Waypoints o kartor

Jag har skapat en massa waypoints i gps-programmet i min telefon (orux maps). Nu vill jag spara dessa på nåt sätt för att använda senare. Och så skulle jag även vilja visualisera vägen på något trevligt sätt. Plotta de i nån snygg karta. En del var fotowaypoints dessutom.

Hur ska jag göra? Jag har ingen koll alls.

Kolla om det finns någon funktion för att exportera punkterna. Alternativt kan du kolla i kartprogrammets mapp (koppla telefonen till datorn och leta) om punkterna finns där.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Fast det jag letade efter var ett sätt att göra en bild av alla waypointsen. Inte ett kartprogram. Planen är att kunna visa waypointsen i ett bildspel o ev på min blogg nån gång i framtiden.

Ja?
Exportera till Google earth och spara bilden som du får upp med din WP plottade.
I nödfall får du väl köra en skärmdump.
Mer info här http://file-extension.paretologic.com/detail.php/File-Extension-kml

Hade ingen aning om att man kunde göra så. Jag installerade Google earth men alla bokstäverna hade ändrats till "-" så det var inte lätt att förstå nånting överhuvudtaget. Men om du säger att jag kan spara bilden sen känns det ju mer motiverat att fixa till installationen av programmet.

En anledning att få koda lite på fritiden. Du kan nog använda dig av google maps api för att visa det på din blogg. Jag tror iofs att det nog går ifall du medans du är inloggad på gmail går till google maps att ladda upp filen och sedan få en länk till din uppladdade sträcka.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips