Wild Woodgas Camp Stove (vedkök)

Du har visat en lätt spis med oreglerad omvänd förbränning av tveksam hållbarhet

Det är ganska tydligt beskrivet att: "Håller över tiden? - Inte den här versionen, men om man gör den i rostfritt"

Eller titan för den delen, dessutom håller konservburkarna säkert 50-100 eldningar om man ser till att den inte förvaras fuktigt.
 
Trodde att det var uppenbart att det jag visade inte var ett fullt färdigutvecklat fungerande friluftskök, utan att det handlade om ett försök till "prof of concept"...

Tordnado:
Var ditt/dina gengas-kök inverted down-draft? Eller hade även du labbat med down-draft?

Nog finns mycket utveckling kvar att göra på gengas-kök, och jag håller med om att lite högre vikt inte behöver vara ett hinder. Men själv vill jag verkligen undvika att använda högre skorsten. Höga kök är vingliga och ska undvikas. 140-150 mm höga som mina kök är, är är nog gränsen för mej. Hellre fläkt, eller annan "mekanisk" till-luft.

Den variant som jag använt mest av mina "inverted" (med lite högre burk), har jag aldrig haft problem med att det "slocknat" i fält. Jag har inte varit ute i riktigt busväder, så jag vet inte var gränsen går. Men tämligen blåsiga förhållanden klarar det, i alla fall med en extra vind-skärm av lite folie. Det jag gillar minst med det, är den korta brinntiden i kombination med att det inte går att fylla på (därav experimentet ovan).

Gränsen mellan gengas eller inte, är för mej rätt ointressant. det jag vill uppnå är sotfri vedeldning. Om jag inte når dit tror jag att jag lika gärna kan ta en IKEA-korg eller motsavarande, hellre än en WWS eller Bush-Buddy (som jag gissar motsvarar vad du använder nu Tordnado). Lättare enklare o billigare blir det inte, och sotigt blir det i alla fall. Men jag har inte provat någon av dom alternativen i fält, så jag kan lätt ändra uppfattning här.

Jag tycker nog att man i diskussionen på något sätt borde försöka skilja mellan:
"riktiga" förgasande vedgas-kök, med strypt/kontrollerad primärluft, som oftast är vad som definieras som "inverted down-draft" (finns det något etablerat svenskt namn),​
och
"inte riktiga" förgasande vedgas-kök, som tex. WWS och Bush-Buddy, som har ett (för) generöst primärlufts-intag​

Det är ändå rätt stor skillnad...
Men jag vet inte vad man ska ha för begrepp på dom två typerna. "gengas-kök" och "vedgas-kök" ? Men somliga har ju väääldigt svårt att acceptera begreppet gengas i dom här sammanhangen.

Nu ska ingen tro att jag vill klanka ner på WWS och Bush-Buddy som "inte fullvärdiga". Dom har valt en kompromiss för att göra köken mer lätthanterliga, vilket dom onekligen är, till priset av lite sot. Inget fel i det.

Måste förresten säga att jag aldrig tidigare sett att Biltema är "svindyra" på en produkt som finns på andra ställen. Den där alu-belagda gals-väven köpte jag på Shellby för ett tag sedan.
http://www.shelby.fi/catalog/product_info.php?products_id=490
Shellby: 66 kr/m².
Biltema: 1205 kr/m² - 18 ggr dyrare !!!

Kanske inte exakt samma produkter men ändå snarlika.
 
Mitt var inverted down draft. En förutsättning för att få till det är att man kan kontrollera mängden primärluft. I början när veden är kall o fuktig behövs mkt och sen mindre o mindre. Men det visste du säkert redan. Lycka till!
 
Om man söker lite på termer i stil med "wood gas blue flame" på Youtube så hittar man rätt många filmer där folk fått till en inverted downdraft som brinner med vackert blå låga. Möjligen är de kinkiga med veden och håller kanske inte i evigheter, men gör man dem av konservburkar så är det ju "skrot" de byggs av och det gör väl inget om man måste bygga en ny inför varje tur för att vara säker på att den håller.

Några filmer jag hittat:
http://www.youtube.com/watch?v=MMTzQKOempQ
http://www.youtube.com/watch?v=vOyxxsDq740
http://www.youtube.com/watch?v=6A_da97TGTU

Visst, det är kanske inte helblå låga på alla, men det är det inte på ett gasolkök heller.
 
Gränsen mellan gengas eller inte, är för mej rätt ointressant. det jag vill uppnå är sotfri vedeldning. Om jag inte når dit tror jag att jag lika gärna kan ta en IKEA-korg eller motsavarande, hellre än en WWS eller Bush-Buddy (som jag gissar motsvarar vad du använder nu Tordnado). Lättare enklare o billigare blir det inte, och sotigt blir det i alla fall. Men jag har inte provat någon av dom alternativen i fält, så jag kan lätt ändra uppfattning här.

Jag tycker nog att man i diskussionen på något sätt borde försöka skilja mellan:
"riktiga" förgasande vedgas-kök, med strypt/kontrollerad primärluft, som oftast är vad som definieras som "inverted down-draft" (finns det något etablerat svenskt namn),​
och
"inte riktiga" förgasande vedgas-kök, som tex. WWS och Bush-Buddy, som har ett (för) generöst primärlufts-intag​

Det är ändå rätt stor skillnad...
Men jag vet inte vad man ska ha för begrepp på dom två typerna. "gengas-kök" och "vedgas-kök" ?

Det är väl enklast att bara kalla tur/campingköken vedgaskök som du föreslog, så slipper någon att reagera på ordet gengas.
Utan filtrering av gaserna sekundärförbränns ju en blandning av primärt gengas, tjärånga och sot, gengaskök eller gengasmotorer drivs per definition av filtrerad gas, där tjära och sot är borta ur processen, dvs "ren" gengas. (Något CO2 och vatten blir det ju ofrånkomligen i gasblandningen, både i gengas och vedgas.)
 
Engelskans "wood gas" är väl det som vi på svenska kallar gengas? Då blir det lite konstigt att skilja på "vedgas" och "gengas"...

Kan man inte skilja dem år baserat på var i brännaren det brinner? Ett kök som förbränner gengas har sin låga (sekundärförbränningen) en icke försumbar bit ovanför själva veden (5-10 cm kan det vara, om inte mer).
 
Engelskans "wood gas" är väl det som vi på svenska kallar gengas? Då blir det lite konstigt att skilja på "vedgas" och "gengas"...

Kan man inte skilja dem år baserat på var i brännaren det brinner? Ett kök som förbränner gengas har sin låga (sekundärförbränningen) en icke försumbar bit ovanför själva veden (5-10 cm kan det vara, om inte mer).

Gengas heter väl producer gas på engelska om jag inte tar helt fel.

Alla varianter av kök i bärbar campingstorlek förbränner ju en gasmix som förvisso innehåller gengas, men som sagt också annat, i första hand förångad tjära och sotpartiklar, men också mer eller mindre CO2 och vattenånga samt en liten mängd föroreningar av olika slag.
 
Nu ger jag mig här..

Nu har jag läst mer om gengas, reaktioner och liknande än vad jag har lust med egentligen, nu får trådens kemiska och konstruktionstekniska finesser klara sig utan mig.
Jag kommer nog kika in på tråden någon gång och se om någon har synpunkter på köken i sig själva, inte om hur ren gengasförbränningen är.
 
Svenskans gengas översätts till:

generator gas, producer gas
- enligt Norstedts/Einar Engström "Svensk-Engelsk Teknisk ordbok" Elfte upplagan, andra tryckningen 2009

producer gas
- enligt Google translate
 
När jag tänker på ved-gas tänker jag i första hand på den gas som uppstår vid pyrolysen av veden som sker vid rel. låg temperatur. Som jag uppfattar det är det i huvudsak sådan gas som produceras (och förbränns) i tex WWS och Bush-Buddy.
Till skillnad från "riktig" gengas som kräver högre temperaturer där träkol kan reducera vattenånga och CO2 till CO + H2, och där även tjäran "crackas" till sina beståndsdelar.
 
Har nu skaffat mig ett Wild woodgas stove, som väl var det tråden handlade om, minns inte riktigt längre.....;)
Nu kommer bara nästa fråga, jag hittar ingen riktigt bra kombo av stekpanna och gryta. Har 2 alternativ för tillfället, dels trangia 1, 5L gryta o 18 cm stekpanna, men de blir inte riktigt bra passform. Mitt andra alternativ är grytorna och pannan till mitt primus mimer kit, men då åker jag på 2, 1L + 1, 7L gryta och stekpannan för att de ska bli bra......

Kraven jag har är att de ska gå o köpa i Sverige och ej va värmeflänsar i botten eller teflon invändigt.....
Nån med nåt tips??
 
Till skillnad från "riktig" gengas som kräver högre temperaturer

Och det är alltså det som är anledningen till det här behovet av isolering som jag nämnt tidigare i tråden.

När jag googlat runt på youtube nu så har jag sett ett par kök där man måste tända sekundärlågan separat, den är alltså så långt från den glödande veden att den inte "självtänder". Det tycker jag ganska bra visar att i de köken är det i alla fall en gas som står för brinnandet.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
GJM Woodgas Stove Kök och brännare 0
Still Alive Bio Lite camp stove Kök och brännare 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.