Jag vill dela med mig av min upplevelse

Grötreceptet

Vad är det för gräddpulver på påse du använder?

Bilagor

• 15925363-C438-4205-A35E-88A52FEFF511.jpg
    15925363-C438-4205-A35E-88A52FEFF511.jpg
    78.5 KB · Visningar: 643
Många pannlampor har värdelösa kablar till batterikassetten
och i kyla märks det av direkt - även vid normalt bruk.
Dessa har hårda plasthöljen och har få kardeller - ledare.
Dom bryts av mer eller mindre vid extrem kyla.

Man skall byta ut dom till silikonisolerade dito med massa kardeller.
Labbkabel för mätintrument - dessa är extremt smidiga och tar ingen stryk av extrem kyla - dom är väldigt följsamma.

Man kan be nån som håller på med elektronik fixa det , på många pannlampor kan man göra det utan väldigt mycket jobb.

Kan ni byta själva så tror jag Kjell och Co har dessa kablar annars Elfa-Distrelec t.ex men antagligen även Conrad

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Ja t.o.m en toppbrännare går att köra med sommargaser i -30 men det är lite jobb att ha tuben varm.Man får ha 2 st 230g och ha en under jackan helæ tiden tiden iaf så den är redo för matlagning.I sovsäcken under natten.Vid längre snösmältning kan man ha gastuben i ett grunt kärl som står på nått isolerande och dutta i lite varmt vatten.

Sedan finns spindelköket Vega som går att vätskemata med gas.Med Primus vintergas tub som bara vätskmatas är det inga problem.Propanet i tuben ligger i topp på den upponervända och gasar ju ända till -40.Dock kan det inte lämna tuben men trycker ned butan och isobutan till brännaren.Dock får man aldrig köra upprätt för då rycker drivgasen.

Det köket ger faktiskt möjlighet att bara köra gas fast det är en vintertid.

Det går att hålla ett vanligt 2-3 manna vid +25 fast det är -30.
Hyfsad skillnad mellan golv och topp dock...men med värmen så
har man plötsligt fältsjukhus,verkstad eller mysig miljö för kortspel och sängfösare

En fri brinnande låga utan kokkärl gör att man måste inte ha botten och topp ventilation mycket öppet då gaser som bildas inte är så farliga i nivåerna.Typ några centimeters cirkel i topp och normalt drag genom duken i botten.Öppna dock upp genast lite med kokkärl på.

Tackar verkligen för tipsen. Ska absolut titta närmare på det.

Tack för en kanonfilm! och kreativa lösningar. Jag blev extra nyfiken på några saker:

Tycker du att bivy-säcken tillför så mycket när du sover inne i tältet eller använder du den lika mycket som en packpåse för sovsystemet?

Vad är det du menar att du använder som underlägg till köket, en glasfiber skiva med några lager epoxy?

(och musik är bra,. fast kanske inte när du pratar samtidigt)

Bivysäcken är i första hand med som nödlösning om det varken går att slå upp tält eller gräva bivack, en liggrop med vindmur går ju i stort sätt alltid att göra. Jag har den istället för vindsäck.

Sedan är det väldigt smidigt, i den ligger ju sovsäck + uppblåsbart liggunderlag samt vattentät innersäck och pumpbagen. Liggunderlaget tömmer jag när jag river läger, men lätt att fylla på med luft med Expeds pumpbag). Det är så smidigt att bara spänna fast paketet på pulkan, sedan bara slänga in i tältet eller rakt ner i snön om jag vill sova under bar himmel, jag behöver aldrig vara orolig att sovsäcken blir blöt. Och det blir även ett extra skydd för liggunderlaget för punkteringar.

Sedan skyddar den ju även inne i tältet mot fukt utifrån, kondens mm. Men ser det mer som en bonus.

Skivan till köket är glasfiberväv epoxi. Alltså en tunn glasfiberväv skiva belagd med epoxi från fabrik. Den blev över från jobbet men vet inte var de går att få tag i.

Musiken håller jag helt med om att det kan bli lite störande.

Många pannlampor har värdelösa kablar till batterikassetten
och i kyla märks det av direkt - även vid normalt bruk.
Dessa har hårda plasthöljen och har få kardeller - ledare.
Dom bryts av mer eller mindre vid extrem kyla.

Man skall byta ut dom till silikonisolerade dito med massa kardeller.
Labbkabel för mätintrument - dessa är extremt smidiga och tar ingen stryk av extrem kyla - dom är väldigt följsamma.

Man kan be nån som håller på med elektronik fixa det , på många pannlampor kan man göra det utan väldigt mycket jobb.

Kan ni byta själva så tror jag Kjell och Co har dessa kablar annars Elfa-Distrelec t.ex men antagligen även Conrad

Riktigt bra tips då jag annars är väldigt nöjd med pannlampan

En sak som jag funderat på sedan länge är just kopplingen mellan sko och skidan. Oavsätt system är det ju en sorts "single point of failure" - på skidsidan må det ibland gå att fixa, men knappast på skosidan när det går sönder. Reservsko för just det fallet bär man nog knappast med sig? Hur gör experterna?

Taffi

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips