Ett litet hjärta i Sarek

Varje år är det många som frågar efter "bästa vägen in i Sarek". Mina turer började för 40 år sedan och före 2009 hade jag provat på de flesta ingångarna förutom en, den mest självklara - Kvikkjokk. Då tänker man kanske direkt på Kungsleden och Sarek via Pårek eller Aktse. Underligt nog glömmer man då den absolut snabbaste vägen upp på kalfjället, den väg som Linné tog. Uppe på Vállevárre såg han det här:

Förlängning av hela undersökningstillståndet Ruoutevare nr 1, Jokkmokks kommun

Klicka på förstoringsglaset. För att förstå vad detta betyder kan ni läsa mitt blogginlägg "Glöm Sarek".

Glöm Sarek...

Föreställ dig...

att  du åker till Kvikkjokk. Du går upp mot Prinskullen. Det är varmt och myggigt och ganska brant. Men du vet att väl uppe får du belöningen:

En genväg från Pårte till hyllan under Loametjåhkkå och vidare….

För många, många år sedan (1972) gick Kjell och jag en liten specialväg från Pårte till Luohttoláhko. Istället för att runda Tjievrra gick vi in i ”säckdalen” med sjöarna - Tjievrajávrátja. Vi tältade i en liten grop i dalen och somnade in. Mitt i natten drabbades vi av det värsta skyfall jag någonsin varit med om i Sarek. Inne i tältet var det decimeterhögt vatten. Vi gick ut för att gräva diken runt tältet men vi insåg det hopplösa i företaget då regnet var så häftigt att det studsade upp i ansiktshöjd. Jag har hört talas om tropiska regn men jag hade nog aldrig trott att jag skulle få uppleva något liknande i våra fjälltrakter. Bilderna ni ser är stereobilder och de är gjorda för att ”skela med ögonen”. Så här såg tältet ut på morgonen:

Älgarnas Väg i södra Rapadalen

I år (2008) gick Karin och jag södra Rapadalen för andra gången. Målet den här sommaren var bara Litnokstugan och att försöka hitta en bättre väg än att tvingas upp i skogen. Saken är nämligen den att man kan bli lite lurad eller hamna i en återvändsgränd precis i början på vandringen. Syftet med denna lilla artikel är att i detalj beskriva hur man kan nå en alldeles fantastisk del av Sarek -  som inledning eller avslutning på en tur.