Vistasdalen nedre delen

vacker vandring....

blir det, bara vädret är fint så man ser någonting... Jag skall vara värd i Nallostugan...
Har inte gått över Mårma men när jag var stugvärd i Vistasstugan för några år sedan kom det en del vandrare från det hållet. De klagade på sten!, men det ingår ju liksom i konceptet.
 

avslutad210712

Gäst
Har gått över Mårmapasset från andra sidan 2005 och visst är det en hel del sten. Hade klarblå himmel så utsikten var helt otrolig.
 
....
Övre Vistasdalen är nog en av de vackraste dalarna i vår fjällvärld, speciellt om man går den från Alesjaurehållet.

Skall själv gå upp från Nikka nu på måndag den 7 juli, med båttransport så långt det går. Skall upp och ta hand om Nallostugan i 2 mån...

Menar du med "övre vistasdalen" ordinarie led via samevistet ner till vistasstugan? Antar det, och blir lite nyfiken då jag bara gått unna vistasvaggi från Alesjaure. Otroligt fint stora delar, men rätt snårigt ner mot vistas.

Blir ju lite nyfiken när du skriver "övre vistasdalen är nog en av de vackraste Dalarna i denna fjällvärld" :)

Nåja, vi kanske möts. Ska gå mot Sälka via Nallo om några dagar, och då antingen via unna vistas el vistasvaggi. Startar i Nikkaloukta i övermorgon,... om nu inte bilfärden från Piteå i morgon går snabbare än beräknat.
 

avslutad210712

Gäst
Menar du med "övre vistasdalen" ordinarie led via samevistet ner till vistasstugan? Antar det, och blir lite nyfiken då jag bara gått unna vistasvaggi från Alesjaure. Otroligt fint stora delar, men rätt snårigt ner mot vistas.

Blir ju lite nyfiken när du skriver "övre vistasdalen är nog en av de vackraste Dalarna i denna fjällvärld" :)

Nåja, vi kanske möts. Ska gå mot Sälka via Nallo om några dagar, och då antingen via unna vistas el vistasvaggi. Startar i Nikkaloukta i övermorgon,... om nu inte bilfärden från Piteå i morgon går snabbare än beräknat.

Anledningen till att övre delen av Vistasdalen (Alesjaure ner till Vistasstugan) är så vacker är att den har en rätt trång dalbotten med en av de största nivåskillnaderna i fjällen mellan dalbotten och bergen runt omkring.

Och om man tycker att den delen är vacker på sommaren så är den minst en klass mäktigare på vintern. Men en trång dalbotten gör att om det går en lavin så rinner den låååååångt ut på dalbotten. Har själv sett hur långt ut en liten lavin når och visst fick man sig en tankeställare när man såg mängden fjällbjörkar i snön långt ut på botten.
 

avslutad210712

Gäst
blir det, bara vädret är fint så man ser någonting... Jag skall vara värd i Nallostugan...
Har inte gått över Mårma men när jag var stugvärd i Vistasstugan för några år sedan kom det en del vandrare från det hållet. De klagade på sten!, men det ingår ju liksom i konceptet.

Om någon skall gå över Mårmapasset från Vistashållet så tipsa dem att hålla långt ut mot öster under uppgången eftersom det finns landtungor att kryssa mellan där. Leden går där det bara är sten, sten, sten och ännu mer sten.
 

avslutad210712

Gäst
Menar du med "övre vistasdalen" ordinarie led via samevistet ner till vistasstugan? Antar det, och blir lite nyfiken då jag bara gått unna vistasvaggi från Alesjaure. Otroligt fint stora delar, men rätt snårigt ner mot vistas.

Blir ju lite nyfiken när du skriver "övre vistasdalen är nog en av de vackraste Dalarna i denna fjällvärld" :)

Nåja, vi kanske möts. Ska gå mot Sälka via Nallo om några dagar, och då antingen via unna vistas el vistasvaggi. Startar i Nikkaloukta i övermorgon,... om nu inte bilfärden från Piteå i morgon går snabbare än beräknat.

Funderar på att gå Unna Vistasvagge och funderar lite på hur besvärligt det är vid södra delen av sjön? Har för mig att det skall vara rätt stenigt och bökigt där. Eftersom jag/vi bara har spikat Katterjåkk-Alesjaure-Vistasdalen så kan vi eventuellt gå ner ena Vistasdalen och upp tillbaka den andra. En klar fördel med att bo i Norrbotten och åka buss/tåg är att man aldrig behöver boka hemresan så man kan lägga om vandringen hej vilt. Vilket jag ofta gör.
 
Hm, ja vi får ta oss en funderare när vi kommer till Alesjaure. Hade först tänkt visa min fru unna vistas då jag endast gått solo där. Övre vistas har ingen av oss gått.

Kanske stannar vi en dag i Alesjaure och tar en dagstur till unna vistas istället.

Nedre vistas har jag gått ett antal gånger fast bara nerifrån. Något år saknades det broar på två ställen så det blev lite knixigt. Båtskjutsen förenklar inte bara, den är väldigt fin också.
 
Funderar på att gå Unna Vistasvagge och funderar lite på hur besvärligt det är vid södra delen av sjön? Har för mig att det skall vara rätt stenigt och bökigt där.

Jag minns det som att dalen som helhet förvisso var stenig men varken lättare eller svårare än något annat i krokarna. Däremot är det ett väldigt bökigt skråande i videsnår när man kommer ut i Vistas om man går vidare mot mynningen av Stuor Räitavagge eller bron mot Vistasstugan. Det är dock en otroligt vacker dalgång som jag mer än gärna återvänder till och då avser tälta i på de finfina gräsplättarna (jo de finns faktiskt) någonstans i den "övre" halvan.

En spännande och lite nervös bonus var att få uppleva ett stenras mitt inne i dalen. Vi såg det aldrig men hörde det ovanför oss och det ekade väldigt länge efteråt.
 
Funderar på att gå Unna Vistasvagge och funderar lite på hur besvärligt det är vid södra delen av sjön? Har för mig att det skall vara rätt stenigt och bökigt där. Eftersom jag/vi bara har spikat Katterjåkk-Alesjaure-Vistasdalen så kan vi eventuellt gå ner ena Vistasdalen och upp tillbaka den andra. En klar fördel med att bo i Norrbotten och åka buss/tåg är att man aldrig behöver boka hemresan så man kan lägga om vandringen hej vilt. Vilket jag ofta gör.

Jag upplevde inte unna vistasvaggi som svår (fr Alesjaure ) förrän jag kommit förbi sjön och efter ängarna. Sen var det en av jokkarna från glaciärerna som var lite kniviga, samt rätt snårigt neråt vistas.

Uppe vid sjön gick jag på skrå på ett stort snöfält och där hade jag nog lite tur med vädret eftersom solen gjort det möjligt att sparka fotfäste i snön. Hade det varit lite hårdare så hade det krävts stegjärn eller en omväg över. Tappade man fotfästet där och inte fick stopp så hade det varit rutschkana ner i sjön...
 
Vistasvaggi

jag menar den ordinarie stigen/leden som hela tiden går i Visasvaggi, startar i princip vid samevistet i Alesjaure.
När man kommer upp på vattendelaren uppe vid bron och ser hela övre delen av Vistasdalen blir man nästan tårögd.. Tyckte inte det var några som helst problem att gå den leden
 
Instämmer helt i de omdömen som getts åt övre Visttasvággi. Men Unna Visttasvággi är också mäktig att gå genom. Den ÄR stenig en dryg kilometer längs sjöstranden, men det går att passera här, även på våta stenar om man tar det väldigt lugnt. Några snöfält fanns inte kvar (aug 2013).
Och när man passerat sjön och kommit ner på 950-metersnivån så befinner man sig i en stor "gryta" omgiven av 600 - 1000m höga bergväggar, där känner man sig väldigt liten. Fina tältmöjligheter finns precis nedanför krönet.
Härifrån fortsatte jag ut i stora dalen men gick ej ner till den lägre snåriga delen, utan höll mig högt upp i sluttningen ovanför björkskog och videsnår. Flera steniga jokkar fanns att passera men det gick bra utan problem.
Till den ursprungliga frågan om nedre Visttasvággi :
Mer än halva sträckan är nog skogklädd men den är sällan så tät att man förlorar fjällkänslan. Sträckan är värd att gå, men kanske bäst när höstfärgerna börjat komma och myggen har försvunnit, så var det i slutet av augusti ifjol.
/Hans
 

Bilagor

  • utsid01.jpg
    utsid01.jpg
    183 KB · Visningar: 498
  • utsid04.jpg
    utsid04.jpg
    202.6 KB · Visningar: 489
  • utsid05.jpg
    utsid05.jpg
    198.3 KB · Visningar: 392
  • utsid06.jpg
    utsid06.jpg
    194.4 KB · Visningar: 387
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MadeleineN Tjeuralako eller nedre Vistasdalen, eller... Fjällvandring 6
Apelsinjos Vistasdalen - gå i vilken riktning? Fjällvandring 17
Enpilgrim Fiske Vistasdalen Fjällvandring 2
nicko_ Höga vägen Vistasdalen? Fjällvandring 2
elinalicia Vistasdalen Fjällvandring 11
nicko_ Myggläget i Unna Allakas, Alesjaure och Vistasdalen Fjällvandring 3
Michael Jönsson Höstvandring Vistasdalen-Nallo-Keb. Hjälpande hand önskas! Fjällvandring 22
barkskog Nikkaluokta > Vistasdalen > Mårmas > Lapporten > Abisko Fjällvandring 2
Fjällvinden Vistasdalen Fjällvandring 13
Cherokee Vistasdalen Fjällvandring 11
BASKAGGE Vistasdalen Fjällvandring 4
Jönsson72 Unna Räita från Vistasdalen Fjällvandring 10
millimeter Kvinna återfunnen i Vistasdalen Fjällvandring 4
MaDe Vistasdalen Fjällvandring 11
europa12 Abisko-Vistasdalen-Nikkaluokta Fjällvandring 6
petch5 Vätan Vistasdalen-Alesjaure?Kängor el stövlar? Fjällvandring 3
Martin Fjäderlätt Kan man gena från Vistasdalen upp till Mårma? Fjällvandring 23
toves Båt i Vistasdalen? Fjällvandring 4
Bandersson Nu finns Sjielmágårttje i nedre Njoatsovágge på Topografiska kartan Fjällvandring 2
Bandersson Vada nedre kåtokjåkkå Fjällvandring 1
Feorie Artfjället, start i södra delen Rönäs Fjällvandring 5
Elin75 Kortare turer runt nordligaste delen av Kungsleden? Fjällvandring 4
cfn Avstickare från padjelantaleden norra delen Fjällvandring 1
sarabackeus Norra eller södra delen av Padjelantaleden? Fjällvandring 12
fjällfare Turtips efterlyses:Unna Reidavagi/östra delen- svårt?? Fjällvandring 10
Nyman Norra delen av torneträsk-treriksröset Fjällvandring 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.