vandring,paddling och annat friluftsliv

bor i Jokkmokk.
"måste" dagligen motionera i skog och mark,samt allmänt vistas ute i naturen.
Gör ofta korta turer i kommunen,både till fots och med kajak.
Har en önskan om att hinna se så mycket som möjligt av hemkommunens fjällvärld.
Stillsamt intresse:läsa,hälsofrågor.

Användarnamn: brigas

Intressen: Vandring, Turskidåkning, Paddling, Utförsåkning, träna längskidåkning,terränglöpning,rullskridskor,rullskidor,styrketräning

Helgtur till Aktse

Sagt och gjort.

Ledig fredag.

Ta det lugnt på morgontimmarna.packa ihop mat och grejer i min lilla rygga.31liters Osprey Talon-säck.

En hel del stuvande,men det gick att få ner allt,ca 11kg blev det.

Tänkte det är bekvämare att cykla med en mjuk säck än en med stabil rygg.

Surra fast cykeln bakpå bilen och iväg i det vackra höstvädret.

Cykelstigen är stenig och lerig på många ställen,varför ids de inte kosta på att släta till den,det är ju rätt många som kör bil där.

Från det man kommer till båtlänningen och sen efter stigen ser man Skierfe,så nära men ändå en hel dagsvandring bort.

Stigen till Aktse är vacker och trevlig,men många undermåliga och rent farliga spänger som ingen tar på sej att åtgärda.

De som bor i Aktse har ju inget egenintresse av att folk går dit,och andra myndigheter eller föreningar lägger inte pengar på det heller.

Nån lämning efter gamla tider,då en av de som bodde i Aktse stod som "jägare" i telefonkatalogen,med rätta.

Mårdfälla.

Jag käkade mat på trappan till STF-stugan,tydligen var det många personer som bott där förra natten,åtskilliga av dessa var på dagstur till Skierfe.

Bilden är på SNF-stugan,om någon INTE sett Aktsebilder förr,alla mina bilder är repris på reprisen,inte minst för mej själv,men det är ju så vacker där!

Fyllde på vatten på vägen upp,jag brukar inta nån måltid uppe på Skierfe.

Passerade Aktse- kalljo(stavas väl nåt åt det hållet); Nio-stenen;en samling klippblock där nio björnar dödats,men knappast vid samma tillfälle.tror inte nio björnhannar lagt sej att sova kring samma klippor.

Hela vägen mot Skierfe är så vacker,särskilt i höstfärger.

När jag kom över ett krön byttes "kortärmsvädret" till full vintermundering.Snö,kyla,tom skarsnö.

Jag var sist upp på toppen av sammanlagt 26pers (enl.stugvärden,hur nu dom hade järnkoll på detta).

Mötte en man som varit där i 6 tim för att få det rätta ljuset.

Påfallande många jag mött hade mer avancerade kamerautrustningar och stativ.

Så mycket folk har jag sällan mött,men å andra sidan går jag sällan de mest frekventerade lederna.

Kylan och vinden gjorde att jag inte hade lust att stanna så länge.

Tog lite bilder,kollade i kikaren.Ringde mina nära och kära.

Begav mej bortöver,ner till barmarken  närmare Nammats,där jag hittade en fin tältplats nära en bäck,och med span-vy ner i dalen.

Såg två älgar beta på en myr vid Nammats.

Här satt jag nu,torr,varmt klädd,mätt,hade pratat i telefon med hemmet,njöt av utsikten,visste var jag befann mej och  hade ett litet pannlyse att ta till när det blev mörkt..

Tankarna gick till den lille killen som så strongt klarade en utenatt på Prinskullen i hällregn,mörker,med knappt nå mat och utan att veta var han riktigt var.

Lekte med tanken att jag nu INTE skulle krypa in i min gosiga sovsäck på mitt varma dununderlag i mitt trygga tält...

Det gör killens prestation STOR.På alla sätt.

Sov gott,men rått var det,speciellt innan solen kommit upp och värmt.

Drog mej rätt länge i vanlig ordning.

Sen gav jag mej upp på SKierfe igen.

Denna gång var det varmt och skönt och jag tillbringade lång tid där uppe.

Smälta snö på gaskök var ettt tålamods -och gaskrävande göra,men nu passade det att dricka kaffe och äta choklad.

Trevligt sällskap igen av han som plåtat där igår,bjöd på kaffe och var ovanligt social för att vara jag.

Magert utbyte av kikarspanandet,älgspår i vattnet och på stränderna,två svanar,korpar lekte på uppvindarna.

Många nya bilder,av samma som jag har i olika årgångar.

Besluta att inte gå hem idag,utan stanna en dag till,så jag drog mej närmare Aktse i maklig takt.

Åt middag vid Nio-stenen och tältade till vänster om Skierfe-skylten vid Kungsleden.

Det är många bra platser där,och bra bäck nära till.

Tvätta mej,inkl hår och lite kläder.Samla ved,strosa runt,ringa,surfa (jo jag läste utsidan).  "Det vilda Sarek".haha,så vilt det är!

Skierfe har  f.ö full mobilsändning på toppen.

Ägnade kvällen åt att göra brasa där jag inte gav mej förrän allt var glöd och helt uppbrunnet.

Blir så le alla halvbrända träd och pinnar som ligger i eldstäderna.

Såg några enstaka stjärnor och hörde kanske två ripor kackla.det var allt.

Härligt lugnt att filosofera för mej själv.

En till frostnatt med minusgrader,lätt regn på morgonen.

Väntade tills solen torkade tältet  innan jag gick den sista biten hemåt.

Rastade på vägen bara för att mumsa i mej det mesta av min rikliga matsäck.

Mötte många älgjägare på väg med bilar,hundar,släp.

De får en fin jaktvecka,vädret verkar hålla i sej.

En trevlig helgtur som jag borde ta mej för lite mer regelbundet,det är några år sedan sist.

Och speciellt när höstfärgerna är så fina,solen värmer,snön ligger på högre höjder och man får sova ute när det är lite kallt.

2008-09-08 23:08   Staffan Andersson
Man blir lite avundsjuk...

2008-09-08 23:48   fowwe
Det verkar fantastiskt att bo så nära den fina fjällvärlden och kunna ge sig ut en helg på detta sätt. Både berättelse och foton inspirerar.

2008-09-08 23:53   LRC
Avundsjuk? Jo, det vill jag lova! Att det gjorts -- och fotats -- otaliga gånger förut fråntar inget.
Ordet du söker är förresten "gállo", som betyder just "stenblock", men det roliga i sammanhanget är att det finns ett annat ord som stavas likadant (men böjs annorlunda) som betyder "svalt väder om sommaren"... :)

2008-09-09 00:18   Islusen
Vilken fin helg! Tack för att man fick följa med.

2008-09-09 07:13   greenjuice
Åh vilken härlig tur! Det är praktiskt när man bor nära fjällen och har möjlighet att dra ut på en tur i några dagar. Fina bilder.

2008-09-09 08:03   peter1969
Härlig tur, blir lätt avis. Men det är ju inget som hindrar mig att göra helgturer heller......

2008-09-09 08:42   thegedd
Utsikten från Skierfe är verkligen vacker.......

2008-09-09 09:12   Wolf25
Kanske man skulle ta sig en snabbis till Aktse/Skierfe... blir sugen.

2008-09-09 10:23   Thomas Traneving
Vilken skön tur du verkar haft. Vad långt gången hösten är hos dig.....Här har vi fortfarande 18 grader varmt på dagarna och som minst 7-8 grader kallt på kvällarna.

Tänkte även jag mycket på den lille killen som var ensam på fjället. Vilken tur att han varit så mycket på fjället med sin morfar. Undrade stilla hur våra barn skulle klarat samma uppgift....... Nog för de är väldigt fjäll- och vandringsvana men rädslan för mörker och kyla kan knäcka den bäste.......
/H

2008-09-09 15:42   Emmma
vilka vackra bilder!

2008-09-09 17:25   BrittMarie
Sån fin helgtur, det är så fint där, fast jag har inte varit ända uppe på Skierfe.
Dricka kaffe och äta choklad ute - jag hoppas du och jag får tillfälle att göra det tillsammans någon mer gång!

2008-09-09 20:54   brigas
Aktse är ett riktigt "träffas-ställe".Både stugor och bra med tältplatser.Lättillgängligt,oslagbart vackert.
Nåt att spåna om till kommande år?

2008-09-11 08:13   thomalin
Som vanligt så blir jag avis för din närhet till fjällen... du verkar haft ett skönt tempo med mycket tid för att bara vara... drömmer mig tillbaka till sommarens tur i Sarek och Skierfe... fina bilder.

2008-09-11 20:03   päeng
Jag blir också avundsjuk! Även om det är mysigt med helgturer i skogarna häromkring också, så känns dom ju lite fjuttiga jämfört med att kunna göra såna helgturer.

Fierrovagge -och lite om Sommarlabba-färjan

I år skulle vi gå en enkel tur,anpassad till liten hund och något bekväma människor.

Flyg till vindskyddet i Kuravagge,gå till Vaimok,över berget till Fierrovagge och sen ned till Sommarlabba och Tarraleden hem.

Kaskaivo övergivet utflyktsmål?

Tidigare var stigen upp till Kaskaivo klassad som dagsutflykt från Kvikkjokk.och -ja en gång för länge sen gick jag och min pappa upp där,dagsutflykt helt klart.

För ca 8-10 år sen var jag upp,skitjobbigt minst sagt,då mängder av träd fallit över stigen,då sov jag över,kom hem varm och trött.

En liten björn

På eftermiddagens hundrunda följde även min son med,första gången i höst.

När vi gick i solens sista strålar längs en ås omgiven av vatten sa han "en björn";något 10tal meter framför oss kom en riktigt mörk liten björn,vek ned mot vattnet;och min lilla cavalier Pixi gick efter.