vandring,paddling och annat friluftsliv

bor i Jokkmokk.
"måste" dagligen motionera i skog och mark,samt allmänt vistas ute i naturen.
Gör ofta korta turer i kommunen,både till fots och med kajak.
Har en önskan om att hinna se så mycket som möjligt av hemkommunens fjällvärld.
Stillsamt intresse:läsa,hälsofrågor.

Användarnamn: brigas

Intressen: Vandring, Turskidåkning, Paddling, Utförsåkning, träna längskidåkning,terränglöpning,rullskridskor,rullskidor,styrketräning

Bloggarmöte

I år blev det av.

Träffa min fjällfunderande bloggarkompis Britt-Marie.

Jättetrevligt.

Efter avslutad vandring I Kvikkjokk blev det mat x flera i mammas stuga i Lappviken,se på bilder,prata,gå i trollskogen med hundar.

Där blev det ett nytt möte,tack vare Britt-Maries blick för blommor:

Mamma hade sagt att det ibland växer en sällsynt orkidè som saknar klorofyll där.

Vi hade turen att se den alldeles vid hundstigen.Vit,ensam utan blad på en stängel.

Skogsfrun..

Bilderna mina blev inte nåt att publicera,mobilkamera utan autofokus.

Båttur på sjön och i deltat,de kanaler som var farbara i lågvattnet.

Tillbaka till Jokkmokk,gå med gammelhunden runt sjön innan det blev mörkt.

Lördag,musei-besök och paddla till Tallholmen och fika.(måste ju visa mina lekplatser!)

Så roligt att träffas när man bara umgåtts "på nätet".utbyta tankar och erfarenheter även utöver  vandringar.

Det är ju inte så ofta jag har förmånen att umgås med någon i min egen ålder med samma intresseinriktning.

Hoppas vi träffar på varanda IRL fler gånger.

2008-08-10 12:24   Öhrnell
Vad trevligt! Nätet är inte att förakta när det gäller att träffa nya vänner.

2008-08-10 13:01   Thomas Traneving
Härligt att träffas!
Vi kanske skall ordna ett stort "bloggar möte" ;) ;)

2008-08-10 18:54   brigas
Majjen är inne på samma goda idè..

2008-08-10 20:13   BrittMarie
Det hoppas jag också!

2008-08-11 17:14   Annicas fjällängtan
Det vore jätte kul att träffa er i IRL, Känner mig ju också så helt udda med mitt intresse.Det är någon enstaka karl på jobbet som jag kan ha någon pratstund om någon utrustning eller så

Fierrovagge -och lite om Sommarlabba-färjan

I år skulle vi gå en enkel tur,anpassad till liten hund och något bekväma människor.

Flyg till vindskyddet i Kuravagge,gå till Vaimok,över berget till Fierrovagge och sen ned till Sommarlabba och Tarraleden hem.

Kaskaivo övergivet utflyktsmål?

Tidigare var stigen upp till Kaskaivo klassad som dagsutflykt från Kvikkjokk.och -ja en gång för länge sen gick jag och min pappa upp där,dagsutflykt helt klart.

För ca 8-10 år sen var jag upp,skitjobbigt minst sagt,då mängder av träd fallit över stigen,då sov jag över,kom hem varm och trött.

En liten björn

På eftermiddagens hundrunda följde även min son med,första gången i höst.

När vi gick i solens sista strålar längs en ås omgiven av vatten sa han "en björn";något 10tal meter framför oss kom en riktigt mörk liten björn,vek ned mot vattnet;och min lilla cavalier Pixi gick efter.