• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Vindkraft - en ruggig miljöförstöring.

I dag när det är fåtal minus i Södra Sverige är det redan högsta Energipriset på 5 år Stäng av några Fler Ringhals verk och Oskarshamn verken och vi får akut Effektbrist i hela södra Sverige stora delar av året.
Men vi uppfyller våra Politikers överenskommelser med övriga Europa med andra temperaturer och har turism som näring och ej Industrier till skillnad mot Norden om minskade utsläpp.
Politiker vill ej själva ha vindkraft i havet utanför sina sommarstugor.
Passa på att vistas i Naturen innan alla nya vindkraftverks parker växer upp i stora delar av Sverige de vi har nu är bara en bråkdel av vad som planeras,och när snart kommuners och försvarets rätt att överklaga försvinner börjar det byggas för fullt.
 
Under en längre period, just nu och några veckor framåt avspeglas vindkraftens baksidor. I ett läge vi behöver el så står mer än 1 av 10 vindkraftverk stilla (de producerar bara 3,4% av totalen) för att det blåser så lite - vilket är normalt när det är kallt.

Konsekvensen blir att vi långt i från är självförsörjande på el utan får importera betydande mängder el av fossil och kolkraft från t.ex. både Danmark och Polen. Ser vi i vårt närområde så importeras också betydande mängder "ful-el" från Ryssland, Nederländerna, och Vitryssland.

Svaret om vår beredskap är god (trots att även "ful" reserven i Karlshamn är inkopplad) så ingår även el i gruppen, livsmedel, sjukvård, försvar osv.

Priset skjuter dessutom i höjden och ligger på nivåer som är orimliga för många familjer med ansträngd ekonomi liksom företag som i nuläget har det tufft ändå.

Att bygga mängder med nya vindkraftverk och förstöra ännu mer natur känns sisådär med tanke på att redan den betydande mängd som finns - STÅR STILL - så byggs det fler är det ändå bara är 1 av 10 som bidrar med el m.a.o. 9 av 10 är STATYER i form av industriområden byggda på orörd naturmark.

Samtidigt som vi tog ett populistiskt politiskt beslut om att skeppa allt kylvatten från våra kärnkraftverk rätt ut i havet - de är inte små mängder varmvatten, typ 11 MW vilket motsvarar halva vårt totala el energibehov. Energi som med geovärmeprincipen rätt enkelt kan omvandlas till el, dessutom är platserna anslutna till vårt el-transmissionsnät.
 
Ja, skulle vara intressant att se hur den MP-influerade energipolitiken skull fungera och kosta oss i praktiken om/när större delen av landet fick en -20 eller kallare under lite ihållande tid efter att vi med piska ställt om landets fordon till elbilsflotta och LKAB börjat köra Järnsvamp ?

Fösta staden att vilja bli nedsläckt kan väl räcka upp handen. :)

Vindkraftförespråkare....känn er blåsta. ;)
 
Ved eldning breder ut sig i förtätade städer med dålig luftkvalitet bland andra som cyklar till jobbet eller kör elbil.
Man får sluta med fjärrvärme och gå över till vedpanna när man ej får köra med motorer som ej är miljögodkända enligt senaste bestämmelser i stadskärnor.
Elbussarna står still i uppförsbackarna vid några mm snö.
Vist kan vindkraft vara ett komplement men när man skattat bort kärnkraft och har kört fast i en felinvestering i elöverförings system lika Hallandsåsen i över 10 år som har hindrat elöverföring till södra Sverige och drivit upp elpriser till 5gr tid pris vid 5-10 minus i södra delen av landet.
 
I dagsläget så är kärnkraft det mest miljövänliga. Även om man räknar på hela livscykeln. Dessutom så stänger det av en väldigt liten del av naturen för människor och djur. Av någon anledning så pågår en ideologisk kamp mot kärnkraft och det har dessvärre ingen förankring i vetenskapen. Om man dessutom lyckas utveckla nästa generation trots alla restriktioner, då kommer man att kunna använda det som idag är klassat som avfall.
Ljudet gör sannolikt gör att man inte vill campa och vandra i de områden där man har vindkraftverk. Just nu är även rekommendationen att man inte vistas i dessa områden. Dock har det varit på tal om att helt stänga dessa områden för allmänheten pga olycksriskerna.
 
Jag har inga synpunkter på vindkraftens vara eller inte vara då jag är för dåligt insatt i ämnet.

Men jag känner stor olust inför kärnkraft, både den befintliga och eventuell utbyggnad. Även här kan jag för lite om dagens och framtidens teknik när det gäller kärnkraft. men jag är uppvuxen i norra Gästrikland och blev direkt påverkad av Tjernobyl-olyckan 1986. Dels i form av att vilt, fisk, svamp och bär under en lång hade för höga bequerel-värden för att kunna ätas, men jag har även sett många bekanta gå bort i förtid i cancer. Gemensamt med dem är att de alla var skogsmänniskor som jagade, fiskade och plockade svamp. Jag vet självfallet inte om det beror på Tjernobyl eller inte, men det upplevs som att det efter Tjernobyl har ökat.

Kärnkraft som fungerar är nog en väldigt bra kraftkälla. Följderna av en olycka kan bli katastrofala. Finns det 100% säker kärnkraft idag? Kommer det finnas 100% säker kärnkraft imorgon? Jag vet inte, men bara tanken på att en olycka skulle kunna hända i Sverige gör mig tveksam till kärnkraft.

Nu är mitt inlägg inte vetenskapligt eller faktaunderbyggd så ni behöver inte skjuta mina argument i sank. Detta är enbart en känslomässigt högst personlig reflektion, inget mer. Men baserat på detta så sjunger jag inte kärnkraftens lov så att säga utan hoppas att andra kraftkällor kan användas istället.
 
Nu är mitt inlägg inte vetenskapligt eller faktaunderbyggd så ni behöver inte skjuta mina argument i sank. Detta är enbart en känslomässigt högst personlig reflektion, inget mer. Men baserat på detta så sjunger jag inte kärnkraftens lov så att säga utan hoppas att andra kraftkällor kan användas istället.
Finns väl ingen anledning att raljera över folks oro eller okunskap. Tack och lov har forskningen gått framåt och idag är det näst intill omöjligt att skapa en situation som t ex Chernobyl pga av flera inbyggda kontrollsystem. Dessutom bor vi i en sån del av av världen där vi inte behöver oroa oss för plattektonik, rörelsen mellan kontinentalplattorna som orsakar jordbävningar. Vilket skapade Tsunamin som orsakade olyckan i Fukushima.

Hoppas du tar det här på rätt sätt
 
Även om nu jag som motståndare till industriplatser med vindkraft skulle övertygas om deras förträfflighet (vilket ännu jag inte fått ett övertygande argument för) så kvarstår konstaterandet att det är i högsta grad ett våldförande på naturen som pågår utan större diskussioner just nu.
Om det skulle begränsats till ytterst få men stora rationellt hållna industriområden (parker...) men nu är det rena Klondyke stämningen hos den internationella industrin som tillåts härja i vårt lands natur. Tydligen är ingen plats fredad om man bortser från den del av landet där makthavarna, ekonomiskt och politiskt bor. Många har nämnt Stockholms skärgård och liknande och det ligger mycket i den retoriken.

Det är slående vilken talande tystnad som alla dessa som säger sig värna miljön och vara naturvänner har i denna fråga. Mitt eget uppvaknande efter att konfronterats med dessa ofta malplacerade vindsnurror blev smått chockartad och det räcker med någon enstaka på fel plats så skapar det den disharmoni i synintryck och ljud som dessa ingrepp i naturen innebär. Sedan har vi all den infrastruktur med röjda breda vägar mm som måste till.

Jag skulle föreslå ett moratorium införs till dess det gjorts en tydligare konsekvensanalys och att frågan belyses av andra än den ekonomiskt starka industrilobbyn och deras politiska proselyter som exempelvis när det gäller den ökända planerade etableringen på Ripfjället. Mera kritiska röster måste få plats i media vilket inte är fallet idag.
 
Det är slående vilken talande tystnad som alla dessa som säger sig värna miljön och vara naturvänner har i denna fråga.

Ja det är magiskt, i havet i Gävlebukten norra delar där jag bor samt i Sandviken planeras två industriområden för dessa monument.

I Gävlebukten anses fiskereproduktion ha stor betydelse, så pass att du inte kan muddra utanför ett fönster i Sept-Okt för att fisk främst Sik leker. Att fiska mellan 15 okt till 1 Dec är i princip tokförbjudet förutom från land med spö. Man har t.o.m. gått så långt att det diskuteras hur mycket privat båttrafik stör fisken.
I dess närhet pratas det om att dundra upp 85 st stora som Eiffeltornet, i dagarna har men hejdat sig en gnutta och nu är man nere och kalkylerar på 55 st.
Sedermera ska man dra kraftlinjer, (inte gräva ner) rakt över helt orörd kust där bygglov av en friggebod kan vara helt omöjligt enl länsstyrelsens riktlinjer om strandskydd.

Den ena har påverkan - den andra tycks inte påverka, någonting - hmm.

Lika så utanför Sandviken.
Där bygger Microsoft en hygglig anläggning på 23 000 m3 som kommer att sluka hyggliga mängder el ca 600 MW dvs all vindkraft i Sverige som fanns under natten som var. För att detta med energin ska bli trovärdigt planeras ytterligare ett vinkraftsområde mycket nära bebyggelsen i Sandviken. Kraftförsörjningen kommer att hanteras av Vattenfall vilka planerar en stor transformatoranläggning/ställverk (läs transformatorolja) mycket nära en betydande vattentäkt och kraftlinjer ovan mark. Kylvattnet till anläggningen är rent dricksvatten 10L/s och normalt råder det lite bevattningsförbud, grundvattnet är påverkat av bygget etc... osv. osv.

Microsofts elavtal med vattenfall - jag gissar att förbrukningen är garanterad och priset så lågt de kan bli, elbristens kostnader landar som ett brev på posten hos skattebetalarna.

Vissa påverkar, andra påverkar inte alls....

Å just nu i hela Sverige av 10 vindkraftverk går 1,5 vindkraftverk med 100% 1500 MW , 8,5 vindkraftverk är statyer.

De där sk. miljö och naturvännerna - var är dom....?
 
Senast ändrad:
Ingen ide att fortsätta här och skriva utan kopiera in dessa på forum om vindkraft och ring till politiker som vill driva igenom ny projekt ring till P1 morgon diskussions program.
Kontakta SVT för att göra ett program om hur områden ser ut före och efter en vindpark och kräv redovisning på utsläpp och material åtgång tex på cement som är extremt stor CO2 utsläppskälla åtgår till fundament för torn och luftledningar.
Krav på att tex nya Industri etableringar som tex serverhallar med några 10-tal anställda betalar samma elpriser och skatter som slutkonsumenter.
Krav på att använda trä i fundament torn istf Betong .
 
Nu vill tydligen gruvdriften haka på hypen med eldrivet och dom diseldrivna måste då ersättas med fler lastbilar så trafiken blir tätare med allt vad det innebär för miljön.

Dessutom kommer detta sannolikt att öka elförbrukningen i Norr så dom i söder i framtiden får mindre av vattenkraftselen, är det då vindkraften som fungerar som sämst när den behövs som bäst ska täcka upp för vår ökade elbehov när det via MP-piskan ska köras elbil ?

Så tycker Junosuandoborna om Kaunis Irons nya malmbilar | SVT Nyheter
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...