Wild Woodgas Camp Stove (vedkök)

Vedförbrukningen på småsaker, tändstickor, ätpinnar, tandpinnar är globalt inte alls någon bagatell.
Men i ett litet relativt välmående land som vårt är det lätt att hänga kvar i enfrågeärenden trots att allt hänger ihop i ett globalt kaos.
go tur

Skulle du vilja äta med ätpinnar som någon annan haft i munnen? Dagens rätt är f ö soppa.;)
 
Senast ändrad:
Dyr är den förvisso. Men nu faller det som så att jag sitter på ett presentkort på NK så priset är av mindre vikt :)

From da Phone
 
Dyr är den förvisso. Men nu faller det som så att jag sitter på ett presentkort på NK så priset är av mindre vikt :)

From da Phone

Då är det ju bara att prova om kök är det som står överst på listan.

Bor du nära Jönköping kan du provköra mitt, en kompis bor i Västervikstrakten med likadant kök fast nya kastrullstället.
 
Jag har ett Wildwoodgas stove och jämfört med tidigare hemmabyggen så är det mycket bränslesnålare och effektivare. Köket packar jag ner i en MSR Alpine stowAway pot på 1,1 liter. Vikten blir då 750 gram och man slipper att bära med sig massa bränsle.
 

Bilagor

  • vedköket tisnaren.jpg
    vedköket tisnaren.jpg
    95.1 KB · Visningar: 921
Tackar Xtrem, var något åt det hållet jag ville höra. Kör idag med ett "Ikeakök" men söker en kompaktare ersättare.

From da Phone
 
Vedkök " Wild woodgas stove"

Är det någon som vill säljs sitt vedkök.
Tänkte testa den i mars månad på en vandring" Bohusleden" samt i en Polish Lavvu.

Bor Göteborg.

Tacksam för svar
 
Jag köpte ett sånt här kök. Bryr mig inte direkt om effektivitet, inverterade pyroklastiska flöden eller upp-och-nervända gengaser (men följer intresserat diskussionerna). Den ger mig och min familj en rätt stor ökning i mysfaktorn ute i skogen jämfört med Trangians sprit/gasbrännare. Barnen (och även jag) gillar att samla ihop brännbart materiel, mata elden, titta på elden och vi lämnar i stort sett inga spår efter oss utan någon större ansträngning. Vi får en levande eld utan att behöva lägga energi på att samla ihop och hantera några större vedmängder (vilket ofta inte heller är möjligt om man skall följa Allemansrätten i de områden vi befinner oss). För mig/oss är det alltså rätt mjuka värden som boostas och jag finner det värt inköpspriset. :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
GJM Woodgas Stove Kök och brännare 0
Still Alive Bio Lite camp stove Kök och brännare 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.