Vinterkängor, hur mycket större i storleken ska man ha?

Hur mycket är det värt att kunna få prova sig fram till en passande känga?
Hur mycket är det värt att att det finns en fysisk affär i rimlig geografisk närhet?
Hur värderar du/jag/vi en möjlig kunnig service av personal?
Jag betalar några hundralappar för ovanstående men jag har också provat och gått hem till datorn för att beställa MEN då har det varit pga klen och ovillig insats från butiken att bidra med ett mervärde.

För att återgå till "on topic" så har jag haft flera Meidl-kängor som suttit mycket bra men då utan tjockare extrasockor. Ytterligare en storlek upp har varit för mycket på längden (med konstiga böjveck som resultat) när bredden blivit bra i ytterligare sockor.
Det är alltid svårt att veta passform utan noga provning, i alla fall för mig med fötter lite åt Kalle Anka-modellen.

Håller helt med dig i sak. Vill man ha servicen och kompetensen kvar får man betala för den.
 
jag beställde ett par Lundhags Bjerg på nätet, Och de är väl inga vinterkängor, men de funkar även bra på vintern med sockor i. Då beställde jag utifrån min storlek och de passade perfekt. Jag kanske hade maxflyt att allt stämde utan att ha provat först.
 
En annan tänke mht vinterbruk är att dessa kängor (ex Meindls kategori B/C) har ganska hård sula för att tåla hårt slitage i stenig terräng, vilket innebär att de kan bli hårda och hala i vinterförhållanden. Givetvis dämpar mönstret detta, men på hårda isiga platser hjälper inte heller mönstret.
 
Som många redan har skrivit; Att beställa skor över nätet är svårt att få till. Men ibland, med lite tur och skicklighet så kan det bli riktigt bra.

Meindl-skorna som du funderar på ser fina ut. Borde funka för ditt tilltänkta ändamål med råge. Storleksmässigt så ska du välja en storlek som tillåter dig att ha dubbla ullstrumpor och eventuellt tjockare iläggssula (tex Lundhags har tjockare vinterullsulor). Det ska inte klämma åt, men inte heller glappa. Passformen blir såklart viktigare om du ska vandra långa sträckor med tung packning. Men det verkar det inte som att du planerar.

Den här har du säkert sett?! https://www.meindl.se/herr/dovre-extreme-mfs-wide
 
Säkert en jättebra känga för rätt förutsättningar, vinter innebär väldigt olika saker beroende på var i landet vi befinner oss. Däremot som vinterkänga skulle jag välja en annan rymligare som är anpassad för dubbla tjocka strumpor/sockar, t.ex. Lundhags.
Helt klart är det olika förutsättningar beroende var man bor i landet. Jag har inte samma behov av vinterprylar nu när jag bor i Värmland än när jag bodde i Umeå.
 
Om planen är att inte vandra så mycket och en varm sko är det viktigaste så, har Sorel helt ok vinterkängor. Rätt mycket billigare än ett par Meindl, dessutom.
 
Jag har två par Meindl Dovre Extreme. Ett i storlek 45 (som är mest "rätt" för mig), och ett par i storlek 46. När jag gått ett tag med de större kängorna gick de ut en del, och blev lite stora. Istället för att hålla på med en massa tjocka sockar valde jag att köpa ett par till i mindre storlek.

Även som en storlek för stor med plats för en del extra sockor blir Meindl Dovre Extreme inte speciellt varma. Jag använder dem i princip inte alls som vinterkängor. Så länge jag rör mig fungerar bägge ner till ett antal minusgrader.

Sitter jag still fryser jag i bägge så fort det blir bara någon minus.

Jag tycker inte att Meindl Dovre fungerar som vinterkängor. Inte i alla fall för vad jag menar med vinterkängor, dvs någorlunda varma. Jag har ett par Kamik Oslo som vinterkängor. De är i och för sig riktigt dåliga att vandra i...
 
Det allra viktigaste att tänka pà när det gäller att köpa skodon för kalla klimat är att de är tillräckligt rymliga, dvs att de inte klämmer ât nâgonstans, dà detta hindrar normal blodtillförsel. Man bör kunna vicka pà târna utan problem, även när man använder den typ av tjocka strumpor man tänkt ha pà sig när det är som kallast. Det är därför extra viktigt att prova olika alternativ innan man köper, och att inte stirra sig blind pà särskilda märken eller modeller. En vinterkänga av märket X eller Y, huir bra de än är i allmänhet, blir automatiskt värdelös om den inte är rymlig nog för att tillàta normal blodtillförsel till just din fot och dina târ.
 
Jeg tänkte investera i ett par Meindl Dovre Extreme MFS Wide enbart för vinterbruk. Går korta promenader på cirka 10 km, men sitter gärna runt elden och någon natt per månad sover jag även ute i hammock året om.

Jag har läst att man ska beställa vinterkängor i några nummer större än man egentligen använder, för att ge plats åt tjocka strumpor och luft.

Hur mycket större skulle ni rekommendera?
Dessa är rymliga i lästen och för egen del har jag 1 strl större än vad Meindls storlekstabell säger. Då kan jag ha ett par tjocka sockar utan att fötterna kläms åt och vicka på tårna.

Men, jag tycker inte att de är lämpliga alls som vinterkängor. Pga membranet så ventilerar de dåligt och fodret blir fuktigt och kallt. Sulorna är också hårda och därför hala.

Mina favoritskodon för kyla och vandring är istället Nokiastövlar med urtagbara filtladdar. Finns också med fast yllefoder vilket funkar bra på kortare turer. Varma och ger bättre grepp på hala och isiga underlag. Billigare också.

//J
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
statemachine Impregnera (inte så) vattentäta vinterkängor. Kläder 2
Viljan82 Vinterkängor Kläder 47
Franss0n Bekväma vinterkängor Kläder 22
Kanii Vinterkängor Kläder 27
mutuldus Snabb Hjälp! Val av vinterkängor/stövlar! Kläder 21
Matilda3 hitta vinterkängor Kläder 10
ellavarg Tips på bra vinterkängor Kläder 7
Markus.M Vinterkängor! Kläder 12
Smogz Hur mycket andas olika tyger Kläder 10
Jackiie Hur mycket skötsel krävs - t.ex. Lundhags/Meindl? Kläder 8
snowdog North face regnkläder- hur mycket vatten tål dessa? Kläder 23
erik555 Hur mycket kläder? Kläder 8
vega2k Kläd val för oss som svettas mycket? Kläder 11
selektah Kängor med mycket stelt skaft Kläder 7
MSLink En jacka för den som svettas mycket i ryggen? Kläder 9
mipert Det är ju toppen att det regnar mycket, äntligen kan jag testa min utrustning i regn! Kläder 3
grodanbolle Gore-Tex & HellyTech innehåller mycket gifter! Kläder 24
pejo Hur mycket krymper Lundhags ? Kläder 3
EvaR Kängor för mycket kalla fötter Kläder 21
Martin Gidlund Hur mycket dun? Kläder 16
thomas.gbg Hur mycket bränsle? Kläder 5
mattiasland Fryser mycket, behöver en dunjacka. Kläder 14
kal nån med stor erfarenhet av mycket sträng kyla!! Kläder 5
friluftsbruden Vinterskor 1 eller 2 storlekar större? Kläder 11
Mr. O Friluftsbyxor större storlekar Kläder 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.