Wild Woodgas Camp Stove (vedkök)


Hmmm... Var det nånting rätt i det där SVT-reportaget..?

Spisen som det står att det svenska företaget utvecklat verkar ha en skylt som det står "PHILIPS" på... Hur kan det vara..? Det syns inte vad det står på skylten i filmen, men i seobservers 3:e länk (Farmer's Weekly) visas ett kök som ser helt identiskt ut. På det står det otvetydigt Philips på, och namnet nämns även i texten.

Sen påstår killen som intervjuvas (Per Löfberg?):
"Den här typen av öppna eldar står för upp emot 18% av växthuseffekten"

Eeeh..? Jag som trodde att eldning av biomassa var CO2-neutralt. Avskogningen som pågår i värden bidrar visserligen kraftigt till växthuseffekten. Hur stor procent har jag ingen koll på, men 18% kanske är en rimlig siffra på det? Men då skulle all avskogning vara orsakad av vedinsamling för matlagning. Jag har fått uppfattningen att den mesta avskogningen sker i regnskogar för att röja oldlingsmark. Är jag på fel spår..?

Fegt att köra med fläkt i en så stor spis förresten... eller så borde den brinna med en bättre låga än som visade i filmen. Men det kanske beror på att Philips även tillverkar batterier...
 
Projektet med spisen lär vara gammalt som gatan, Philips har väl kapasitet för småmaskainproduktion, inget konstigt med det, men maskinen är avsedd för utnyttjande av en outnyttjad resurs, spillved i 3e världen.

Jag som bott där och varit med om att det inte gick att flyga hkp för att där var för mycket matlagning och svedning har kanske en annan syn än ni som vill bära lättast möjliga spisen i fält.

Det första företaget har f ö en spis med omvänd förbrännig i med låg vikt, dock är den hög som många fruktat.

För tvingat gengasbruk även om oreglerat vid förbränningen blir det nog svårt utan fläkt.
Dessutom för att isolera för 450° förbränningen pratar vi inte om hekto utan kilomaskiner. Men visst går det att spara ved, energi och lungor.

Husen i CA hade inga skorstenar, maten lagades utomhus på uppbyggda vedspisar. Skogen kom lite längre från stan dag för dag.

Lite annorlunda från två hål i väggen här.
 
Affärsmodellen har inte så mkt med spisen att göra som med försäljningen av bränsle:

We supply high quality stoves to low income people. Our business model is to use existing purchasing power for fuel to reach such populations, by focusing on the fuel rather than the stove. At the same time, the upfront cost of the stove is one of our biggest challenges. We are currently selling stoves below cost in certain areas. To increase the speed that we can grow (and create a market for our low-cost, high-margin, fuel), we have created an initiative for corporate sponsorship and invidividals to “give cooking”.

emerging.se
 
Så är det ju oftast med reguljärt nyttjade produkter, det är bränslet som är den blivande förtjänstdelen.
Förhindrar inte alls bättre energinyttjande, mindre rök etc, men sen är ju nästa fråga var skall den vinsten ligga? Det beror ju på modellen man väljer lokalt. Pellets kan tillverkas i många olika företagsformer.
När vi rekonstruerade ett företag i Ungern 1995 visste mina kollegor inte vad en pelletsskruv var för något, trots att företaget gjorde dieselmotorer som drevs av metangas. Förutsättningen för pelletsproduktionen var att motorn gick och någon fyllde tratten med flis eller träspån.
go tur
 
Mycket snygg... Någon är uppenbarligen väldigt duktig på 3D-moddelering och vad det nu kallas när man skapar foto-realistiska bilder med datorer.

Jag var bara tvungen att kolla om dom skrivit nåt intressant om den åxå. Men innan jag hittade rätt artikel hamnade jag på en annan sida med den här bilden:
(http://en.wikipedia.org/wiki/Wood_gas)

Wood_gas_stove_Principle_of_operation.png


Är det någon som sett eller provat något på det konceptet i praktiken?

Hur får man in primärluft när man ställer en kastrull på toppen - med en ring av sekundär-flammor runt luftintaget..?

Hur klassar man en sån där? Top lit, inverted up draft?

Oups... Nu blev det kanske lite OT igen. sorry...

Det ser ut som vi kan kalla den reverse flow eller något.. varm gas sjunker så länge den inte är blandad med luft? ;-)
Jag tror bara att den som gjort den bilden inte helt förstått hur det fungerar, pilar kan man rita som man vill, men det betyder ju inte att saker fungerar så i praktiken. Luft och gasströmmar följer inte pilar.. :-D
 
Bra sammanfattning Light-Dan.

Philipsspisen kostar 450:- i Lesoto, frakten blir väl lika hög.
Fläkten drivs av ett laddningsbart batteri.
Lådan och bilder indikerar att maskinen är ca 1/2 m hög, den bör väga kilon.
 
Projektet med spisen lär vara gammalt som gatan, Philips har väl kapasitet för småmaskainproduktion, inget konstigt med det, men maskinen är avsedd för utnyttjande av en outnyttjad resurs, spillved i 3e världen.

Jag som bott där och varit med om att det inte gick att flyga hkp för att där var för mycket matlagning och svedning har kanske en annan syn än ni som vill bära lättast möjliga spisen i fält.

Det första företaget har f ö en spis med omvänd förbrännig i med låg vikt, dock är den hög som många fruktat.

För tvingat gengasbruk även om oreglerat vid förbränningen blir det nog svårt utan fläkt.
Dessutom för att isolera för 450° förbränningen pratar vi inte om hekto utan kilomaskiner. Men visst går det att spara ved, energi och lungor.

Husen i CA hade inga skorstenar, maten lagades utomhus på uppbyggda vedspisar. Skogen kom lite längre från stan dag för dag.

Lite annorlunda från två hål i väggen här.

Helt klart är det ju ett viktigt mål att hindra avskogningen i världen, men det känns som två väldigt olika diskussioner med den ultimata ved/pelletsspisen i avskogningsområden och vad som är en bra matlagningsspis i en svensk skog eller fjäll.
Prioriteringen maximal energiutvinning eller minimal vikt skapar ju självklart väldigt olika typer spisar, det är inte ens som att jämföra äpplen med päron, mer som att jämföra äpplen med julskinka.

Dock en intressant diskussion att följa, eller snarare två separata diskussioner som ibland försöker tvinnas samman.
 
Ändå många som helt vidrigt påstått att de haft omvänd förbränning och bränt gengas i oisolerade plåtrör, utan rökgasanalys. Om det ändå vore så enkelt.
J
 
Pierre

Jag som bott i både avskogade och länder under avskogning har väl ett uppfattning mellan tummen och pekfingret att svedning och mateld står 1/2 av avskogningen, resten går till rovdrift inom timmerindustrin så länge som det går.

När Sverige avskogades, lilla istiden, fanns ingen ved inom två till tre dagsresor från byar och städer. När min farfar och hans bröder köpte ett vedförråd fanns bara hed att köpa, trädplantering fick man stå för själv, cyketiden på skog då ansågs stå på 70 år.

Läser man Linnés Resor nogsamt beskriver han ofta nerbetad hed.

Ett tropiskt område som Mellanamerika har varit avskogat av indianerna innan Hamburgerkedjorna tyckte att kossorna skulle beta där. Håll skitdoften söder om Mecixo.

Mat och svedjerök gjorde att vi fick åka på tvivelaktiga vägar trots att vi hade ett helikopterkompani till vårt förfogande. (För att flyga militär helikopter krävs 2 km marksikt.)

Skog är något som vi människor missbrukat sen vi lärde oss elda.

Tjärrök vare sig från tobak eller ved är klart onyttigt, både här och där.

Ändå är det mycket trivsamt med en liten kontrollerad eld.
På marken eller i burk/spis.

Fortsätt gärna med dina burkförsök, utan pröva lär vi oss föga.
Berätta oxså hur det går.

go tur


Hmmm... Var det nånting rätt i det där SVT-reportaget..?

Spisen som det står att det svenska företaget utvecklat verkar ha en skylt som det står "PHILIPS" på... Hur kan det vara..? Det syns inte vad det står på skylten i filmen, men i seobservers 3:e länk (Farmer's Weekly) visas ett kök som ser helt identiskt ut. På det står det otvetydigt Philips på, och namnet nämns även i texten.

Sen påstår killen som intervjuvas (Per Löfberg?):
"Den här typen av öppna eldar står för upp emot 18% av växthuseffekten"

Eeeh..? Jag som trodde att eldning av biomassa var CO2-neutralt. Avskogningen som pågår i värden bidrar visserligen kraftigt till växthuseffekten. Hur stor procent har jag ingen koll på, men 18% kanske är en rimlig siffra på det? Men då skulle all avskogning vara orsakad av vedinsamling för matlagning. Jag har fått uppfattningen att den mesta avskogningen sker i regnskogar för att röja oldlingsmark. Är jag på fel spår..?

Fegt att köra med fläkt i en så stor spis förresten... eller så borde den brinna med en bättre låga än som visade i filmen. Men det kanske beror på att Philips även tillverkar batterier...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
GJM Woodgas Stove Kök och brännare 0
Still Alive Bio Lite camp stove Kök och brännare 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.