Vinterkängor, hur mycket större i storleken ska man ha?

Finns ju kängor med inv ullfoder.
Finns även tovade uttagbara innerskor på vissa märken annars köp flera storlekar och prova på kvällen när fötter ´svällt´ och ta på en tunn ull strumpa och sedan 1 el 2 tjockare jag har haft HH och de håller länge som yttre i skalkängor och tål nötning mot sömmar och tex hälförstärkningar och torkar fortare än ylle men ej lika varma.
Jag hade ett par kängor som jag tyckte var perfekta men beställde 1/2 storlek större och gav lite marginal för att foten rör sig vid gång och tår ej stöter i kängor.
Svårare att välja storlek på skalkängor med cellgummifot än fodrade men de moutineringskängor jag nämnde är så hårda nya i tån så du känner ej med fingrar var tårna är ifh till kängan men jag sparkar fram foten mot golvet och få ska ej tån gå mot kängan.
Provade ett par ´storskor´men för varma för mig och i princip omöjliga att gå med och end ok till stegjärn.
 
Skostorlek kan man själv mäta med rätt strump och sock kombination påtagen Ställ dig på ett A4 eller A3 papper som du tejpat fast på golvet mot en golvlist med kortsidan. Ställ foten på pappret med hälen mot golvlisten. Rita av den påklädda största foten runt om med en lodrät blyertspenna. Mät totala fotlängden, drag ett streck mellan hälens max och framför stortån, i mm. Läs av och gör ett streck över fotens största bredd, notera i mm. Med skräddarmåttband mät omkretsen hälen- vristen skriv i mm över vristen på avbildningen, Med dessa tre mått kan en riktig skomakare ta fram en fotmodell som en välpassande sko, känga kan byggas upp runtom. Inte enklast, inte billigast men garanterat välpassande.
Kvällsfoten kan vara 3/4 skostorlek större än morgonfoten, det kan du reglera med olika tjocka sockor.

go tur
 
Senast ändrad:
Skulle du inte rekommendera Meindl Dovre Extreme MFS Wide?
Nix, ser inte anledningen till att ha membran i kängor för vinterbruk, du samlar på fukt i fodret som kyler. Fryspunkten hamnar på insidan av membranet. Köp ett par kängor för vinterbruk som är anpassade till att ha både tjocka strumpor och tjocka sockor med bibehållet utrymme för att kunna röra på tårna. För info har jag normalt strl 43, köper Lundhangskängor i strl 44 och för vinterbruk har jag 47. Mina vinterkängor har också löstagbart foder så att jag kan byta dessa när de blir fuktiga på samma sätt som tjocksockarna.
 
En annan tänke mht vinterbruk är att dessa kängor (ex Meindls kategori B/C) har ganska hård sula för att tåla hårt slitage i stenig terräng, vilket innebär att de kan bli hårda och hala i vinterförhållanden. Givetvis dämpar mönstret detta, men på hårda isiga platser hjälper inte heller mönstret.
Precis! Ska man ha en känga för vinterbruk så ska man naturligtvis köpa en vinterkänga! Då får man (förhoppningsvis) både bra fäste på snö/is och varma kängor. Det kan vara STOR skillnad i "halkighet", vilket man kanske inte riktigt inser förrän man provat bra vinterskor/-kängor.
 
Mina vinterkängor är Meindl Gastein.
Yllefodret tar en skostorlek.
Mina fötter är stl 42 så storlek 45 fungerar perfekt för mig
då jag får plats med liner sock och tjocka ullstrupor.
Den stora storleken gör att det blir lite luft över i kängorna (värme)
när jag har tjocka sockar i.
Snörningen på kängorna gör att hälen skickas bak i kängorna så
det blir luft fram.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
statemachine Impregnera (inte så) vattentäta vinterkängor. Kläder 2
Viljan82 Vinterkängor Kläder 47
Franss0n Bekväma vinterkängor Kläder 22
Kanii Vinterkängor Kläder 27
mutuldus Snabb Hjälp! Val av vinterkängor/stövlar! Kläder 21
Matilda3 hitta vinterkängor Kläder 10
ellavarg Tips på bra vinterkängor Kläder 7
Markus.M Vinterkängor! Kläder 12
Smogz Hur mycket andas olika tyger Kläder 10
Jackiie Hur mycket skötsel krävs - t.ex. Lundhags/Meindl? Kläder 8
snowdog North face regnkläder- hur mycket vatten tål dessa? Kläder 23
erik555 Hur mycket kläder? Kläder 8
vega2k Kläd val för oss som svettas mycket? Kläder 11
selektah Kängor med mycket stelt skaft Kläder 7
MSLink En jacka för den som svettas mycket i ryggen? Kläder 9
mipert Det är ju toppen att det regnar mycket, äntligen kan jag testa min utrustning i regn! Kläder 3
grodanbolle Gore-Tex & HellyTech innehåller mycket gifter! Kläder 24
pejo Hur mycket krymper Lundhags ? Kläder 3
EvaR Kängor för mycket kalla fötter Kläder 21
Martin Gidlund Hur mycket dun? Kläder 16
thomas.gbg Hur mycket bränsle? Kläder 5
mattiasland Fryser mycket, behöver en dunjacka. Kläder 14
kal nån med stor erfarenhet av mycket sträng kyla!! Kläder 5
friluftsbruden Vinterskor 1 eller 2 storlekar större? Kläder 11
Mr. O Friluftsbyxor större storlekar Kläder 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.