• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Vindkraft - en ruggig miljöförstöring.

Min uppfattning är att det fortfarande finns en inneboende oro för de risker kärnkraft för med sig men är denna oron befogad? Jag tycker man läser om mer vindkraftolyckor i Sverige än kärnkraft men har inte lyckats hitta någon statistik över detta.
Men kärnkraft oron är väl kanske främst knuten till risken av en större olycka där många skulle drabbas samtidigt, men om jag förstått det korrekt så är sannolikheten för den risken liten och minimal ifall man nyttjar saltvattenanläggningar men detta önskar man ju inte riktigt använda då man inte kan nyttja restavfallet.
Om jag minns rätt vid forskningen runt saltvattenanläggningar från en dokumentär jag såg så nämndes enbart Kina som ett land som försökte gå den vägen efter att USA upptäckte att restavfallet blev värdelöst, men de fick ingen hjälp att utveckla saltvattenanläggningar varför kunskapen föll i glömska.
Sverige själva skapar ju inte atombomber så finns det en marknad på vilken Sverige säljer restavfallet? Frågan kan låta bisarr men då ingen annan energiform idag kan miljömässigt, ekonomiskt och säkerhetsmässigt jämföras med en säker kärnkraft bör det ju finnas något annat bakom, samtidigt har man börjat fasa ut kärnkraften varför marknaden kanske fanns men försvunnit eller så är det någon annan anledning vilket kanske är troligare men ställer frågan vilken?
 
Oljekraftverket i Karlshamn är uppstartat, på grund av att det inte blåser när det är kallt och att man av idiologiska skäl stängt Ringhals 1.

Här ser vi koncekvenserna av en naiv M(p)iljöpolitik.

Källa Textv
 
Uppfattade inga frågor till Nya klimatministern om detta vid presskonferensen verkar vara länge till våren så blir köra Dieselolja för att få el till elbilarna.
 
Oljekraftverket i Karlshamn är uppstartat, på grund av att det inte blåser när det är kallt och att man av idiologiska skäl stängt Ringhals 1.

Här ser vi koncekvenserna av en naiv M(p)iljöpolitik.

Källa Textv

Det kommer väl landets mp-politiker att gilla och slå klackarna i taket!
Det är det dummaste en regering har gjort att stänga ner väl fungerande kärnkraftverk!
Slöseri med resurser!:(
 
Nu vill tydligen gruvdriften haka på hypen med eldrivet och dom diseldrivna måste då ersättas med fler lastbilar så trafiken blir tätare med allt vad det innebär för miljön.

Dessutom kommer detta sannolikt att öka elförbrukningen i Norr så dom i söder i framtiden får mindre av vattenkraftselen, är det då vindkraften som fungerar som sämst när den behövs som bäst ska täcka upp för vår ökade elbehov när det via MP-piskan ska köras elbil ?

Så tycker Junosuandoborna om Kaunis Irons nya malmbilar | SVT Nyheter
Det blir fint det! Ren o fin natur o frisk luft! :cool:
 
Oljekraftverket i Karlshamn är uppstartat, på grund av att det inte blåser när det är kallt och att man av idiologiska skäl stängt Ringhals 1.

Här ser vi koncekvenserna av en naiv M(p)iljöpolitik.

Källa Textv

Nåja. Att man kör olja som reservkraft är varken dumt eller naivt. Allt beror på hur ofta man måste köra reservkraften.

Vindkraft plus en dutt olja någon vecka om året kan mycket väl vara vettigare än kärnkraft.
Vindkraft plus olja i flera månader per år vore däremot rätt mycket sämre.

Om vi är i det vettiga eller korkade spannet behövs lite mer data än ett textTV-inslag för att avgöra.
 
Nåja. Att man kör olja som reservkraft är varken dumt eller naivt. Allt beror på hur ofta man måste köra reservkraften.

Vindkraft plus en dutt olja någon vecka om året kan mycket väl vara vettigare än kärnkraft.
Vindkraft plus olja i flera månader per år vore däremot rätt mycket sämre.

Om vi är i det vettiga eller korkade spannet behövs lite mer data än ett textTV-inslag för att avgöra.

Hade vi liksom Finnarna har gjort långsiktigt underhållit våra kärnkraftverk så hade vi inte behövt starta oljedrivna reservkraftverk för att ha ström nog att ladda våra elbilar i klimatets namn eller importera Tysk kolkraft för den delen.

Svårt att prata bort det korkade i den politiken Miljöpartiet. ;)
 
Ja, å ena sidan har den ene rätt och den andra sidan har den andre rätt. Det var en lärare på 90-talet som sa till oss att det fanns en metafor "Om alla stängde av sina TV apparater helt så att man inte ens kunde sätta på via fjärren när man inte behövde TVn på ett tag, så kunde man stänga av ett helt kärnkraftsverk". Jag tror ju inte han menade bokstavligt utan om alla bytte sina glödlampor och apparater till sparsammare apparater som inte slukar så mycket. Ja då kanske. NU förtiden har de flesta apparater blivit mindre elförbrukare samtidigt sätter alla på sina datorer överallt och mobilnät. Synd att Sverige måste importera el när det blir kallare. Helst skulle man önska att vi kan klara oss så mycket som möjligt själva. Ibland räcker inte det att sätta igång oljegeneratorerna utan det importeras och det har det alltid gjort. Ibland med "smutsig el".
 
Senast ändrad:
Nåja. Att man kör olja som reservkraft är varken dumt eller naivt. Allt beror på hur ofta man måste köra reservkraften.

Vindkraft plus en dutt olja någon vecka om året kan mycket väl vara vettigare än kärnkraft.
Vindkraft plus olja i flera månader per år vore däremot rätt mycket sämre.

Om vi är i det vettiga eller korkade spannet behövs lite mer data än ett textTV-inslag för att avgöra.

Det kallas av en anledning reservkraft, och är därmed sista utposten, inget mer finns att tillgå om något skulle braka i systemet, vi har ett till i malpåse men de är mer för att ta fram om jag inte helt minns fel vid ofred.

Men gränsen är redan innan passerad och mycket oroväckande när var basindustri som Holmen tvingas stänga ner produktion för att priset på el passerat vad som är rimligt (läs el-brist). Trots allt så är det vår basindustri som är grundbulten i Svensk ekonomi (nej det är inte sociala media och poddar).

Och det här är innan alla satsningar på LKAB, Serverhallar, elbilar, el lastbilar osv. och innan man har slaktat fler kärnkraftverk.

Idag gick Centen ut och raljerade med att öka sin gröna omstart från 140 till 200 TWh dvs i runda tal 7,5 MW. Jag trodde jag hade en aning att grönt betyder bra... men att förstöra orörd natur tycks vara Grön politik - och ett bra grönt val - så tycker inte jag.

När jag läser det så brukar man säga att 1 vattenkrafts MW motsvarar 5 Vindkrafts MW i snitt
m.a.o. för att få ut 7,5 MW så krävs det då 7,5x5 MW = 37,5 MW dvs 3,7 ggr fler vindkraftverk än de Sverige har...Wow ytterligare typ 11 tusen vindkraftverk - det finns ca 4000 just nu.
I måndags producerade vindkraften ca 600 MW, den installerade effekten är ca 10000 MW, typ av 18 vindkraftverk så producerade 1st el till 100% och 17st var statyer... Där sprack mina beräkningar på 1 till 5.

men vi vräker dagligen ut kylvatten från kärnkraftverken cirkus 11 MW, men den frågan finns inte på den gröna agendan.
 
Tycker föregående talare summerar den gröna hål-i-huvet-politiken rätt bra.

Tror inte gemene man har tänkt färdigt kring konsekvenserna av vad denna politik kommer att föra med sig, räck upp handen den som först vill ha en vinkraftverspark som förstör hela naturupplevelsen i sitt närområde.
 
Tror inte gemene man har tänkt färdigt kring konsekvenserna av vad denna politik kommer att föra med sig, räck upp handen den som först vill ha en vinkraftverspark som förstör hela naturupplevelsen i sitt närområde.

Bra fråga.
Räck upp handen om du vill ha ha en vindkraftindustri i ditt närområde som förstör naturupplevelse och skapar miljöproblem.
Fast det finns ju de som vill åt ”judaspengarna” . Både bland privata markägare och de som åtrår den sk. byggdepengen. Bygg de där industriplatserna i redan exploaterade områden nära konsumenterna som är i södra Sverige. Om ni nu måste. Jag föredrar ett kärnkraftverk som granne i närheten istället. Ett.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.