Vistasdalen nedre delen

avslutad210712

Gäst
Jag vet att man kan söka men en sökning gav lite för många trådar för att orka gå genom så min fråga är helt enkelt hur det är att gå nedre delen av Vistasdalen dvs från Vistasstugan och neråt.

Är det mycket vegetation så man mest känner det som att gå i skogen eller är det öppet och fint som det kan vara i fjällbjörksskog så man får fjällkänsla? Är liksom rätt långt att gå om man har skogskänsla. Och finns det tältplatser i skogen i så fall? Är det mycket skogskänsla så kan det hända att vi tar vägen uppe på höjden istället.

Hade tänkt gå en helt annan väg men efter att ha kollat genom vad det kostar att åka kollektivt jämfört med egen bil så känns det som att det får bli bil och då blir det en rundtur och då är det enklast att få till en rundtur från Nikkaluokta jämfört med E10:an. Är inte intresserad av att betala minst 1000:- extra per vandring bara för att ta mitt miljöansvar.
 
Ganska

lättgånget och OK att hitta tältplatser är min minnesbild. Går att tinga båtskjuts en bra bit norrut från Nikka.

Thure
 
I mitt tycke en fin vandring. Fjällskog (lövskog) inte gran och murr. Dessutom lär det bo en björn i området vilket kanske kan förhöja upplevelsen!
 

avslutad210712

Gäst
Känns som att man borde ha gått Vistasdalen så då får det bli en sväng där på en vecka. Bara att fundera på om jag skall gå upp- eller nerför.

Tackar för svaren.
 
*hrm*

Det där får inte min sambo höra :)

Hänger hon på utsidan? Isåfall kanske jag ska låta bli att nämna de tre skidåkare som försvann norr om Vistasstugan för att sedan påträffas av en vandrare när det hunnit bli sommar... Detta är dock bara något som jag hört ryktesvägen, så jag är osäker på om det stämmer. Jag tror också att det är ganska länge sedan. Någon som känner till historien?
 

avslutad210712

Gäst
Hänger hon på utsidan? Isåfall kanske jag ska låta bli att nämna de tre skidåkare som försvann norr om Vistasstugan för att sedan påträffas av en vandrare när det hunnit bli sommar... Detta är dock bara något som jag hört ryktesvägen, så jag är osäker på om det stämmer. Jag tror också att det är ganska länge sedan. Någon som känner till historien?

Vi har redan åkt Vistasdalen på skidor utan att bli uppätna av någon björn. Fast de sover förstås på vintern.
 
Jag undrar om det inte var dig Björn som Nilssa tänkte på ???

När det gäller ihjälfrusna skidåkare så är det en olycka 1950 då tre lärarinnor från Örebrotrakten omkom i "lärarinnepasset", dvs västra mynningen av Unna Vistasvagge. Det finns ett röse med en minnestavla på platsen med RT90-koordinater 7559079 1607820.

/Hans
 

Bilagor

  • vistas4.jpg
    vistas4.jpg
    159.9 KB · Visningar: 938
Har gått hela vägen från Nikka till Vistas och minns det som en trevlig dal. Blandad vegetation med allt från spångade myrar till ganska tät björkskog, och inslag av enstaka tallar i nedre delen.
Gott om tältplatser, övernattade vid sjöarna strax norr om Gaippugorsa, fin plats!
Såg inte en enda annan vandrare på hela vägen till Vistas, och detta var 20-21 juli vilket borde vara högsäsong. Bara som ett tips eftersom en hel del folk här verkar vara lite folkskygga!
Några smala men ganska djupa jokkar passerades på utlagda björkstammar.
Go tur!
 
Vistas är en av mina favoritställen men nedre delen är inget annat än en transportsträcka enligt mig,
iaf halvvägs till bron.

Har haft mardrömslika myggupplevelser där, men även myggfritt nån gång så det varierar.
Hur som helst så är det lättvandrat och går rätt fort att ta sig förbi den tråkiga delen.
Det finns en del vegetation men tycker ändå att vandringen där är ganska "luftig".

Vad gäller björn så gör de allt för att undvika människor, och de som inte gör det blir väldigt kortlivade har jag hört.
Stor sannolikhet att se älg däremot .
 

Bilagor

  • DSC_5472raw_web1.jpg
    DSC_5472raw_web1.jpg
    56.2 KB · Visningar: 811
Grönsakslandet

Det är en ganska lång vandring i björkskogen, men rätt vad det är öppnar den sig och man ser fjällen.
Ganska kul när man kommer fram till Vistassttugan, helt plötsligt dyker den upp mitt i skogen.
Går man hela vägen alltså inte nyttjar båten blir det en tuff vandring, är man på väg ut så bli sista biten ned mot vägen ganska jobbig med små backar upp och ned..
....
Övre Vistasdalen är nog en av de vackraste dalarna i vår fjällvärld, speciellt om man går den från Alesjaurehållet.

Skall själv gå upp från Nikka nu på måndag den 7 juli, med båttransport så långt det går. Skall upp och ta hand om Nallostugan i 2 mån...
 

avslutad210712

Gäst
Övre delen gick jag 2003 när jag gjorde comeback på friluftsscenen så tanken är att i alla fall gå den delen ner från Alesjaure. Sen är jag lite tveksam fortfarande till nedre så det kan hända att det bär av över Mårmapasset som vi struntade i att gå från andra hållet ifjol eftersom det regnade och regnade och regnade.

Verkar som att vi trots allt tar bussen upp mot Katterjåkk och går neråt därifrån så vi lär väl dyka upp vid Vistasstugan medans du är stugvärd där.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MadeleineN Tjeuralako eller nedre Vistasdalen, eller... Fjällvandring 6
Apelsinjos Vistasdalen - gå i vilken riktning? Fjällvandring 17
Enpilgrim Fiske Vistasdalen Fjällvandring 2
nicko_ Höga vägen Vistasdalen? Fjällvandring 2
elinalicia Vistasdalen Fjällvandring 11
nicko_ Myggläget i Unna Allakas, Alesjaure och Vistasdalen Fjällvandring 3
Michael Jönsson Höstvandring Vistasdalen-Nallo-Keb. Hjälpande hand önskas! Fjällvandring 22
barkskog Nikkaluokta > Vistasdalen > Mårmas > Lapporten > Abisko Fjällvandring 2
Fjällvinden Vistasdalen Fjällvandring 13
Cherokee Vistasdalen Fjällvandring 11
BASKAGGE Vistasdalen Fjällvandring 4
Jönsson72 Unna Räita från Vistasdalen Fjällvandring 10
millimeter Kvinna återfunnen i Vistasdalen Fjällvandring 4
MaDe Vistasdalen Fjällvandring 11
europa12 Abisko-Vistasdalen-Nikkaluokta Fjällvandring 6
petch5 Vätan Vistasdalen-Alesjaure?Kängor el stövlar? Fjällvandring 3
Martin Fjäderlätt Kan man gena från Vistasdalen upp till Mårma? Fjällvandring 23
toves Båt i Vistasdalen? Fjällvandring 4
Bandersson Nu finns Sjielmágårttje i nedre Njoatsovágge på Topografiska kartan Fjällvandring 2
Bandersson Vada nedre kåtokjåkkå Fjällvandring 1
Feorie Artfjället, start i södra delen Rönäs Fjällvandring 5
Elin75 Kortare turer runt nordligaste delen av Kungsleden? Fjällvandring 4
cfn Avstickare från padjelantaleden norra delen Fjällvandring 1
sarabackeus Norra eller södra delen av Padjelantaleden? Fjällvandring 12
fjällfare Turtips efterlyses:Unna Reidavagi/östra delen- svårt?? Fjällvandring 10
Nyman Norra delen av torneträsk-treriksröset Fjällvandring 8

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...