för våg,(det gick det naturligtvis),packa ihop grejer,upp igen,och flyga till denna vackra sjö.

Satte upp mitt tält på stranden,det gjorde även pappa,men mamma föredrog att sova i Konsul Perssons stuga,så deras tält stod tomt.

Mamma skurade upp hela stugan,inkl fönsterputsning och gardintvätt.

Kylskåp hade vi i snön,det flöt isflak i sjön,och en del var ännu istäckt.

Vi gick längs sjön,och mamma som inte var så bra på gå redan på den tiden fick våldsamma sendrag och gallskrek i vanlig ordning.Då släppte det.

Jag gick bort så jag fick hoppa över norska gränsen.

Jag gick upp på ett utsiktfjäll och såg ännu fler höga fjäll,Sulitelmamassivet.

Vi tittade på mängder av vackra fjällblommor,och pappa talade om vad de hette.

Pappa hade inga vadar stövlar med sej och flugfiskade från land.

Det var så isande kallt i vattnet att man inte kunde gå ut och ställa sej  på stenarna längre ut.Min dagliga hårtvätt var "uppfriskande".

Vi fiskade ner i den vacka älven som rinner mot Stalo,i häftiga stengrubbor

Det var jättekul att kasta med flugspö,men ingen fisk fick vi.

Efter nån dag kom ett par killar dit.
Den ene hade burit med sej vadarstövlar enbart för att kunna stå ute i sjön och fiska,han lyckades efter idogt fiskande bärga  en enda firre.

Pappa fiskade och fiskade utan lycka,mamma hade med en hel påse salt som förblev oanvänd,och fick stå kvar i stugan

Vi provade göra en ugn på stranden med flatstenar(ved hade tagit med enkom för detta),bröden blev inte så bra,för tjocka stenar,men det smakade bra ändå.

När man sitter i konsulns stuga känns det nästan som man sitter ute i forsen.Läckert.

En ren höll på att åka med strömmen,men på nåt sätt bänglade den sej tillbaka upp i tryggheten.

Det är ett sällsamt vacker ljus över denna sjö,en del lyckas nästan fånga det på bild,men inte riktigt.

Efter ett par nätter gick jag tillbaka till Stalo,och sen efter ytterligare något dygn gick mina föräldrar också,fortfarande utan fisk,men rätt nöjda med en vacker och sommarvarm vistelse vid ett av de vackraste platserna jag vet.

Då blev jag riktigt fjällvandringsbiten,komma till de riktiga fjällen.VIsserligen hade vi gått lite nere i Tarradalen,och varit med barnen till Kebnekajse,men det här var ju så mycket mer.

Nästa sommar var jag och Håkan dit några dagar,och fick fisk...visserligen på kastspö,men den var lika god för det.

Och många turer har det blivit sen.

2008-07-14 22:04   avslut1008
Lycka till, hinner nog få några tips innan det bär iväg.

2008-07-14 22:08   Wolf25
Men äter verkligen inte gammelhunden korv eller köttfärs?

2008-07-14 22:42   brigas
Vovven kanske inte vill äta när matte och husse är borta,vem vet,annars går det ner fläskfile,skinka,lax,knäckebröd,samt blodpudding i mängd,men inte så gärna hundmat.

2008-07-16 02:37   Annicas fjällängtan
Lycka till med färden!

2008-07-21 17:02   Thomas Traneving
Hoppas det har gått bra med fjällturen!

Fierrovagge -och lite om Sommarlabba-färjan

I år skulle vi gå en enkel tur,anpassad till liten hund och något bekväma människor.

Flyg till vindskyddet i Kuravagge,gå till Vaimok,över berget till Fierrovagge och sen ned till Sommarlabba och Tarraleden hem.

Kaskaivo övergivet utflyktsmål?

Tidigare var stigen upp till Kaskaivo klassad som dagsutflykt från Kvikkjokk.och -ja en gång för länge sen gick jag och min pappa upp där,dagsutflykt helt klart.

För ca 8-10 år sen var jag upp,skitjobbigt minst sagt,då mängder av träd fallit över stigen,då sov jag över,kom hem varm och trött.

En liten björn

På eftermiddagens hundrunda följde även min son med,första gången i höst.

När vi gick i solens sista strålar längs en ås omgiven av vatten sa han "en björn";något 10tal meter framför oss kom en riktigt mörk liten björn,vek ned mot vattnet;och min lilla cavalier Pixi gick efter.