Vintern närmar sig, någon som ska ut på tur ?

Är det någon som skall ut på någon tur ? Lång som kort, dela gärna med er. Var startar ni och avslutar, samt tält eller stuga, hur länge mm.
Själv funderar jag på en ensam tvåveckors tur med pulka och tält genom sarek (Ritsem till kvikkjokk). Det blir av någon gång feb/mars. Mycket beror på när bussarna börjar gå. Men har inte riktigt bestämt mig än.
Och vem vet, det kanske dyker upp något mer intressant i tråden.

En tur jag funderar på är att starta i norra änden av Muddus, sedan över till Ultevis och antingen Kungsleden till Saltoluokta eller via Rapadalen beroende på hur väl tidplanen håller. Lutar åt mars/april i så fall.

Jag skall vara ute 2½ - 3 v. i mars. Startar i Gällivare. Jag tänker utforska Stubba naturreservat och Lina fjällurskogsreservat. Kommer att gå med snöskor. De flesta nätter sover jag i tält, men där det finns öppna raststugor kommer jag att sova inne.

Jag skall vara ute 2½ - 3 v. i mars. Startar i Gällivare. Jag tänker utforska Stubba naturreservat och Lina fjällurskogsreservat. Kommer att gå med snöskor. De flesta nätter sover jag i tält, men där det finns öppna raststugor kommer jag att sova inne.

har du hittat någon bra information om var man hittar raststugor i dom områdena?

Grövelsjön?

Hur tidigt kan man åka upp till Grövelsjön?
Är väldigt sugen på att åka upp efter jobbet på en fredag för en kort helgtur.

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.
Jo såklart det beror på hur vädret ter sig.

Tänkte mest om det brukar handla om i slutet av november, mitten av december, slutet av december osv.

Om någon hade någon erfarenhet kring hur det brukar se ut.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips