Windstopper

Det jag har hört är följande:

* Windstopper är detsamma som GoreTex, den enda skillnaden är att en GoreTex-jacka har tejpade sömmar.

* Windstopper-jackor andas bättre än GoreTex-jackor.

Hur kan detta gå ihop?
Borde inte båda jackorna andas lika bra?

Kan det bero på att Windstopper-jackorna oftast är tunnare?
 
"* Windstopper är detsamma som GoreTex, den enda skillnaden är att en GoreTex-jacka har tejpade sömmar."

- Skillnaden mellan Goretex å windstopper är att windstopper enbart är, som namnet antyder, vindblockerare. Goretex blockerar ju både vatten å vind.
Vilken som är bäst ur "andas" synpunkt kan jag inte svara på. Som du säger så är ju oftast windstopper jackorna tunnare. Med tanke på detta kanske dom är aningen bättre på att andas. Detta är dock bara en gissning.

läs mer på http://www.gore.com
 
Windstopper andas ju helt klart mycket bättre än GTX. Det är ju själva grejen med Windstopper. Det är ju bara att prova. Kör ett löp pass iklädd W-stopper den ena gången o GTX den andra så får du se.
 
Tejpade sömmar?

Jag går just nu och tittar lite på en vettig skaljacka. Frågade lite om Haglöfs Trident (som ju använder Windstopper) i en butik här i stan, enligt expediten är enda orsaken till att den inte är helt vattentät just att den inte har tejpade sömmar. Så Windstopper-materialet i sig måste väl vara både vind- och vattentätt, eller? Och om så är fallet, var finns Windstopper-jackor med tejpade sömmar...

Vad de mer sa i butiken var att alla tillverkare förutom Haglöfs har slutat använda Windstopper i sina jackor pga att Windstopper andas på tok för dåligt.

Det sistnämnda tror jag ska tolkas mest som en skröna.
 
Goretex - Gore Windstopper

Att dessa två skulle vara av samma slag är väl ändå fel. Windstopper skyddar ju mot vind därav namnet, precis som Johan antyder.
Vad Goretex gör vet vi ju.

Vad är skillnaden mellan dessa två?
http://www.gore-tex.tm.se/faqs/wfaq10.cfm

Kan man ha Windstopper vid regn?
http://www.gore-tex.tm.se/faqs/wfaq11.cfm

Så om du köper Windstopper i tron på att du håller dig lika torr som vid användandet av Goretex, resulterar det nog till djup besvikenhet och oönskad väta.

/Josef
 
Jag är inte helt säker men jag har för mig att den enda likheten mellan WS och Goretex är att membranen är gjorda utav samma ämne (Polytetrafluoreten). Men som det har kommit fram innan så slutat likheten där. WS är som namnet antyder bara vindtätt och om någon butikspersonal påstår annorlunda så är det bara att gå till någon annan affär med kunnigare personal.

Det här med att många märken skulle sluta med WS kan det faktiskt ligga någonting i. För det andas väldigt kass, för att avhjälpa det så har polartec gjort fleece som är nästan helt vindtät som därför andas mycket bättre. Kan det vara så att fler märken går över mot den lösningen?
 
Varför Windstopper?

Jag har lite svårt att förstå grejen med WS i vanliga "vindjackor". Det är ju inte direkt svårt att göra yttertyget vindtätt utan att laminera dit ett PTFE-membran! I många fall tror jag till och med att yttertyget som används i WS-jackorna redan är vindtätt.
WS-membranet gör bara jackan tät och svettig.

Däremot kan jag förstå att man vill stoppa in det i saker som är svårare att göra vindtäta, som t ex fleece- eller ylletröjor. Där funkar det kanon och ökar plaggets möjligheter, även om membranet egentligen borde sitta på utsidan - inte på insidan. Vindtätheten borde ju användas för att hålla kvar luft i ullen eller fleecen.

Hur som helst, WS i en jacka är för mig som att ha GTX i en gummistövel. Jag kan givetvis ha fel, men WS känns korkat i de flesta fall.
 
GTX strumpor i stövlarna har man i det militära så helt fel kan det inte vara...

Min WS håller nu för tiden vatten ute i ca 30 minuter (när den var ny funkade den bättre)
 
Histora

Winstopper är igentiligen ett annorlunda Gore-Tex lager.

Det började med att man ville ha ett membran till fleecekläder men Gore Tex gick inte att fästa i fleecen. Då tog man fram ett nytt material med samma egenskaper som gick att fästa på fleece.

Detta nya material blev tunnare och lite ömtåligare än Gore-Tex. Därför gick det inte att lämna någon vattentäthetsgaranti på produkten.
De små hål som uppstår efter en tids användande kan gör att produkten kan läcka lite vatten, men det märks inte vindmässigt.

Materialen egenskaper är alltså densamma. Sen är det upp till klädproducenterna att göra något vettigt av det hela.

Att man upplever att material andas olika bra. Tror jag beror på att det är olika material i de övriga lagrerna.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
FruNalleman Ulljacka med windstopper - funkar det? Kläder 5
Aico Windstopper fleece, hvor ble det av? Kläder 6
utesälen Windstopper? Kläder 2
limitless86 Merino-windstopper mössa (?) Kläder 0
Farbrorvattenmelon Windstopper Paclite? Kläder 9
andy69 Softshell eller windstopper..? Kläder 8
XPAT Windstopper + vattenpelare Kläder 6
thfc Soft shell + windstopper Kläder 9
Xander Windstopper, ett onödigt material? Kläder 15
Malindo WindPro vs. WindBloc vs. WindStopper Kläder 7
kempe Windstopper i skidjacka? Funkar det? Kläder 1
dgn Erfarenheter av Windstopper fleece. Kläder 5
erikri Klarar en Windstopper-skaljacka av GBGs regnskurar? Kläder 6
Mathew Impregmera Windstopper. Lite hjälp tack! Kläder 6
schweingaard Bergans Chmonix Ullfleece Windstopper Kläder 9
Martin Fjäderlätt Windstopper - en bluff! Kläder 11
BengtW Windstopper-väst, dammodell? Kläder 1
mellgren Polar Tech/Dry Clime/Power stretch/Windstopper Kläder 0
nojo Windstopper-fleece Kläder 10
liedberg windstopper fleece Kläder 19
Ka-Ka Windstopper handskar Kläder 8
föhl Windstopper eller inte? Kläder 1
0399 Windstopper tech Jacket Kläder 0
avslutatmedlemskap150217 Goretex vs windstopper Kläder 12
sindrin Allroundbyxor: Windstopper ELLER Gore Tex Kläder 6
snurpen windstopper fleece Kläder 5
oskarg North Face Pamir Windstopper-väst Kläder 3
Andningsförmåga Gore-Tex vs. Windstopper Kläder 2
Ras Diskret Windstopper jacka? Kläder 1
s022vq Windstopper shell jacka Kläder 0
Regn och Windstopper? Kläder 7
Windstopper el. windcutter Kläder 2
norppa windstopper fleece? Kläder 16
1977 Windstopper Tyg? Kläder 1
Labben Fleecetröja/Windstopper? Kläder 7
Bra fleeceväst ej windstopper Kläder 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.