vandring,paddling och annat friluftsliv

bor i Jokkmokk.
"måste" dagligen motionera i skog och mark,samt allmänt vistas ute i naturen.
Gör ofta korta turer i kommunen,både till fots och med kajak.
Har en önskan om att hinna se så mycket som möjligt av hemkommunens fjällvärld.
Stillsamt intresse:läsa,hälsofrågor.

Användarnamn: brigas

Intressen: Vandring, Turskidåkning, Paddling, Utförsåkning, träna längskidåkning,terränglöpning,rullskridskor,rullskidor,styrketräning

Höstgöra

En helg hemma,väntar på den där utlovade höststormen,men det är bara vanligt gråväder och måttligt regn.

Kan var skönt att rusta undan uteblomkrukor,tvätta upp och sätta bort sommarkläder,tyvärr borde kajaken in i vinteridet också.

Och jag borde  försöka reparera mitt rätt odugliga ben och oböjliga knä,annars blir det svårt med fjällturer och annat kul.

Så fram med yogamatttan och gärna ett gymbesök idag igen,trots att träningsvärken från i förrgår knappt hunnit utveckla sej så där helt och hållet ännu.

Nu är det mindre än ett år kvar till jag är ett helt halvt sekel gammal,och vissa kroppsdelar är definitivt repobjekt,hur lite jag än vill kännas vid det.

Igår blåste det ordentligt några timmar,men sen blev det lugnt igen,varmt och vackert så det blev en skön eftermiddag med skogspromenader med både den lilla och den stora hunden,var för sej,i lagom takt för dem båda.

Storhunden får vara på "björnrundan",där är vi ifred från andra människor.Visserligen verkar  en nalle hålla  till där,för när vi sprungit där i veckan har hunden blivit fjolligare än ScobyDoo och varit som ett frimärke på mej.Två meter från matte är två meter för långt från tryggheten,så det är vissa problem att hålla sej på benen när hunden hela tiden vill trampa loss skorna för mej.

Förre helgen var det ännu flammande vackert och varmt höstväder.

Efter att ha vairt med jobbet vid Storforsen och tagit en riktigt fin löptur längs forsen och Pite-älven åkte vi upp för att i rusta undan i stugan utanför Kvikkjokk.

Åkte båt och gick på utflykt.

Lilla gammelhunden älskar att åka båt,och även att titta på fåglar.

Denna var nog så stor,den skulle hellre ha henne som byte än tvärtom.

En av två örnar som cirklade lågt över oss.

Så lågt vatten i älven att det var problem att köra,fick ro ibland.

Vi gick en enklare promenad(som passar en gammal hund) upp till kvarn och kvarntjärnarna.

Det går att mala i den ännu

Vid kvarntjärnarna finns en mysig timmerkoja.

Jag kan nog aldrig se mej mätt på vackra höstvyer.

Från morgonens minusgrader till riktig värme på eftermiddagen;insekterna vaknade till liv när jag skulle plocka lingon,så man fick behålla jacka,mössa och handskar på som skydd.

Söndag.sista båtturen för året,och troligen den sista båtturen vår gamla hund fick göra.Åka båt är nog bland det bästa hon vet.

Hon satt kvar i båten tills vi dragit upp den på land och det var dags att välta ikull den.

Kan vi åka upp mer i höst får vi hålla oss på land,och dessutom klara oss utan rinnande vatten och varmdusch inne,men det ska väl gå bra ändå.

2008-09-28 19:20   BrittMarie
Ser trevligt ut där vid kvarnen och Kvarntjärnarna, var ligger det?
Jag tycker det är skönt att göra sånt där höstplock ute, särskilt när det är fint väder. Gillar hösten!

2008-09-29 12:39   thegedd
En sådan timmerkoja skulle jag vilja ha - fina bilder......

2008-09-30 14:21   Thomas Traneving
Vilka härliga höstfärger du lyckats fånga på bild.
Snyftar lite smått när jag läser om gammelhunden som troligtvis gör sin sista båttur.

Även vi var i stugan under helgen för att fixa inför vintern....båtar som skall upp, träd som skall fällas, blommor som skall upp ur jorden.....osv....

Fierrovagge -och lite om Sommarlabba-färjan

I år skulle vi gå en enkel tur,anpassad till liten hund och något bekväma människor.

Flyg till vindskyddet i Kuravagge,gå till Vaimok,över berget till Fierrovagge och sen ned till Sommarlabba och Tarraleden hem.

Kaskaivo övergivet utflyktsmål?

Tidigare var stigen upp till Kaskaivo klassad som dagsutflykt från Kvikkjokk.och -ja en gång för länge sen gick jag och min pappa upp där,dagsutflykt helt klart.

För ca 8-10 år sen var jag upp,skitjobbigt minst sagt,då mängder av träd fallit över stigen,då sov jag över,kom hem varm och trött.

En liten björn

På eftermiddagens hundrunda följde även min son med,första gången i höst.

När vi gick i solens sista strålar längs en ås omgiven av vatten sa han "en björn";något 10tal meter framför oss kom en riktigt mörk liten björn,vek ned mot vattnet;och min lilla cavalier Pixi gick efter.