• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Vindkraft - en ruggig miljöförstöring.

Nej då ;) - vi har väl idag ca 4500 st och blåser så mycket som idag räcker det om vi bygger ytterligare ca 14 000 st, då täcker man LKAB om de blåser... när vi slutar med fossilkraft (kol, olja) och kärnkraft - då blir de mååånga 🙈

Hur har du tänkt lösa energibehovet om det är vindstilla och snurrorna står stilla?
 
Hur har du tänkt lösa energibehovet om det är vindstilla och snurrorna står stilla?
Antingen lagrar man energi på något sätt eller kompletterar med andra kraftkällor, t ex sol-, vatten- och/eller kärn-.
Eller omfördelar man mellan områden där det blåser och där det inte blåser, men visst skulle det kunna vara vindstilla i större områden....

/Patrik
 
Vi har ganska många här på kusten redan. Det finns en karta någonstans i tråden där man ser utplaceringarna i Sverige. Men visst, vi kan nog få plats med en del till.
 
Vi måste se hela Sverige som en enhet vilket innebär att vindkraftverken i första hand bör placeras ute till havs och i de stora sjöarna eftersom inom 10km från havet och de stora sjöarna bor 80% av av befolkningen. De vinster vi då får är mera nära till förbrukarna, med mindre kraftledningsgator som tar bort mark för att producera skog och mindre effektförluster på nätet eftersom transporten är kortare av el. Vi bör även använda förstörda områden som gamla gruvor, soptippar, sandtag, hamnar, kärnkraftverken kalktäkter och förorenad områden för vindkraftverk. Vi har världens bästa kust för vindkraftverk med en grund kust många öar och att du kan placera de på väst och östkusten i Götaland men även i resten av Sverige. Det är märkligt att de kan säga nej i Skåne, på västkusten i Stockholms län till vindkraftverk. De har vindkraftverk överallt i Norrland numera och de kommer närmare nationalparkerna och finns i närheten av naturreservaten men samma sätt gäller mobilmasterna. I Härjedalen, Medelpad och Lappland har de placerats utanför stora fina naturreservat. Vårt levebröd i framtiden kommer vara naturturismen vilket är ett av huvudskälen till att man besöker Sverige och det ger Sverige mer intäkter än Volvo. Den anledningar till vi inte sett boendet växa och ekonomin växa där är allemansrätten(gratis),folk tar med sig mat från hemlandet(för det är billigare) och det finns många raststugor som är gratis och de utnyttjas flitigt. I vilket annat land är det så möjligen lite så i Finland men inte helt. Vi kommer snart bli så många i de naturreservaten som inte har något störande ljud eller vägar. För svenskarna har börjat vandra mer än någonsin och besökare från alla världens länder besöker numera svensk natur. Vi kommer märka av det när corona släpper och de utländska besökarna kommer tillbaka. Min släkt är från Kiruna(här finns det vindkraftverk) Övertorneå(här finns det vindkraftverk) i Hjo, Tidaholm (nära naturreservat) där jag bott(finns det vindkraftverk)i Lindesberg där jag bodde tidigare planerade bygga vindkraftverk när naturreservat, i (Kopparberg) i där jag bor nu finns det inga, i Falun där jag bodde tidigare planerade de bygga utanför fina naturreservat, i Stockholm(bodde där i 10år) finns det inga vad jag vet varken i havet eller på land och där har jag varit runt mycket. Jag har vandrat, sprungit, fiskat och paddlat jordens runt och från pol till pol i sträcka. Sen 70-talet. I över 250 naturreservat och alla nationalparker utom några få på öar i söder men även alla planerade inklusive de av Sveaskogs ekoparker som ska bli nationalparker. Jag har även vandrat Kungsleden, Nordkalottleden, Jämtlands fyrkanten, Jämtlandstrekanten och snart färdig ,med södra Kungsleden. Även mobilmasterna med tillfartsvägar har förstört natur plus alla spektakel de byggt i nationalparkernas entréer på mark som tillhör parken. Så man har sett mycket av Sverige genom åren.
 
Idag stängs ett väl fungerande kärnkraftverk och det är Ringhals 1 som stängs ner idag,:(
Det är beklagligt att regeringen stänger ner ett kärnkraftverk som fungerar utmärkt.:(
R. I. P. Ringhals 1!:(
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.