Vintern närmar sig, någon som ska ut på tur ?

Är det någon som skall ut på någon tur ? Lång som kort, dela gärna med er. Var startar ni och avslutar, samt tält eller stuga, hur länge mm.
Själv funderar jag på en ensam tvåveckors tur med pulka och tält genom sarek (Ritsem till kvikkjokk). Det blir av någon gång feb/mars. Mycket beror på när bussarna börjar gå. Men har inte riktigt bestämt mig än.
Och vem vet, det kanske dyker upp något mer intressant i tråden.

En tur jag funderar på är att starta i norra änden av Muddus, sedan över till Ultevis och antingen Kungsleden till Saltoluokta eller via Rapadalen beroende på hur väl tidplanen håller. Lutar åt mars/april i så fall.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.

Månadens fråga: Vandring i Sarek – varifrån utgår du helst?

Har du vandrat i Sveriges största högfjällsområde? Då vill vi veta: vilken plats tycker du är bäst att utgå från?
Jag skall vara ute 2½ - 3 v. i mars. Startar i Gällivare. Jag tänker utforska Stubba naturreservat och Lina fjällurskogsreservat. Kommer att gå med snöskor. De flesta nätter sover jag i tält, men där det finns öppna raststugor kommer jag att sova inne.

Jag skall vara ute 2½ - 3 v. i mars. Startar i Gällivare. Jag tänker utforska Stubba naturreservat och Lina fjällurskogsreservat. Kommer att gå med snöskor. De flesta nätter sover jag i tält, men där det finns öppna raststugor kommer jag att sova inne.

har du hittat någon bra information om var man hittar raststugor i dom områdena?

Grövelsjön?

Hur tidigt kan man åka upp till Grövelsjön?
Är väldigt sugen på att åka upp efter jobbet på en fredag för en kort helgtur.

Jo såklart det beror på hur vädret ter sig.

Tänkte mest om det brukar handla om i slutet av november, mitten av december, slutet av december osv.

Om någon hade någon erfarenhet kring hur det brukar se ut.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips